Öppen Ridå

Alla inlägg den 16 oktober 2010

Av Malin wiper - 16 oktober 2010 18:10

  


Jag hyrde filmen "The Wronged Man" häromdan som är ett drama från 2010. För regin står Tom McLoughlin. I rollerna: Julia Ormond, Mahershalalhashbaz Ali, Lisa Arrindell Andersson, Bruce McKinnon, Omar J Dorcey, Rhonda Griffis mfl.

 

            



"The Wronged Man" med Julia Ormond i huvudrollen bygger på en otrolig men sann historia om Janet "Prissy" Gregory, advokatsekreteraren som ägnade mer än tjugo år åt att försöka befria en oskyldig man ur fängelset. När Prissy ska omfördela de fall som hennes avlidne chef har arbetat med får hon svårt att hitta en advokat som vill företräda internen Calvin Willis, en afroamerikansk man som är oskyldigt anklagad för att ha våldtagit en ung flicka. Därför bestämmer sig Prissy för att ta hand om fallet själv, utan att ana vilka personliga svårigheter hon kommer att möta under sin modiga kamp för rättvisa.

 

                   

 

 

     

 

Den här filmen hade varit en höjdare även om det inte varit en sann historia. Att den är sann gör den så mycket mer smärtsam och jag blev väldigt gripen av filmen. Att en kvinna lägger ner 22 år av sitt liv för att rentvå en man är beundransvärt och kräver stort mod och uthållighet. Julia Ormond spelar väldigt övertygande och bra rollen som advokatsekreterararen som ställer upp för den oskyldigt dömde. Man får följa den knaggliga vägen till rättvisa och det blir många avslag på överklaganden. Under tiden händer det mycket i bådas familjer som man får ta del av. Även han som spelar fången gör sin roll jättebra och man känner verkligen med karaktärerna. Jag satt som fastlimmad under hela filmen och grät rätt mycket emellanåt...  Om ni ser filmen så tänk på att ha en arsenal av pappersnäsdukar inom rimligt avstånd...  . Jag vill inte berätta mer om ni skall se filmen. Jag själv hade inte läst nåt på baksidan av fodralet så jag var helt nollställd.

 

        

 

Jag är till och med beredd att ge filmen 4 filmprojektorer av 5 möjliga.

 

           

 

  

         

Ha en härlig lördagskväll......  

 

Av Malin wiper - 16 oktober 2010 13:28

  

 

Det var lite pudersnö på bron när vi gick ut och väldigt halt. Fast det är helt underbart ute och man bara njuter. Jag är bättre i nacken men måste vara försiktig så jag gör allt i omgångar.

 

       

 

På vår spelbutik "Konfekthörnan" bjöd dom på kaffe och hembakat bröd i dag och vid bordet står mannen till en av ägarna. Tack för att du ville vara med på bild...  Folk satt och drack kaffe och njöt av det fina brödet. Tyvärr kunde inte vi låta oss bjudas eftersom vi inte äter kaffebröd just nu. Vi har börjat på ny kula igen...  . Det var fullsatt därinne och det är så kul att se att folk gynnar sina egna affärer i samhället. Vi har ju idel toppenställen så vi har en himla tur.  

 

   

En närbild på godsakerna. Rulltårta och muffins.  

 

  

Eftersom det är smörgås som gäller för oss så gick vi in på Ritz konditori. Där delade vi på en varm Panini. Den smakade underbart gott. 

 

         

 

Jag såg Skavlan i går och måste säga att varje gång Leif GW Persson blivit intervjuad så får man verkligen skratta. Han har sån humor utan att veta om det...  Han är lite rörande i sin bufflighet och en mjuk sida lyser ofta fram numera. Han är verkligen speciell och det skall bli kul att se hans nya kommande tv program "Veckans brott". Han är född 1945 i Oscars församling i Stockholm och är Svensk kriminolog och författare.  

 

  

 

Klicka här för att se programmet på svt play 

             

 

Den här låten "The long & winding road" har jag bara hört med The Beatles förut men här sjunger Chris de Burgh låten. Hörde den på WWR i dag. Klicka här för att komma in på Chris de Burghs hemsida     

 

 

  

Av Malin wiper - 16 oktober 2010 08:21

               


Från att ha varit varmgrader soligt och snöfritt har vi nu 6 grader kallt och ett litet snötäcke som ser ut som lite mer än frost. Vi fick sätta upp värmen för mannen frös som en galning....  Fast nu kommer solen fram igen så det är verkligen vackert ute. I dag skall jag bara sköta motionen sen skall vi fixa till lite inomhus.

 

         

 

För varje år som går så har jultidningsförsäljarna kommit tidigare och tidigare. I år kom killen som brukar vara först av alla barn i slutet av augusti...  men jag tänkte att det vi beställer kommer ju inte förrens tidigast slutet av november. Ack vad jag misstog mig för i går fick vi punga ut en summa pengar som vi inte var beredda på än. Jag beställde nostalgikalendern ovan. Den är fotad av Anders Olsson. Klicka här för att komma in på "Bonnier Carlsen" som säljer kalendern och böcker.

 

              

 

Förr var det bara jultidningar som såldes vid dörren före jul men numera kan det vara vadsomhelst. Dessutom så kom jag ihåg att vi alltid var rädda att inte tidningarna skulle hinna komma före jul så vi blev lättade när en kille eller tjej knackade på dörren dan före julafton eller till och med på julaftonsdagen. Nu har det mist sin tjusning och jag blev så paff när vi fick det vi beställt redan nu....  . Vitsen är ju att man skall känna nån slags julstämning och glädje när jultidningarna kommer. Vi kan ändå inte motstå den gulliga och företagsamma killen som ser till att alltid vara först vid vår dörr...  Jag blir alltid så rörd när jag står och beställer av honom.

 

        

 

Min man vill börja baka matbröd och beställde denna bok som Heléne Johansson skrivit. Hon driver brödbutiken "Brunkebergs Bageri" Den ligger i Stockholm och folk åker långt för att köpa deras bröd som skall vara nåt extra.

 

      

 

Klicka här för att komma in på Brunkebergs Bageris hemsida

 

 

       

 

Den här tidningen köper vi varje år (Smålänningens jul) för den är verkligen en jultidning med allt man kan begära av serier, korsord och annat. Min man köpte också en almanacka. Det känns verkligen som att "Nu är det jul igen" ännu mer när man går in på dom större affärerna för där är det svämmar det över av julsaker redan. Julen har förvandlats från en familjehögtid till en intensiv köpfest som pågår hela hösten. Julen är naturligtvis både rolig och stressig när man har barn. Förra året var det verkligen en härlig jul med all snö som kom, då njöt jag verkligen. Jag köpte en hög med julkort också så nu behöver jag inte tänka på det. 

  

   Ha en riktigt fin lördag

 

Dök på denna grupp på Youtube när jag sökte på ordet "bröd"...  hade helt glömt bort gruppen.

 

     

 

Låten Everything I own med Bread

 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards