Öppen Ridå

Alla inlägg under september 2020

Av Malin wiper - 26 september 2020 15:00

 

Efter fikat i går hos Hå-Ge Bröd i Arboga så tog vi en kullerstenspromenad och det finns hur mycket som helst att se. Första åren vi bodde i Västmanland så åkte vi ofta till Arboga och på sommaren så har dom många bänkar utefter gatorna och det är pyntat och fint med blommor och annat

 

Klicka här för att se när vi var till Arboga 14 juli. Klicka här för att se när vi fikade där i somras. Klicka här för att se lite från Arbogaån. Klicka här för att se när vi var till Arboga 11 juli

 

 

Man går genom lite smalare gränder och får se många gamla stenhus och även trähus från en svunnen tid. Härligt att dom behållit så mycket och skött om sina byggnader

 

 

Arboga Stadshotell med sin fina välbevarade dörr

 

 

Man går förbi många såna här fina gamla dörrar på väg genom kullerstensgatorna

 

 

Detta var också en härlig syn med en krans på dörren av höstlöv

 

 

Ytterligare en gammal fin dörr

 

 

På torget har dom denna fina fontän som jag fotat många gånger. 

 

 

Går förbi Bellis Blommor som hade pyntat så höstfint

 

   

 

Bredvid ligger Darins Livsmedel. Min man gick in för att leta efter en fiskkrydda

 

       

Vad passar väl inte bättre då än att sätta in en låt med Darin och det blir Tvillingen. Jag gillar Darin för han verkar så ödmjuk och har integritet som få. Sen har han en personlig röst och kan röra sig på scenen 

 

 

Vi fortsatte ner till Arbogaån men det skriver jag om i ett annat inlägg. Ha en fortsatt fin lördag mina härliga besökare. Ha det roligt men i säker dos

 


#Kullerstenspromenad #Stadshotellet #Krans #Fontän #Blomsterbutik #Darin 

Av Malin wiper - 26 september 2020 09:45

 

I går åkte vi först till Arboga och gick omkring i stan och njöt av den fina omgivningen och alla gamla bevarade hus. På bilden är vi på väg ner till Hå-Ges bröd dit vi varit några gånger tidigare. Det är ett av två caféer som fått högsta betyg med 5+ av 5 möjliga. När vi kom dit var det fullt med folk på uteserveringen så vi väntade ett tag tills det lugnat ner sig innan vi tog en fika där

 

 

Jag tog en smörgås med ost och min man ett olivbröd med ost och skinka. Jättegott bröd och fin kvalitet på pålägget

 

 

Så här ser det ut på uteserveringen. Än om det inte var några fler än oss där just då så kom det folk hela tiden som var inne och köpte bröd eller fikade inomhus

 

 

Ingången till Konditoriet

 

       

Lite soft musik till kaffet med Avalon Jazz Band. Låten heter La Mer 

 

 

Här är ett av rummen inomhus som har två såna här möbelgrupper och på andra sidan en lång soffa och även barbord. Dom har nu utökat med ytterligare ett fikarum men där satt det rätt mycket folk så jag kunde inte fota

 

               animated-coffee-image-0020                animated-coffee-image-0020               animated-coffee-image-0020                animated-coffee-image-0020

 

 

Vi slog på stort och gick sen in och satt oss med varsin godsak. Jag tog en sanslöst god kongress och min man en blåbärskatalan

 

 

Här satt vi och myste inomhus med godsakerna och en påtår. 

 

 

Dom har fantastiskt både av matbröd, bakelser, kakor mm men bilderna blev inte bra genom rutan utom denna ovan som jag tar med

 

 

Sen gick vi vidare på kullerstensgatorna för att både få motion efter frossasndet och se fina hus och miljöer. 

 

      

Juliette Gréco med Sous le ciel de Paris. Juliette Gréco var en fransk sångerska och skådespelare som gick ur tiden 23 september 2020 i en ålder av 93 år. Hon var liksom sina föräldrar aktiv i motståndsrörelsen under andra världskriget. Under 1940-talet var hon alltid klädd i svart. Klicka här för att läsa mer om henne. Hon sjöng i början på caféer

 

                                                              


Mikrofonlampa 

Vi vaknade 08.00 och det har regnat i natt och det är rätt grått och mörkt ute. Vi hade ett kraftigt åskväder på kvällen och det kändes som en riktig urladdning. Det är så tyst i huset så det känns som man bor ensam här. Lika ödsligt tyst och tomt utanför fast klockan nu närmar sig 10.00 I dag kan vi inte bara tänka på nöjen utan vi skall fixa lite hemma som vi kommit efter med. Ser att man blir lite slöare med hemmet när man varit ensam i lägenheten i ca 7 månader. Ha nu en så skön lördag som möjligt i dessa tider. 

 

 

#Hå-Ges #Olivbröd #Uteserveringen #Avalon #Kongress #Kullerstensgatorna #Juliette

Av Malin wiper - 25 september 2020 17:30

      

För ett tag sen så blev min man intervjuad i tidningen Hem & Hyra ang detta med elbilspoolen. I går kom tidningen ut så vi hade den i vårt postfack. På framsidan står det: Makarna Bergström sparar tusenlappar på bilpool och det stämmer verkligen

 

                 animated-newspaper-image-0030                                              animated-newspaper-image-0030 

Tack för ett bra skrivet reportage..   

                                

 

Det är Move About som sköter uthyrningen och äger bilen men det är vårt Bostadsbolag som tillhandahåller parkeringsplats. Så Hallstahem samarbetar med Move About vad jag kan förstå.

 

                          


Liknande.com

 

Vi är så otroligt nöjda med denna tjänst och bostadsbolaget är före sin tid med detta

 

                   

 

En bild från 13 juli då vi hyrde bilen och åkte till Arboga


 

Här kan man läsa om fördelarna med en elbil

 

Vi var ju ute med elbilen i går och i dag blev vi sugna igen så vi hyrde den från 13.30 och har nyss kommit hem efter en härlig tur till Arboga och Kungsör. Har inga bilder klara ännu så det kommer inlägg senare. Vi har lika fint väder som i går. Nu är vi lite trötta så vi tar det lugnt och varvar ner. Hoppas ni har det bra och får en fin fredagskväll

 

       

Paul McCartney med låten Drive my car  

 

#Hem #Move #Hallstahem #Arboga #Paul

Av Malin wiper - 25 september 2020 10:00

  

I går tog vi även tur till Mälaren och Mäster Jocobs Bageri & Konditori. Vi tog en utefika vid detta bord med bänk. En bit framför oss satt lite annat folk så vi var mest skyddade där. Inne var det fullt men det var bra avstånd mellan borde. Sen har man ju en magisk utsikt över vattnet och båtarna

            

Klicka här för att se när vi var dit 9 augusti i år. Klicka här för att se när vi var dit 8 juni i år


 

Här sitter jag och njuter av min goda smörgås och deras nyrostade och malda kaffe. Det är verkligen supergott och har det lilla extra

 

                              


Designtorget

Smörgåsarna är inte inplastade utan man får dom i ett papper och dom är frasiga och välsmakande. Jag valde ost med grönsaker på. Hur gott som helst och man får detta serverat på en snygg träbricka med kaffet bredvid


   

Min man valde bröd med solrosfrön, ost, parmaskinka och grönsaker och den var lika god

 

      

Haevn - The Sea


 

Vi köpte även med oss lite bröd hem. Min man ett danskt rådbröd och vanligt rådbröd som han nu skivat upp på vår skärmaskin och fryst in. Jag köpte småbröd som jag sen delade på mitten och fryste in. Glömde fråga vad det var för bröd men det är jättegott


 

Vi tog en kortare promnad runt båthamnen och här har jag tagit en närbild av ett jättefint, stort segelfartyg i trämaterial 

 

 

Sen är det bara att gå omkring på byggor och kolla in båtar. Det blev inget mer för vi ville vidare och jag har redan i flera inlägg fotat så mycket på detta ställe. 

 

Nu har vi fått värme i lägenheten så man slipper frysa. Det ser ut att bli fint väder i dag också så vi tar en långpromenad. 

 

         

Jag hittade ett klipp på Youtube där en 13-årig tjej sjöng som ett proffs. Det är från America's got talent och hon heter Charlotte Summers 

 

                  Ha nu en jätteskön fredag mina kära besökare..

 

 

#Mäster #Smörgåsarna #Haevn #Rågbröd #Båthamnen #Charlotte

Av Malin wiper - 24 september 2020 16:15


 

I dag såg jag denna tjusiga välskötta Volvo P 1800 från 1970. Vi åkte förbi Åsby Hem & Trädgård när vi var på väg hem från en tur med elbilen. Vi har inte varit inne där på 7 månader och gick inte in nu heller i och med corona. 

 

      

Här ett klipp på bilen då man får se Pelle Petterson som designade denna bil. Man får även se Roger Moore som använde denna bil i TV-serien The Saint (Helgonet) där han spelar Simon Templar

 

Klicka här för att komma in på Pelle Pettersons hemsida


 

Bilmodellen har en fantastiskt fina linjer och är så tidlös och snygg

 

         

Trivia blog

   

När vi var ute och åkte på dom små vägarna så såg jag denna lastbil på långt håll så jag zoomade in den. Det är en VOLVO lastbil N86 från 1967. Det var nåt visst med dom gamla lastbilarna, så snygga. Klicka här för att se ett klipp på en N86 lastbil men gulfärgad

 

                                   


Topwin 

      

Tunga Rallyt från 2013. Klicka här för att komma in på ett inlägg där jag fotat en Scania Vabis lastbil

 

 

I dag var det makalöst vackert utefter dom små vägarna. Vilken fantastiskt fin höst som tjusar och behagar med sina vackra färger. Vi har haft en underbar dag och bara njutit. Nu är vi hemma igen och skall äta lite mat än om lite försenat. Hoppas ni har det bra mina härliga besökare. 

 

                                   Hösthälsning från Malin..

 

 

#Volvo #Pelle #Roger #Lastbil #Rallyt #Höst

Av Malin wiper - 24 september 2020 08:15


 

Skokartong


Jag hör ofta att nån vikarierar för nån på arbeten och då började jag fundera på om jag själv har vikarierat nån eller några gånger under mitt arbetsliv. Det har jag faktiskt och det första vikariatet var på en skobutik i Sundsvall som hette Wedins Skor. Jag hade nåt år innan sommarjobbat på den butiken men då hette den Tre Rosor och det var även en klädbutik så jag fick mannekänga ett antal gånger där. Jag har bara bra minnen av denna tid som varade några månader. Eftersom jag hade lärt mig allt som behövdes då jag sommarjobbat så var det inga problem på vikariatet. 

 

                          

Jag kan aldrig glömma fru Björklind som hade arbetat där i många år och var inte långt från att gå i pension. Hon var en liten spänstig kvinna som lärde mig mycket. Det märkliga var att många år senare då jag gifte mig med min sons pappa så var det hennes man som vigde oss. Det visste jag inte i förväg så det kom som en överraskning. 

 

  

Jag har även arbetat i några telefonväxlar som vikarie under kortare perioder. En gång på Bygg & Transportekonomi i Sundsvall (finns inte längre) och det var också lärorikt så jag tror det är bra att börja med att vikariera och pröva på lite innan man blir fast anställd. Då var det betyg nu heter det CV. Jag har nu tittat igenom alla mina betyg och det tog tid. 

 

 

 

Som ni ser på betyget ovan så har jag även vikarierat som Terapibiträde på Björkekärrshusi Göteborg. Där hade jag kunnat fortsätta för där lärde jag mig mycket och det var en harmonisk arbetsplats med fantastiska arbetskamrater men tyvärr började dom dra in personal och då fick jag som vikarie gå än om hon jag vikarierade för inte kom tillbaka. Ser att man nu kan boka vikarie via Bilda Personalmäklarna



 

 

 

Jag har även vikarierat på Dr Thulins Vilohem i Ängelholm. Då hade jag fast arbete på kontor men ville testa att vikariera en semester inom vårdyrket. Jag skulle kunna tänka mig att vikariera nu också eftersom man måste arbeta tills man är 75 år för att komplettera pensionen. Tyvärr blev jag utbränd och fick en nackskada flera år före pensionen och då mister man många tusenlappar. 

 

      

Jerry Williams med låten Working Class Hero. Solen skiner och det är helt fantastiskt höstväder. Hoppas ni har det bra mina härliga besökare. Vi är så rastlösa så nu åker vi ut med elbilen

 

#Vikarierat #Jerry

Av Malin wiper - 23 september 2020 16:15

  

Jag var in en sväng till Håkans Hembageri för att hämta karlspaderbullar jag beställt då utan socker ovanpå. Då såg jag denna läckra äppelpaj som är nåt nytt dom bakar och dom finns med olika dekorationer. Dom har så mycket folk som går dit och handlar och det är inte undra på för deras både kaffebröd och matbröd är supergoda och så välbakade och dom kommer med nytt hela tiden så dom utvecklas verkligen

 

Klicka här för att se hur deras fina och goda karlspaderbullar ser ut med eller utan socker ovanpå

 

 

Deras rulltårtor är magiskt goda. Vi köpte en med smörkräm och hallonsylt som vi delade upp i skivor och frös in. Jag brukar inte gilla rulltårta men detta var den godaste vi ätit med en sylt som var av godaste slaget, en smörkräm som var som sammet i gommen och själva sockerkakan runtom var så så god så allt sammantaget blev en riktig njutning till en kopp kaffe. Dom har tre sorter och dom andra två är med choklad och äpple

 

 

Deras bananbakelser ser även dom lockande ut

 

 

Ibland har vi suttit där och fikat med varsin cappuccino och då har vi valt våra absoluta favoriter vad gäller kakor. Min man älskar deras milanopinnar och jag deras hallongrottor. I år har man kunnat sitta utanför bageriet där dom har satt upp bänkar med bord.  

 

Kolla in detta staket som har musiknoter som dekoration. Tyvärr gick det inte att fota framifrån för solen låg på

 

                    


Fruugo 

          

Stephen & Chanzie med Twisting the night away. Ett härligt dansnummer


  

Än blommar det på balkonger lite överallt

 

 

Ytterligare en idyllisk balkong och den med ett järnsmide på mitten

 

 

Här kittlas fantasin


 

Nu kör jag vidare på livets stig och uträttar nåt hemma. Det har varit en fantastisk dag i och med vädret som är vacker höst med sol och lite vind i träden. Sköt om er och ha en fortsatt fin dag

 

         

Roligt animerat klipp


#Håkans #Äppelpaj #Hallongrottor #Musiknoter #Stephen #Balkonger #Fantasin #Animerat

Av Malin wiper - 23 september 2020 08:51


   

Jag började fundera en dag på detta med alla mina flyttningar till nya städer och där jag även bytt lägenhet ett antal gånger. Jag blir helt matt när jag tänker på allt man gått igenom och hur många gånger jag börjat om på nytt. Samtidigt så har man fått både förnyelse och erfarenhet. Träffat nya människor och upplevt nya samhällen och vad dom har att bjuda på. Det är ju inte så att jag bara flyttat planlöst utan nåt har hänt i livet som gjort att det varit nödvändigt. Det kan bero på separationer, nytt jobb, utbildning mm. Nu den sista flytten så ville jag komma närmare min son som bodde 36 mil från mig. Vi fick ingen lägenhet i hans stad men 6 mil bort här i Hallstahammar och vi trivs bra här nu efter 3,5 år.

 

                                                                

 

Det är så mycket som måste planeras innan man flyttar. Skaffa kartonger och vad skall man ha med sig och sen detta med själva flytten och städningen. För första gången i mitt liv så tog vi flyttstädning, detta för vi orkade inte med att göra det en gång till. Det var en otrolig lättnad att slippa städa ur själva, vi var ju redan utmattade. Vi valde en känd lokal firma som gjorde ett perfekt jobb men om man bor i Stockholm t.ex så finns det bl.a flyttstädning Stockholm som har många alternativ.

 

                                        animated-window-cleaner-image-0009                             

 

Den sista flytten var en av dom jobbigaste eftersom jag hade gått igenom en operation, sen dog min mans mamma och hans bror blev dålig. Efter det så fick jag en förkylning på 3 veckor, frisknade till bara några dagar innan flytt. Tack och lov så fick vi hjälp av några gulliga grannar, en arbetskamrat till min man och min son kom ner och hjälpte till. Vi hade packat allt men det var detta med att bära ut allt till bilen som vi inte klarade själv. Jag hade dessutom fått ett återfall av mina ländryggsbesvär så jag kunde bara lyfta lätta saker. På väg med flyttlasset drabbades vi av en snöstorm som gjorde att vi blev tvugna att ta in på hotell i Motala.

 

   

Så här såg det ut 24 januari 2017 när vi åkte iväg med flyttbilen

 

       

Jag önskar er en fin onsdag med denna låt som jag hade inne då vi flyttade sist. Moving On med Sarah Dawn Finer. Nu i en lite mer avskalad version 

 

 

 #Flytt #Flyttstädning #Sarah

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards