Öppen Ridå

Alla inlägg under november 2017

Av Malin wiper - 23 november 2017 14:15


 

Jag såg Jills Veranda i går som är en serie jag följer eftersom det är en serie som ger mersmak. I går var det Mia Skäringer som var gäst. Det visade sig också bli en höjdare där man verkligen får insyn i hur det ser ut i USA när man får skåda in i nåt annat än New York. Denna gång en liten stad som förut varit befolkat med 20.000 personer och dom arbetade i gruvindustrin som nu är nedlagd. I dagens läge finns det bara 300 personer där. Klicka här för att se hela programmet. Klicka här för att se vad jag skrev om förra programmet

 

           

Vinyl gif

 

Mia skäringer hade tagit med sig en LP vinyl med Loretta Lynn  låten var Lay me down som hon ville sjunga med Jill i slutet av programmet. Jag visste inte att Mia Skäringer sjöng så bra och jag gillade hennes medverkan, tankar och åsikter



Loretta Lynn med Lay Me Down (duet med Willie Nelson)

 

Vilken härlig röst hon har Loretta Lynn och jag får ju gåshud av denna musikkonstellation. Loretta föddes 1932 i Butcher Hollow och är en amerikansk countrysångerska. Hon har många berömdheter i släkten såsom sin syster Crystal Gayle  samt låtskrivaren Donald Ray Webb. Dessutom kusinen Patty Loveless

 

                                             

Loretta Lynn som lite yngre                                        

 

Det känns som man bara vill ha mer och mer av detta program där man får ta del av både härlig musik och rörande möten. Det blir som en musik- och historielektion på ett lättsamt sätt. 

 

                             Önskar er som tittar in en fortsatt fin dag.   

 

 

#Jills #Mia #Befolkat #Loretta #Willie

Av Malin wiper - 23 november 2017 09:30


  

Jag fick ett paket i går med fina klistermärken och en av dom var en uggla och då förstod jag vilken som skickat paketet. Nämligen min bloggvän och vän Pisan som jag kännt i bloggvärden många år och även träffat.

 

   

 

Jag blev så rörd när jag öppnade paketet och fick se denna smyckepåse. Hon har ju tillverkat smycken i många år och är jätteduktig. Jag har både köpt och fått smycken av henne genom åren. Desstuom följde ett jättefint kort med snälla ord med smyckepåsen. Du är väl för gullig och jag som nyss fått saker från Petra och känner mig så bortskämd..  .                          


 

Två jättesnygga armband och precis rätt storlek för mina smala handleder. Armbanden passar så bra ihop på handleden och ett hjärta hänger så fint på det röda


 

Kolla in vilka vilka häftiga julkulor som örhängen. Ett år fick jag såna i silverfärg och så läckra att ha under julen och lysa upp med                      


  

Inte nog med detta utan i påsen låg också dessa runda läckra örhängen med pärlor och en polkagrisstång längst ner. Häftigt..  Tusen tack Pisan för dessa fina smycken som du pärlat. Du är för gullig och snäll. 



                                            

I förrgår packade jag ihop ett paket men det kommer inte iväg förrens i dag. Jag var så trött i går så jag hade en innedag och fick även städat resten av rummen så nu känns det så fräscht. Tyvärr har jag svårt för att dammsuga sen jag fick detta med ländryggen och därför får jag ta ett rum i taget så det tar 3-4 dagar att få allt klart. Nu är snön helt borta och det känns inget vidare för det blir så mörkt och från att ha haft kallgrader är det 5 grader varmt. Det har till och med regnat och i morse körde dom med en sån där lövblås som höll på att göra mig galen..    . I dag eller i morgon så sätter vi upp lite adventsljusstakar i fönstren men väntar sen ett tag med julsaker. Här blir det ingen traditionell jul med julgran och julgardiner utan lite lagomt och vi blir bara 4 personer hos oss på julafton och dom ligger över. Ha nu en jättefin torsdag                 



#Klistermärken #Uggla #Pisan #Smyckepåse #Armband #Julkulor #Polkagrisstång #Innedag

Av Malin wiper - 22 november 2017 08:00

Vi har fått lite snö igen men inte så mycket utefter vägarna. Vi åkte in till både Erikslunds Shoppingcenter och Västerås i går för att göra lite ärenden. Vi åker för det mesta den gamla vägen som ger lite mer skönhetsupplevelser                            


      

Vi gick även in på  Myrornas second hand. Jag hade sån tur så jag hittade ett par vinterstövlar i min storlek 39 och i märket Rieker som jag gillar bäst och passar mina fötter. Stövlarna var inte så mycket använda så dom kändes nästan som nya och var i moccka och hade ett kraftigt varmt foder. Jag blev helt paff då jag såg prislappen på 129 kr, helt otroligt. När vi flyttade så gjorde jag mig av med många skor, stövlar, jackor mm eftersom dom började bli slitna. Jag bygger nu upp lite nytt i  garderoben och sen gillar jag att hitta riktiga fynd på second hand

 

   

En gullig nalle med luvan på sned satt där mitt i julsakerna hos Myrornas

 

Ett av soundtracken till filmen Ted. Norah Jones med Everybody needs a Best Friend. Jag har sett filmen och det är ingen gullig krambjörn man får se i den filmen. Jag satt nästan kaffet i vrångstrupen..    . Klicka här för att läsa min recension av filmen

 

   

Detta är en jättehäftig gungfotölj som kostar 500 kr hos Myrornas. Den var så läcker och såg helt ny ut. Min man provade den och sa att den var jättebekväm. I och med att han har krycka nu så kommer han lätt upp ur fotöljer som är lite lägre. Fast vi köper nu bara det nödvändigaste och undviker impulsköp.     

 

 

 

Ett hus med ögon..                        


  

Så här såg det ut när vår bil la av också men då var vi mitt inne i en trafikerad rondell..  Fast detta ser inte heller så roligt ut

 

   

Vi gick förbi snöklädda bänkar i Västerås och där på en av bänkarna satt denna fina mössa. Nån hade antagligen tappat mössan och nån hade satt upp den så fint. Jag tycker man ser många kläder numera även i naturen såsom vantar, halsdukar och till och med kalsonger och trosor har jag sett..   

      

 

Jag har inte hängt med alls för när vi kom hem från att ha åkt ut och handlat så såg vi i fönstren att många redan satt upp julstjärnor, adventsljusstakar och annat. Då blir det till att gå ut på balkongen och in i förrådet och hämta in kartonger med julsaker så fort som möjligt. Har man inte barnbarn så håller man inte reda på nåt. Jag hade ju dessutom kunna haft barnbarnsbarn än om det känns overkligt

 

                                

 

 #Myrornas #Rieker #Nalle #Ted #Norah #Gungfotölj #Ögon #Bil #Mössa  


Av Malin wiper - 21 november 2017 14:15



                                     


 

Jag som aldrig varit förtjust i öl utan mer varit åt vinhållet har nu börjat gilla öl och allrahelst den alkoholfria ölen. Här kommer ett tips på Melleruds alkoholfria pilsner som jag tycker smakade jättebra och föll då mig i smaken. Den är dessutom ekologisk och bör drickas väl kyld. Melleruds öl har anor från 1904 så den är bryggd på kornmalt och klassiska humlesorter. Den smakar som en pilsner skall smaka. 

 

                                                       

Blueride 

Klicka här för att se fler sorter av Melleruds öl som tillverkas numera av Spendrups Bryggeri. Det finns bland annat julöl och klassisk Alé. Klicka här för att läsa lite mer om denna öls historia

 

   

Johnny Cash med Beer Drinking songs  

 

Jag har så dåligt samvete inför mig själv att jag inte gått till gymmet på ett tag som jag så väl behöver. Jag saknar A-G så otroligt mycket för man hade sällskap och hade nån att prata med, fika med och umgås med. Det blev många skratt och roliga situationer. Vet att jag måste försöka ta mig dit ändå för jag behöver den träningen både för kropp och psyke. Jag blir så positiv av träningen och mår så mycket bättre. I dag vaknade vi så sent men i morgon ställer jag klockan och ger mig iväg till gymmet. Det är ett löfte från mig själv nu och jag betalar ju varje månad för att gå där och vill inte säga upp mig. Nu avslutar jag med att önska er en fortsatt fin dag. Sköt om er kram       

 


#Melleruds #Alkoholfria #Ekologisk #Spendrups #Johnny #Samvete


Av Malin wiper - 21 november 2017 09:15


 

Här har jag kommit fram till Kikki Danielsson (Toyota Bilia) och hon skriver sin autograf i mitt autografblock. Jag var med på denna bild men jag blev inte bra så jag beskar bort mig i fotoprogrammet. 

 

    

Ytterligare ett filmklipp

 

   

Här ser ni hennes autograf som har en kul knorr på "D" så det ser ut som en delfin.                                                      

 

 

Jag köpte även hennes nya CD "Portrait of a painted lady" men inte julskivan. Hon signerade denna också. Hon har aldrig låtit bättre enligt kritikerna                  

 

  

Här köptes skivor och han som sålde var killen som gjorde en bra intervju med Kikki på scenen

 

   

Här ser ni konfrencier Ralph Bohlin som var inhyrd från ett eventföretag. Det var full rulle på honom som synes och han gjorde ett bra jobb och fick igång publiken och guidade oss igenom vad som komma skulle under dagen           

 

 

Försäljningen av bilar fortsatte under hela dan Hos Bilia Toyota. Det fanns några där som vi fattade intresse för men vi är ju inte lika stadd i kassan längre så vi får dras med vår lilla låda..  om inte Svenska Spel ringer



                                           animated-laughing-image-0092

 

Det blev så mycket att göra med inläggen i går så jag kom inte ur natlinnet..  . Gav upp till slut och bestämde mig för en innedag med mys och filmtittning. I dag måste jag emellertid skärpa till mig för jag har att göra än om jag är med i "Ledighetskommitten". Nu önskar jag er en härlig tisdag 

 

 

#Kikki #Autograf #CD #Konfrencier #Försäljningen #Toyota

Av Malin wiper - 20 november 2017 12:30

 

Här kommer del två av Toyota Bilias invigning 19/11. Här förbereder sig ljudteknikern innan Kikki Danielsson går upp på den fint ordnade scenen.

 

   

Här blev hon intervjuad av en man som jag inte vet namnet på men han var ett proffs. Det märktes att Kikki är en skärpt kvinna som har full kontroll och saknade inte ord. Dessutom har hon en härlig humor så publiken fick skratta en hel del 

 

 

Här ställde Kikki in notstället och pratade samtidigt med publiken. Hon var verkligen sympatisk och gullig.

 

   

Så var det dags för henne att ta ton och det gjorde hon med bravur. Tyvärr var det så trångt så jag fick med folks hår på flera bilder och även annat. Jag ville inte tränga mig före eftersom jag kom ivägen för andra då.

 

    

   

Efterråt var det dags att skriva autografer och signera sin nya skiva plus en julskiva. Alla fick en affisch gratis av Toyota Bilia också                 


      

Kikki Danielsson i ett filmklipp jag tog. Hon sjunger låten "At the Border" som hon tolkade så bra i "Så mycket bättre". Det är Uno Svenningssons låt . Jag var tvungen att gå till sidan av scenen där ljudtekniker och annan personal stod för att kunna filma utan att nåt annat motiv kom in i bild.

 

 

Fortsättning följer med ytterligare några bilder, musik och autograf..........

 


#Toyota #Kikki #Ljudteknikern #Intervjuad #Notstället #Ton #Autografer #Border


Av Malin wiper - 20 november 2017 10:45

  

I går åkte vi in till Toyota Bilia som hade invigning så huset var helt nytt. Dom hade engagerat Kikki Danielsson dagen till ära och nu är hon dessutom så aktuell i "Så Mycket Bättre" där hon gör jättebra ifrån sig. Klicka här för att se vad som står i Vlt ang invigningen. Det är en bilkedja så klicka här för att se vart alla Bilia Toyota finns 

 

                   animated-brand-and-make-of-car-image-0043                 animated-brand-and-make-of-car-image-0043                 animated-brand-and-make-of-car-image-0043                                                               


 


Bilhallen är stor, ljus, högt i tak och trivsam. Det var inte så mycket folk när vi kom för dom hade haft öppet rätt länge och efter ett tag var det fullsatt.                 

 

 

Detta par stod vid ingången och delade ut tipspromenad mm. Dom var så fina och trevliga  

            

 


För barnen fanns det massor att göra bland annat att försöka hålla sig uppe så länge som möjligt på denna oxe. Det såg jättekul ut.           


  

Dom hade även en sån här lekborg för barnen så det var verkligen förberett bra för invigningen


  

Vi blev väldigt förvånade och överraskade när vi såg dessa jultallrikar. Det visade sig att dom bjöd på detta och på förmiddagen hade dom bjudit på frukost och senare efter jultallriken blev det kaffe och kakor. Det var väldigt generöst och då hade vi vår lunch klar och var mätta och belåtna. Tack för det..                   

 

 

I denna rundel kunde man sitta på snyggt designade röda stolar och ta sig en kopp nymalet kaffe

 

  

När vi gick därifrån så hade dom sålt 26 bilar och det blev nog fler för dom hade satt ner priserna rätt kraftigt denna dag. Det var full fart på försäljarna och dom hade koll på alla som behövde information. Luften var dessutom väldigt fin och bra i bilhallen så ventilationen var toppen

 

   

Så här ser dom röda designstolarna ut och dom står även vid dom små kontorsdelarna ute i bilhallen             

 

   

Innan Kikki Danielsson skulle framträda så blev vi bra uppvärmda av denna sångerska som heter Jennifer och det var full fart på henne och rösten var bra. Temafärgen var röd och även Jennifer hade annammat denna färg

 

                                                                          

      

Jag filmade ett litet klipp när Jennifer framträdde. Nu önskar jag er alla en jättefin början på veckan
          

 

Fortsättning följer med bilder från då Kikki Danielsson framträdde..................                           




#Toyota #Invigning #Bilhallen #Tipspromenad #Oxe #Lekborg #Tipspromenad #Jultallrikar #Nymalet #Bilar #Röda #Jennifer


Av Malin wiper - 19 november 2017 17:15


  

Vi har haft en sån här parkeringsskiva liggande i bilen rätt många år och den köpte vi på second hand. Den är i mjukt plast och glansigt papp i rutan. Jag tror den är rätt gammal och det står inte på svenska utan tyska och franska. Klicka här för att se ett klipp ang parkeringsskivor i mitt län

 

                      

 

 

Så är står det på Wikipedia

 

Ett system som liknade dagens parkeringsskiva introducerades 1957 i Paris för att förhindra långtidsparkering av bilar. Bakom systemet stod ingenjören Robert Thiebault och polisprefekten Roger Genebrier. I Tyskland infördes parkeringsskivan 1961 i Kassel. Den 31 maj 1979 enades europeiska transportministerkonferensen (CEMT/ECMT) om en enhetlig reglering och år 2000 om ett enhetligt utseende av själva parkeringsskivan. Bestämmelserna för vilka skivor som kan användas skiljer sig åt mellan medlemsstaterna. Farsta Centrum var den första plats i Stockholm där man kunde använda parkeringsskivan, premiären för det var 1 december 1993. 

      

Här ser ni en modernare version av parkeringsskiva som kommer från Auto Park time. Klicka här för att se hur man enkelt men lustigt kan göra sin egen parkeringsskiva..   Det gäller bara att ha en snusdosa i närheten. Klicka här för att se en digital parkeringsskiva 

 

    


Se här vilken liten och behändig parkeringsskiva som bara sätts fast på bilrutan

 

   

City Gross Erikslund hittade vi en parkeringsskiva i hårt plast som även har isskrapa för bilfönster. Den kostar endast 10 kr. Inte dumt med två funktioner i ett.

 

          

När jag ser detta lustiga klipp så tänker jag på när vi var till IKEA sist. Där hade flera bilar ställt sig helt galet så den lilla vägen runt parkeringen blev helt stängd av dessa bilar så man fick backa tillbaka och det var IKEA folk som skulle städa och fixa runt parkeringarna men dom fick skriva lappar på bilarna och sen gick dom in till receptionen för att dom skulle ropa ut bilnumren. Det kom bara ut ett par till sin bil och dom verkade inte bry sig ett dugg. Dom andra bilarna stod kvar så det var helt låst på den sidan.

 

          


Ett kul och varierat klipp ang parkering. Jag har lite att skriva om men inga bilder färdiga från det vi upplevde i dag. Därför fick jag hitta på lite onödigt vetande som detta inlägg..   Ha nu en skön söndagskväll kära ni

 

 

#Parkeringsskiva #Paris #Robert #Roger #Auto #Isskrapa

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards