Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 6 juni 2015

Knaust och W:6, Sundsvallsminnen...............

Av Malin wiper - 6 juni 2015 19:00

   

 





Min barndomsväninna Eva är just nu på besök i Sundsvall och ni ser henne här utanför W:6 huset som numera ägs av "Studentkåren" Sundvalls Kårhus. Eva skickade lite bilder över mms. Hon bor med sin man i Tranås sedan många år och vi har hållit kontakten. I detta hus bodde vi i en tjänstebostad från det jag var 11 år till 18 år. Då hade min pappa hand om dom fina lokalerna på andra våningen som uthyrdes till olika evenemang. Jag själv var med och serverade kaffe mm i lokalerna så jag har många minnen därifrån. Hon och hennes mamma flyttade från Sundsvall till Filipstad när jag var ca 11 år. Hennes mamma var min mammas bästa väninna, hon dog tyvärr när hon var drygt 74 år gammal. 


Dörren till vår bostad satt där mittenfönstret syns till höger och det fanns ingen stor dörr där Eva står. Min farmor och farfar bodde där före oss och då var det verkligen en idyll med planteringar, gräsmatta med stort fint gammalt träd och fler gamla hus på ena sidan. Tyvärr så har jag inte ork att titta efter gamla bilder just nu så jag kan inte visa hur det såg ut när vi bodde där


  

Eva och jag gick i lekskola tillsammans som det hette då. Här ser ni henne till vänster, mig i mitten  och Else-Marie till höger. Else-Maries mamma var dagmamma till mig när mamma arbetade. Mina föräldrar var väldigt moderna så dom delade på allt hembestyr och mamma arbetade hela min uppväxt men jag kom inte ihåg om hon arbetade heltid hela tiden. En fotograf besökte vår lekskola och då togs bland annat bilden ovan. Vi skulle spela ett sällskapsspel medans fotografen gjorde sitt jobb, kan inte se vad det är för spel.



  

W:6 huset har blivit så förändrat med trappor upp på denna sida med balkong och trots att huset är "K-märkt" så har dom förändrat en del inomhus också. Ingången bredvid den vita bilen gick upp till dom pampiga salarna och i källaren i dom långa gångarna låg en Radio och tv-butik. Bilderna var svåra att få till när dom skickas över mms.Tack snälla fina Eva för bilderna som ger nostalgi och känslan av "Tillbaka till framtiden"                

 


Klicka här för att se en bild på W:6 huset från baksidan, på sajten Sundsvallsminnen 


  

Pappa hade sitt kontor längst upp i ett tornrum och jag kom ihåg att man gick upp dit och kollade på utsikten ibland och testade även pappas skrivmaskin. Syrran var bara några nåt år då vi flyttade dit. När första majtågen gick så kunde man kolla ut från pappas kontor och det var en upplevelse.  Klicka här för att se bilder från Sundsvalls Veteranmarknad 2014. Klicka här för att se lite av en fin sal på W:6 som är bibehållen och ser nästan ut som när min pappa arbetade där. Man ser rätt bra än om en dansgrupp repar där.

 

  

Kannor från Frejas Bod. Kannan längst fram är är snarlik dom kaffepannor som fanns på W:6 från dom hälldes det upp i mindre finare kannor. Pappa gjorde väldigt fina fina smörgåsar som såg ut som ett proffs skapat dom


  

Eva skickade även med ett foto då hon går uppför Hotell Knausts berömda trappa. Klicka här för att läsa om Knaust och se bilder. Nu tillhör Knaust Elite Hotels, klicka här för att komma in och kolla hur rummen ser ut

 


  

Så här ser den ut nedifrån. Det är ett anrikt hotell som drevs av Bo Wilöf som pappa kände och han hade även Vindhems fina restaurang som våra föräldrar tog med oss till flera gånger, Senare så brann den tyvärr ner. Klicka här för att komma in på Sundsvalls Tidning och både se och läsa om Bo Wilöf. Det var fantastiskt att sitta där och äta och samtidigt se segelbåtarna kryssa förbi. Klicka här för att komma in på Knaust facebook. Klicka här för att se spegelsalen på Knaust. När jag arbetade på kontor i slutet av 1960-talet tills 1975 så blev vi i bjudna varje jul på Knaust dignande goda julbord. På den tiden så blev man väldigt bortskämd och vi hade alltid gratis kaffebröd och smörgåsar till fikarasterna.  Klicka här för att läsa mer historik över Knaust

 

 

 

 

Nylanders  

   

Så här vackert är Knaust huset och det har fått bevarats på utsidan och även en del på insidan 

 

 

#W:6 #Knaust #Eva #Sundsvallsminnen

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards