Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 7 september 2020

Skoklosters Slott Bålsta del 1 och Kalabalik

Av Malin wiper - 7 september 2020 09:15


'  

Efter ca 4 mil från Enköping så började vi närma oss Skokloster Slott i lördags. Kolla in skylten dom satt upp en bit in från vägen på vänster sida. Tankarna gick till Hollywoodskylten fast den sitter uppe på ett berg så detta var en light version

 

                               

 

Skoklosters slott är ett tidigare privatpalats beläget på Skohalvön vid Mälaren i Håbo kommun, mellan Stockholm och Uppsala. Skoklosters slott räknas som ett av Europas främsta barockslott. Det är det största privatpalats som någonsin har byggts i Sverige och tillkom under den svenska stormaktstidens mest blomstrande period. Trots en byggtid på över trettio år fullbordades slottet inte helt, utan bygget avstannade då byggherren Carl Gustaf Wrangel dog 1676. Källa Wikipedia

 

 

Så här ser det vackra slottet ut på utsidan. I detta inlägg så är det bara bilder inifrån men det var väldigt vackert därute också med vatten, båtplats och annat

 

                             


 

Då var vi inne i slottet och det var en innegård man kom till först. Det var gratis inträde men ville man ha guidad tur så kostade det. Vi ville gå för oss själva än om man inte får se alla våningar då. Dom som satt och tog emot oss hade skinn på näsan och det behövdes för det var många som inte höll avstånd. Jag hörde på håll hur upprörda dom var på folk och det hjälpte tydligen för dom blev helt tysta och tog många steg tillbaka. Vi kom så tidigt så vi slapp den kön och gick ensamma för oss själva och när det dök upp nåt så tog vi skydd


  

Runt innegården gick man i långa stenkorridorer och man kände verkligen tidens tand slå emot en. 


 

Det är pelare överallt med stengolv och höga fönster   


 

Här står jag högt uppe i en trapp för att fota detta.


 

Här går vi tre in i ett sovgemak som är pyntat med allt möjligt


 

Här ser man sängen med stolar framför

 

                                               


 

Ett med en jättestor tavla och gamla stolar framför


 

Efter det kom vi in i ett kök


 

Jag gissar att dett är ett slags högt skåp. Det var otroligt högt och stort men taket har ju verkligen höjd

 

Fortsättning följer med del 2.................................................

 

       

Här passar det bra med lite medeltida musik. Gruppen heter Kalabalik och låten Summer Is Icumen In

 

                        animated-music-image-0504                                     animated-music-image-0504

 

Tyvärr har jag inte hunnit in och kommenterat på era bloggar än för jag har haft fullt upp i helgen. Kommer in till er nån gång i dag. Temperaturen var 9 grader vid 08.00-tiden och vi har solsken. Det blir nog en lite längre promenad i dag. Tack för era kommentarer och jag hoppas ni haft en fin helg. Önskar er en bra början på veckan.

 

#Skokloster #Pelare #Tavla

 
 
Pisan

Pisan

7 september 2020 11:08

Vad roligt att ni kom iväg på denna utflykt. Slott är alltid roligt ock intressant. Vad fina bilder du tagit. Det är så kul att komma iväg på sånt här. Man blir så glad :-) Och så var det väl mysigt att få träffa sonen lite kan jag tro ♥ Känn ingen press att gå in på bloggar och kommentera, det gör du i din takt och när du känner för det. Det viktigaste är att du mår bra.
Ha en finfin måndag vännen! Kramisar! ♥

http://abrakadabra.bloggplatsen.se

Malin wiper

7 september 2020 11:24

Det var verkligen skönt. Kul att du gillar bilderna. Att få träffa min son igen betyder allt. Jag var in häromdan och skrev en lång kommentar och helt plötsligt försvann allt för jag kom emot en knapp. Så jag gör ett nytt försök senare

Du är för härlig och omtänksam vännen

Ha en fin måndag själv vännen
kramar från Malin

 
hire someone to take my exam

hire someone to take my exam

14 september 2020 18:25

I appreciate your blog.This is the first time i am visiting to your post.really it’s so interesting to read.Please keep up writing. Thanks for sharing.

http://https://myassignmenthelp.com/online-exam

Malin wiper

14 september 2020 18:56

Thank you very much. You are so kind.

Have a nice evening
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards