Öppen Ridå

Alla inlägg under september 2020

Av Malin wiper - 8 september 2020 09:00

 

Detta är en FORD MODELL A från 1930. Den såg vi när vi var framme hos min son i lördags. Det satt en kvinna i bilen och dörren var öppen så jag frågade om jag fick fota och det fick jag. Klicka här för att läsa om bilen


 

Bilen var så välskött och fin i en grön färg lite mot blått och gula fälgar

 

        

 

Reservdäcket satt baktill likt en snygg utsmyckning


 

                

 

När vi var framme i Skokloster så såg jag denna bil på en parkering. Det är en PONTIAC FIREBIRD COUPÉ från 1971. Den hade som Forden gula fälgar. Det står även Trans AM på sidan av bilen

 

               

 

Fick endast en bild till då bilen gav sig av. Tog en bild framifrån men solen var i vägen trots att jag hittade en skuggig plats att stå på men det blev för mycket blänk så det blev bara två bilder

 

      

Här kommer en låt från 1971 samma år som bilen ovan. Sångerskan heter Esther Ofarim och låten A taste of honey. Esther Ofarim är en israelisk sångerska och skådespelare, som tillsammans med sin dåvarande man hade flera hits i gruppen Esther & Abi Ofarim. Jag kom så väl ihåg dom när jag blev påmind i och med mitt sökande på Youtube. Abi Ofarim dom 2018 i en ålder av 80 år. Klicka här för att se ett klipp med paret tillsammans. Då var dom gifta men dom separerade 1970

 

                       

 

Ny dag och nya upplevelser än om dom är lite mer återhållsamma numera. I går tvättade min man köksfönstret och även fönstren på våra två balkongdörrar. I dag skall han ta dom återstående fönstren. Tur att vi har städat och plockat undan för från och med onsdag så kan det ringa på dörren och då skall ventilationen och annat ställas in som fixades för ett tag sen. Vi har skrivit upp några frågor och sen går vi ut medans dom håller på. Det har regnat i natt och det blåser rätt kraftigt och det är 13 grader varmt. Nu önskar jag er en fin tisdag

 

#Ford #Pontiac #Esther

Av Malin wiper - 7 september 2020 14:15


 

Här kommer lite fler bilder från i lördags då vi var med min son till Skokloster slott. Dom hade massor av pampiga tavlor på väggarna. Det fanns hur mycket som helst att se men man kan inte ta med allt.

 

Klicka här för att komma in på inlägg del 1

 

animated-middle-ages-image-0109                animated-middle-ages-image-0109                animated-middle-ages-image-0109 


 

Bakom denna blombåge stod ett långt bord med stolar. Där kunde barn slå sig ner och läsa lite böcker eller måla med kritor i block


 

Ett rum fyllt med stora statyer och lite bänkar och stolar som var sammetsklädda i röda färger

 

                                                   animated-middle-ages-image-0025


 

Vi gick runt slottet och där fanns ett slottscafé. Det gick även att sitta utomhus. Vi gav upp för det blev lite för mycket folk och det var lite smalt och trångt därinne. Fast dom hade verkligen förberett sig med skyltar som folk inte kunde undgå att se

 

      

Secret Garden med Nocturne från 2015. Det är en låt som var med i Melodifestivalen 1995 och var det norska bidraget. Klicka här för att läsa om gruppen


 

Ett minnesmonument framför slottet men på långt avstånd


 

Min son fotade den vackra långa allén med riktigt gamla kraftfulla träd. Min Man tog en bild på mig och min son då vi satt på vardera sida av en bänk men tyvärr så blåste det så mycket så mitt hår blåset upp och bakåt så bilderna blev inte bra. Skall leta nästa år efter en keps som passar mitt huvud.

 

 

Detta är Skoklosters kyrka som ligger bara en bit från slottet

 

 

Ingången på nära håll  

 

Jag har lite fler bilder i omgivningarna runt slottet men det får jag ta en annan dag. Vi hann med så mycket annat också så jag har bilder på hög och även från cruisingen i söndags här i Hallsta som jag gör bildspel och film av. Filmen är klar och skall bara sättas in på Youtube men sen tar det lite tid med bildspelet. Vi har tagit en lagomt lång promenad på förmiddagen men det är så fint väder så vi går ut ytterligare en gång. Ha en fortsatt fin dag kära ni som tittar in

 

      

Jag avslutar med Chris Kläfford med låten Take me to the church 

 

#Slott #Secret #Allén #Kyrka #Chris 

Av Malin wiper - 7 september 2020 09:15


'  

Efter ca 4 mil från Enköping så började vi närma oss Skokloster Slott i lördags. Kolla in skylten dom satt upp en bit in från vägen på vänster sida. Tankarna gick till Hollywoodskylten fast den sitter uppe på ett berg så detta var en light version

 

                               

 

Skoklosters slott är ett tidigare privatpalats beläget på Skohalvön vid Mälaren i Håbo kommun, mellan Stockholm och Uppsala. Skoklosters slott räknas som ett av Europas främsta barockslott. Det är det största privatpalats som någonsin har byggts i Sverige och tillkom under den svenska stormaktstidens mest blomstrande period. Trots en byggtid på över trettio år fullbordades slottet inte helt, utan bygget avstannade då byggherren Carl Gustaf Wrangel dog 1676. Källa Wikipedia

 

 

Så här ser det vackra slottet ut på utsidan. I detta inlägg så är det bara bilder inifrån men det var väldigt vackert därute också med vatten, båtplats och annat

 

                             


 

Då var vi inne i slottet och det var en innegård man kom till först. Det var gratis inträde men ville man ha guidad tur så kostade det. Vi ville gå för oss själva än om man inte får se alla våningar då. Dom som satt och tog emot oss hade skinn på näsan och det behövdes för det var många som inte höll avstånd. Jag hörde på håll hur upprörda dom var på folk och det hjälpte tydligen för dom blev helt tysta och tog många steg tillbaka. Vi kom så tidigt så vi slapp den kön och gick ensamma för oss själva och när det dök upp nåt så tog vi skydd


  

Runt innegården gick man i långa stenkorridorer och man kände verkligen tidens tand slå emot en. 


 

Det är pelare överallt med stengolv och höga fönster   


 

Här står jag högt uppe i en trapp för att fota detta.


 

Här går vi tre in i ett sovgemak som är pyntat med allt möjligt


 

Här ser man sängen med stolar framför

 

                                               


 

Ett med en jättestor tavla och gamla stolar framför


 

Efter det kom vi in i ett kök


 

Jag gissar att dett är ett slags högt skåp. Det var otroligt högt och stort men taket har ju verkligen höjd

 

Fortsättning följer med del 2.................................................

 

       

Här passar det bra med lite medeltida musik. Gruppen heter Kalabalik och låten Summer Is Icumen In

 

                        animated-music-image-0504                                     animated-music-image-0504

 

Tyvärr har jag inte hunnit in och kommenterat på era bloggar än för jag har haft fullt upp i helgen. Kommer in till er nån gång i dag. Temperaturen var 9 grader vid 08.00-tiden och vi har solsken. Det blir nog en lite längre promenad i dag. Tack för era kommentarer och jag hoppas ni haft en fin helg. Önskar er en bra början på veckan.

 

#Skokloster #Pelare #Tavla

Av Malin wiper - 6 september 2020 17:00


 
Jag är överlycklig för jag fick min sons GoPro filmkamera för han skulle köpa en ny. Det är en sån jag velat ha länge men hade tänkt börja sparat till en och så kommer min son och säger att jag får hans..  Tusen tack min fina och snälla son.


      

Min son mejlade över ett klipp från Youtube på GoPro kameran (filmkamera) så jag kan få information om hur den används. Sen har han skivit en bra instruktion så jag lätt kan lära mig den


 

Detta är en liten 3D kamera som min son hade med sig då vi träffades i lördags och den är av märket Weeview. Den var jätteliten


 

Min son hade en läcker och kul tändare med sig till mig också. Den står nu bland min tändarsamling som består av två hyllor. Det är tändaren i mitten jag fått och där står det: Two Bears or not Two Beers. Jag har sålt några tändare och gett bort en del men sparat dom som är lite speciella och jag haft länge. Sen har jag en del i förrådet också. Det blev för mycket till slut men jag vill inte göra mig av med allt så nu har jag lagomt många.

 

                             

Nyckelring i form av tändare från Lifestyle 

      

Dom här tändarna fick jag av min son i december 2011. Dom är hur läckra som helst och flera med raketer på som lyser upp då man tänder dom. Jag har fått ganska många tändare av min son och sen har jag köpt hos tobakshandlare och spelbutiker men nu finns dom knappt att få tag på. Sen har jag köpt några i Tyskland då vi var dit med arbetet för länge sen 


         

Min son mejlade även över detta vackert filmade klipp på Mont Saint Michel 

 

Fotografering skulle vara mindfulness för mig men nu har jag fotat så mycket så jag är snurrig i huvudet. Varför kan man inte göra nåt lagomt? istället för att komma hem med 500 bilder..   Fast det är kul också för att inte ha nåt att göra skulle vara förödande för mig. Senare på dan åkte vi iväg till Äppelparken (Äldreboende) för att kolla in en cruising dom gör varje år där men i år kan dom inte ta med dom boende i bilarna utan dom får sitta i fönstren och kolla ut på bilkaravanen. Jag skall göra både bildspel och film av det jag fotat och filmat. Det kommer in till veckan. Jag tycker att det lät bättre när såna ställen hette "Serviceboende" som det gjorde då jag arbetade inom vård arbetsterapi. 

 

 

En liten förhandstitt på några av bilarna. Det har varit en lång helg full av aktiviteter så nu skall vi vila resten av dan genom att kolla på nån film eller serie. Ha nu en skön kväll kära ni som tittar in.


 

#GoPro #Weeview #Tändare #Mont #Bilarna

Av Malin wiper - 6 september 2020 14:15


 

I går åkte vi iväg till Enköping för att träffa min son några timmar. Vädret var rätt bra med sol och inte så kallt än om det blåste rätt rejält. Vi åkte på små vägar dit för då håller laddningen längre i elbilen eftersom det är lägre hastighet

 

 

Vi hämtade upp Mr C och for iväg till Skokloster Bålsta som var vårt mål för dagen. Här kommer lite bilder från vägen dit i ett annat inlägg bilder från slottet

 

 

Vi åkte förbi detta vackra trähus som var halvt dolt bakom buskage, träd och en trämur

 

 

Här skulle man kunna stå och speja ut över nejden

 

 

Vi åkte sen förbi Ekosunds Slott där dom i flera år använt slottet till "Biggest Loser"

 

                                 


Amazon 

 

Grinden in mot slottet

 

 

Bakom grinden upp mot Ekosunds slott

 

 

Två byggnader utefter vägen när vi fortsatte mot Skokloster

 

 

En gammal äggformad husvagn dök upp en bit från vägen. Den såg ut att ha gjort sitt men jag tror absolut den skulle kunna rustas upp och bli superfin. Klicka  här för att se några gamla äggformade husvagnar från SMV.

 

  Här var det pyntat

 

 

En vacker balkong i smide 

 

Jag har inte hunnit få in nåt inlägg förrens nu eftersom vi har elbilen i dag också. Vädret har varit bra men nyss fick vi en regnskur men den gick snabbt över. Nu är vi hemma en stund men sen åker vi ut igen för vi har bilen många timmar till. 

 

      

Moa Lignell med When I Held Ya. Egenskriven låt från som hon framförde i Idol 2011. Den håller än och känns tidlös. Jag hann inte pynta ut och sätta in nåt mer klipp för vi såg att det blir en cruising här i Hallsta vid Äppelparken (Äldreboende) så jag åkte dit för att fota. Hoppas ni har en skön och vilsam söndag.  

 

 

#Enköping #Ekosunds #Grinden #SMV #Balkong #Moa

Av Malin wiper - 5 september 2020 08:00


      

Jag filmade lite i Västerås hamn en av gångerna vi hyrde elbilen. Tror det var nån gång i augusti. Det är som på många andra ställen uppbyggda nya höghus och nu har dom även pyntat med vattenspeglar 

 

 

Det är ju inget djup utan bara vattenspeglar som gör att området blir lite mer levande. Husen just där är ju mest vita, gråa och svarta  

 

  

Framför vattenspegeln så så är det en gångbana och på andra sidan en avlång vattenspegel

 

 

Här har dom lite färg på några av balkongerna men det ser ut som kuvöser

 

  

Ensam man på bänk..   

 

  

Jag hoppas verkligen att dom inte river denna spannmålssilon som Lantmännen står för. Då finns inget gammalt kvar som en motpol till allt nytt runtomkring. Klicka här för att läsa lite om denna spannmålssilo

 

     

Ett jättebra klipp över silon  

 

  

Båten går under namnet Listervik Torshavn

 

 

När man går där vid strandpromenaden så finns en lång järnbro över till andra sidan där det är massor av nybyggt sen några år tillbaka

 

 

 

Fortsätter man sen så kommer man till ett trädäck med solstolar

 

 

Bakom kan man se oranga skulpturer i en rundel

 

  

Avslutar med en blomma jag fotade. Vi har nu lite på agendan och det kommer att bli av. Vi vaknade till solsken och 11 grader varmt och lite vind i träden. Det blir nog en fin dag i dag känns det som. Hoppas ni har en fin helg att se fram emot. 

 

                                       Kram från Malin         

 

 

#Vattenspeglar #Spannmålssilon #Listervik #Järnbro #Solstolar #Skulpturer

Av Malin wiper - 4 september 2020 16:45

 

I dag ringde läkaren från Köpings Sjukhus för att meddela provresultatet ang Harpest. Det var negativt så jag har inte haft harpest. Jag har själv varit lite tveksam till detta i och med att jag inte blivit stucken av myggor på många år. Läkaren har varit helt fantastisk både noga, tagit tid på sig och att han ringde uppskattar jag till tusen. Han vill ändå inte ge sig utan skall kontakta hudkliniken och skicka över bilden på utslaget jag hade på foten. Det uppskattar jag verkligen för det kan ju vara bra att förhoppningsvis få reda på vad det var/är. Lite frustrerande att inte veta vad man råkat ut för.

 

      

Sean Rowe med I'll Follow Your Trail. Jag har aldrig hört talas om honom men han har en väldigt djup röst låten är skön. Han är en alternativ folksångare, låtskrivare och musiker. Han är en ivrig naturforskare och talar ofta om sin fascination av skogen och hans koppling till landet. Klicka här för att läsa mer om honom

 

                          

 

I dag har vi fått mycket gjort hemma och på eftermiddagen kom solen och vi fick 20 grader. Nu är det lite blåsigt men man hör barnen leka ute i parken. Nu är det verkligen bloggtorka på gång och jag är lite både fototrött och bloggtrött för jag har inte haft nån semester från bloggen. Ha nu en skön kväll och helg

 

                                           animated-hare-image-0019 Hare så bra

 

#Harpest #Sean

Av Malin wiper - 4 september 2020 10:45

  

Det har varit fullmåne några dagar och i natt var det som värst. Jag har vaknat minst 10 gånger och haft lite ångestkänslor men sen somnat om igen för att vakna igen. Därför sov jag lite längre denna morgon också men så fort fullmånen drar sig tillbaka så kommer jag att vakna tidigt som vanligt. Numera är man ju medveten om detta med fullmånens påverkan på vissa personer.

 

Klicka här för att läsa om10 fakta gällande fullmånen 


           

Jag vaknade 09.00 med en gammal låttext i mitt huvud. Det var låten It's All over now, baby blue med Bob Dylan. Det har hänt många gånger att jag vaknar med en låttext i huvudet och nu skall jag utnyttja detta och spela just en sån låt

 

 

Detta hus med en fantastisk spiraltrappa kunde vi se upp mot då vi fikade på Fereshteh när min man fyllde år. Det är en färgstark brantrapp och sånt måste kännas tryggt för dom som bor där. Det var länge sen jag såg en sån och inte var dom så läckra som denna färgstarka

 

           

 

Vi har 16 grader varmt nu och det har regnat i natt. Helgen skall tydligen gå i samma tecken. Jag har inget mer att skriva om just nu och har även lite brist på bilder. Nu skall jag göra mig iordning för dagens sysslor och även gå en promenad. Hoppas ni har en fin fredag och helg att se fram emot. Vi har en sak på agendan men det är ingen idé att säga nåt förrens det hänt. Ha det bra och sköt om er


#Fullmåne #Bob #Spiraltrappa

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards