Öppen Ridå

Alla inlägg den 1 oktober 2010

Av Malin wiper - 1 oktober 2010 17:45



         

 

Jag får skriva resten sen i helgen. I morgon åker vi till mamma och skall även göra nåt annat roligt. På Skenes Folkets hus  visar dom baletten "Svansjön" som är 3 timmar lång. Det är en av mina favoritbaletter som man nu får njuta av på film. Den börjar 15.00 Vi åker rätt tidigt i morgon bitti. Jag har sett baletten på tv flera gånger genom åren. Fattar inte varför jag inte gått och sett den live men man vet aldrig.

 

              

 

Min systers man är den som sköter filmprojektorn och han har även hand om hemsidan som inte är helt klar ännu. Klicka här för att komma in på Skene Folkets hus hemsida

 

              

 

Svansjön är en balett i fyra akter med musik av Pjotr Tjajkovskij och koreografi av Julius Reisinger. Svansjön är baserad på ett libretto av Vladimir Begichev och sannolikt Vasilij Geltser. Detta bygger i sin tur på en gammal germansk legend om prinsessan Odetta som förvandlas till en vit svan av en ond trollkarl. 

                  



                  

Av Malin wiper - 1 oktober 2010 17:00

  


I dag har det blivit lite för mycket för jag har fotat på 5 ställen och känner mig helt snurrig nu...  Vi åkte ner på Ritz för att ta oss nåt gott.

 

          

Det märks att tjejerna haft catering förut. Så här fint såg det ut när vi fick in smörgåsarna som visade sig vara en hel lunch. Dom hade skurit det fina goda brödet så snyggt och till en jättefin sallad. smörgåsarna var njutbart goda....            

 

         

Detta var extraerbjudandet för dagen.

 

        

Dessa läckra godsaker köpte vi allihopa för dom skall vara jättegoda. Jag skall ta med dessa till mamma i morgon när vi åker dit. Åsa sa att bröden heter "Skarpskytt" och är ett wienerbröd m vaniljkräm inuti. Dom kostar 13:-/st.

 

   

Dom här bakelserna ser så goda ut så tandvattnet rinner...  

 

   

Sen gick vi till andra sidan torget där vår "Audio Video" ligger. Min man har lämnat in moderkortet till min gamla data som han skall försöka laga åt oss men det var inte klart än.

 

       

 

Dom hade denna möbelgrupp med stolar som sitter fast vid varandra. En sån skulle man ju kunna ha till en enklare hemmabiograf. Dom var bekväma också. Tror inte att dom är till försäljning.                    

 

       

 

Jag längtar efter en stor platt tv i vardagsrummet och där har dom massor.

 

            

 

Mr T kollar efter ny mobil till mig så fort vi är inne på ett sånt här ställe. Jag har inte haft nån mobil så länge som den jag har nu och den börjar bli lite stenålders...  den är jobbig att sms:a med och kameran i den är inte mycket att hurra för så jag kan inte ta emot bilder för dom går inte att använda.

 

            

Av Malin wiper - 1 oktober 2010 11:35

                   

 

Min son ringde och talade om att filmskådespelaren Tony Curtis dött och det känns verkligen sorgligt än om han blev 85 år gammal. Klicka här för att både läsa och se ett klipp. Jag missade denna tråkiga nyhet i går. Han var på den tiden många flickor och kvinnors våta dröm...      

 

      

  

Här en bild från filmen "I hetaste laget" till vänster ser ni Tony Curtis. Den blev en långkörare även på teaterscenerna världen över, och är så fortfarande. 

 

    

 

Tony Curtis föddes 1925 i The Bronx, New York. Han dog 29/10 2010 i sitt hem i Henderson utanför Las Vegas, Nevada. Han var en amerikansk skådespelare och har varit med i många biograffilmer och tv-serier. Han spelade mot Marilyn Monroe och Jack Lemmon i filmen " I hetaste laget" 1959. Jag kom så väl ihåg honom i serien som gick som en långkörare på tv "Snobbar som jobbar" där han spelade mot Roger Moore. I äktenskapet med skådespelerskan Janet Leigh fick han 1958 dottern Jamie Lee Curtis.

 

         

 

Jag satt bänkad när denna tv-serie visades på tv och den har gått i repris många gånger. Jag kom även ihåg min uppväxt då man ofta var på matiné och såg dom gamla skådespelarna i olika filmer. På den tiden var det höjden av bus att vika biobiljetten på ett visst sätt och sen blåsa så det blev ett visslande ljud...  

 

               

 

Här hör ni ledmotivet till "Snobbar som jobbar" som är komponerat av John Barry

 

 

 

           

Av Malin wiper - 1 oktober 2010 09:39

        

 

Här kommer en favorit i repris. Doris Svensson som jag spelat låtar av igenom mina tre bloggar. I går på IDOL så sjöng en av tjejerna en låt av Doris. Fast då tyckte juryn att den var för gammalmodig för en ung tjej...  vad är då inte klassisk musik som så många yngre sjunger och spelar?. Ibland fattar man ingenting.

 

Doris Svensson, känd under artistnamnet Doris, är en svensk sångerska född 1 juli 1947 i Göteborg

 

                

 

Klicka här för att läsa mer om Doris på 60-tal.nu

 

Jag glömde skriva en sak i mitt förra inlägg. Petra som jag nu har som bloggvän träffade jag på matsajten Tasteline för ca 7 år sedan.

 

  

 

Cattis är min första bloggvän som jag träffade på bloggsida.se Jag var då nybörjade och hade inga bloggvänner och kände mig lite vilsen. Då kom Cattis in och sen dess har vi haft kontakt. Cattis var en van dataanvändare och hade redan då en hemsida som hon gjort själv.

 

Tack tjejer för dom här åren...  

 



  

Av Malin wiper - 1 oktober 2010 08:39

     


Då skriver vi första oktober och julen närmar sig. IKEA har redan börjat sätta fram lite julsaker så det är bara pepparkakorna som fattas...  Ute är vädret lite obestämbart men solen skiner med sin frånvaro än så länge. jag skall ut på min mindfulnesspromenad igen om ett tag. Nu har man i alla fall fått en kopp kaffe sig till livs och vällingen väntar...  

 

  

 

  

 

MINA 6 ÅR SOM BLOGGARE  

 

            

På hösten för 6 år sedan började jag blogga. Mina första två bloggar hade namnet "Tredje akten" och min första bloggplats hette Bloggsida.se och det bloggstället finns kvar fortfarande och jag hoppas att den fungerar bättre än när jag hade min blogg där. När jag började blogga här så gjorde jag ett uppehåll efter några år för jag tog i för mycket och orkade inte med utan fick utbrändhetssymtom.

          

Innan jag började blogga så var jag med i en matsajt som heter "Tasteline" där blev man medlem och fick en egen sida där man kunde lägga ut sina recpet så andra kunde ta del av dessa. Några av dom jag träffade på Tasteline har jag kvar som bloggvänner nu. Det var en rolig tid på Tasteline. Sen tipsade en vän mig om musiksajten "Spraydio" som inte finns längre. Där blev man medlem också och fick önska musik som kom in på en lista där det stod ett klockslag när ens låt skulle spela.

 

             

 

På Spraydio hade man också en egen sida med ev foto eller annan bild. Man fick kommentarer precis som på en blogg och där lärde jag känna min väninna ia. Sen dess har vi varit vänner och även träffats ett antal gånger och hon betyder jättemycket för mig. Nu är jag även med i WWR= Warm Web Radio där ia spelar musik på vissa tider och jag har även msn. Tack och lov så har jag lyckats att begränsa mig i att inte ta på mig för mycket och kunna sätta stopp ibland. Det är just bloggandet som kan bli för mycket och jag måste bromsa mig eftersom jag  inte är stresstålig längre.

  

     

Jag har genom alla mina tre bloggar haft svårt att hålla mig till ett eller några ämnen så det blir kanske lite splittrat och spretigt men man är ju den man är och det har jag accepterat nu och det är inte en dag för tidigt...  Dessutom har man nåt att göra som inte är så ansträngande när man inte kan arbeta. Det har varit bildande och jag har lärt känna många härliga människor. Mina bloggvänner är guld värda  . Även mina andra läsare är värdefulla och jag tackar er för att ni besöker min blogg   



Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards