Öppen Ridå

Alla inlägg den 23 oktober 2010

Av Malin wiper - 23 oktober 2010 19:10

        

 

Jag hörde den här låten med Billie Holiday på WWR i morse och jag gillade vad jag hörde. Jag har inte hört den förut och den är störtskön. Låten heter "Autumn in New York".

 

         

 

Klicka här för att komma in på Billie Holidays homepage



                  fall leaves default image 31000 pictures, backgrounds and images

Av Malin wiper - 23 oktober 2010 17:35

  

Vi blev rätt länge på kulturhusets "öppet hus". Dom har verkligen fått till ett vackert inbjudande arkitektonisk byggnad. Skriver mer om det i nästa inlägg för nu blir det Björn Ranelid för hela slanten. Här ser ni i alla fall ingången.

 

   

Det första man såg var Ranelids bil som är en "Jaguar". Den går ju inte att missa. Klicka här för att gå in på Björn Ranelids hemsida 

 

         

Känner mig som en paparazzi när jag ser den här bilden som jag var fräck nog att ta. Han har en guldfärgad rattmuff...  

 

   

Ranelid började sitt framträdande 13.00 När vi kom så var det inte fullsatt än men sen blev varenda stol upptagen. Dom har verkligen fått till den stora salen för konserter och annat. Tyvärr så var trappstegen lite höga för oss som inte är så kuranta men med hjälp av varandra så kom vi upp. Vi satt oss längst fram.

 

   

Här ser man lite av scenen och Ranelids bord för boksignering. Allt i salen kan byggas om, höjas och sänkas.  

 

       

Björn Ranelid körde med högt tempo redan innan det börjat. Här dansar han till hög musik av Michael Jackson....  och var så snabb att man fick skynda sig att ta kort. Synd att jag inte filmade för det kan jag med den här nya kameran. Jag skall gå ut och filma nån dag så jag får testa så det blir rätt.

 

    

Innan han satt igång på allvar så sprang jag ner till honom inför alla åskådare...  för att hinna få en autograf till min väninna ia och mig. Här ser ni honom skriva på våra kort. Än om han skulle signera sina böcker senare så hade det blivit svårt att få både autografer och böcker signerade. Det brukar vara köbildning.

 

    

Så här ser autografen ut och den handstilen passar honom som handen i handsken. 

 

        

Han är en man som man inte står vid ett podie och pratar utan han är överallt framför publiken och har hela golvet som spelfält. Tur att det finns headset. Folk höll inte tiden så när han började 13.00 så fortsatte det att droppa in folk och det gillade han inte. Till slut var dom tvungen att låsa dörren för Ranelid fick börja från början i ett kör.

 

       

Han hade full kontroll på publiken så han såg minsta antydning till ouppmärksamhet så det var bäst att vara på hugget och inte nicka till...  Han pratade oavbrutet i 2.5 tim och det är inte lätt för en utbränd hjärna att hänga med. Jag blev rätt snurrig ibland än om han sa massor av bra saker. Han berättade att han inte använder manus utan improviserar. Det jag inte gillar är att han är så bitter och ger sig på andra författare som han tycker är värdelösa. 

 

 

Det är ju hans författarskap man vill ta del av och annat intressant han har att förmedla. Nu blir det lite för mycket smutskastning än om han är jätterolig och underhållande. Ranelid är verkligen lite udda och han måste upplevas live för det går inte att beskriva med ord. Han är hela tiden uppe i varv och tycks outtröttlig. Han pratade  om författare han ser upp till  bl.a Tomas Tranströmer. Andra personer han ser upp till är Nelson Mandela, Stephen Hawkins mfl. Han håller på att skriva en bok om operasångaren Jussi Björling just nu. Jag önskade att jag satt mig lite längre bak för man visste aldrig när man hade Ranelid framför sig tittande rakt in i ögonen på en...  Det hände flera gånger och jag var inte ensam. Han ville engagera oss alla och dom på första raden var mer utsatta...  Jag försökte fokusera och tittade tillbaka in i hans ögon. Han hade ett stort behov av att hävda sig.

 

            

Sen gjorde jag ett misstag som inte skyndade mig fram till signeringsbordet för det blev en stor folksamling och många skulle ha flera böcker signerade. Här håller han i alla fall på att signera min bok. Han fick gå ut till bilen och hämta fler böcker för dom tog slut rätt fort.  

  

         

Jag valde boken "Lustmördarna" som hade jättestor text. Han tog 100:-/st för sina böcker och det var jättebilligt.

 

       

 

Så här mycket skriver han i sin autograf så det tar sin lilla tid.

 

        

 

Det regnade så mycket så min man fick gå och hämta bilen och då passade jag på i sann paparazzianda att fota Björn Ranelid när han stod vid sin bil och balanserade med paraply och böcker...  Nu när jag ser bilden så borde jag väl ha gått och hjälpt honom. Bakom honom på bilden står en annan person och fotar och ytterligare några så jag var inte ensam.

 

       

Här har han lyckats komma in i bilen.    

 

         

Jag skriver om själva kulturhuset och dess aktiviteter i nästa inlägg. Det tar sån tid att göra iordning bilderna och jag känner mig rätt trött efter dessa timmar men det var väldigt roligt och välorganiserat.

 

Av Malin wiper - 23 oktober 2010 08:10

  


I dag är det varmgrader och regnigt. Vi skall gå på nya Kulturcentrets öppet hus för allmänheten som pågår från 12.00-20.00. I går var det invigning av huset med speciellt inbjudna personer och även eleverna från gymnasiet. Huset är byggt bredvid biblioteket och kommer att bli ett bra tillskott till kulturlivet. Jag hoppas även att det blir konserter där med jämna mellanrum men jag vet inget än förrens jag varit där för att kolla upp. Jag ser nu att kulturskolans elever kommer att underhålla. Det kommer även att bli filmvisning, bakverk jordens alla hörn, tipspromenad, workshop mm. Klicka här för att läsa mer 

 

  

 

Här är en bild jag tagit själv på kulturhuset när jag gick strandpromenaden. Dessutom kommer författaren Björn Ranelid på besök och då får jag passa på att ta en autograf om det går. Vet inga tider för nåt eftersom det inte står i tidningen. Sen bjuder dom på kaffe och ostkaka samt grillad korv. Det skall bli spännande. Klicka här för att komma in på Björn Ranelids hemsida 

 

    

 

Jag hittade denna penna här     

    

 

Först skall min man gå på gymmet som är öppet även på helger. Snart får man väl en muskelknutte till man...  

 

        

 

Såna här hantlar har jag nästan lust att köpa åt Mr T....  Hantlar med två funktioner. Ursnygga som ljusstakar också...  Dom finns på ett ställe som heter "Designertorget". Fast dom är nog inte tillräckligt tunga. Jag har redan två hantelpar i olika vikt som han får låna om han är snäll...  

 

   Hoppas ni får en dag i snurrning men inte snurrig...  

 

Här sjunger min ungdomsidol "Catch the wind" tillsammans med Crystal Gayle. Henne har jag aldrig hört talas om förut. Klicka här för att komma in på Donovans hemsida. Han är fortfarande en av mina favoriter. Klicka här för att komma in på Crystal Gayles hemsida

  

         

 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards