Öppen Ridå

Alla inlägg den 3 oktober 2010

Av Malin wiper - 3 oktober 2010 22:33

        

I fredags tog jag en tur till våra två inredningsbutiker och först ut var Mimmis Magasin. Kolla in vilka häftiga aplikationer dom fått hem. Jag köpte en som jag skall ha på en av "Cult" kuddarna jag köpte hos dom för ett tag sen. Man kan sätta överdelen fram på kudden och underdelen baktill eller hela framtill. Jag tror att man stryker på denna.

 

       

 

   

En sån här färgstark du skall jag nog köpa nästa gång till vårt rumsbord.        

 

           

Här ett litet sobert gardintyg som såg väldigt fräscht ut.            

 

      

 

Vad sägs om lite färgstarka roliga glas för hela familjen.

 

   

 

Hon hade fått hem en helt ny serie från "Cult" och detta är pepparkvarn, saltkvarn och en oljeflaska. Man behöver bara köpa en kvarndel som sen flyttas över till saltkaret. Cult är så påhittiga så man kan kombinera allt dom har i det oändliga. Dessutom har man alltid ordning på sina grejer eftersom dom står i en slags bricka eller ställning. Vi köpte kryddelen som är dyrast eftersom man då får med kvarnen, sen bygger man på med det andra. Kryddporslinet har 25 års garanti...  

 

   

 

Det här tyget fick mig att tänka på min barndom i Sundsvall. Mina föräldrar hade en fondvägg i svart och vitt som var på modet då. Fast här är det lite röda inslag också.      

 

   

Hängare för toalett. 

    

Ytterligare en kombination i serien "Cult" nu med en blomkruka och ett ställ för anteckningspapper, så pratktiskt och ordningsamt det blir.

 

   

Tyger finns det i långa rader för alla smaker.             

 

            

Ytterligare en kombination i "Cult" serien.

 

           

 

Det här var en rolig kom ihågtavla. Man vickar på utropstecknet och klämmer fast lappar på det man skall komma ihåg.

 

         

Detta är nåt nytt i cult. Fotoram med krok för toalett eller andra utrymmen. det går att sätta i ett foto bakom mosaiken och man kan byta ut och förnya sig i det oändliga. Tänk er en krok var på toaletten med sitt foto i...  då tar man aldrig fel handduk.

 

           

Så här ser den ut på nära håll.

 

       

Här lite fina hjärtekorgar i två storlekar.       

 

          

Nya gardinlängder hängde i fönstren. 

 

          

Här i en grön nyans. 

     

Detta var fiffigt tycker jag...  

 

      

Av Malin wiper - 3 oktober 2010 15:01

  


På vägen till Skene så åkte vi in i Ulricehamn för att ta oss en fika. Här ser man att det är marknad i stan och det sjuder av liv och är fullpackat med folk på gator och torg. Vi hann inte gå runt och titta men får göra det ett annat år. Det är verkligen en fin liten stad

 

   

 

Vi valde Gunters Café dit vi varit en gång tidigare (se kategorier café och restaurang).     

 

         

Dom hade ett riktigt långbord ute på gatan där dom sålde matbröd. Här på sidan där man går in står det plåtställ med bröd som Gunter nyss rullat ut. 


  

Klicka här för att komma in på Ulricehamns tidning där det står om Gunter. Han har kommit med i boken "Sveriges bästa bord"

 

   

Vi bestämde oss för att dela på en sån här jättesmörgås med jättegott pålägg.

 

   

SÖTVARNING...    

 

  

 

    

   



Av Malin wiper - 3 oktober 2010 12:17

      

 

Tänk att nu har Martin Ljung också gått ur tiden. Det är många som gått bort den sista tiden av det gamla gardet. Min föräldrar gillade honom och det övriga gänget i Knäppupp revyerna och nu finns bara Gunver Bergqvist kvar som var lillflickan i gänget. Jag växte ju även upp med dessa allsidiga entertainers.

 

Klicka här för att läsa om Martin Ljung 

 

                 

 

Martin Vilhelm Ljung, född 15 augusti 1917 i Notviken, Luleå, död 30 september 2010 i Stockholm, var en svensk komiker och skådespelare


  


Här är hans autograf och det är så kul att han ritade en gubbe längst ner.


  


Här skriver Martin Ljung sin autograf till mig på en restaurang i Katrineholm. Jag hittar inte autografen och datumet men det var nån gång i slutet på 90-talet på restaurangen Othello. Han hade en föreställning med stå upp comedy och var hur bra som helst och på scenen var han i toppform.

 

       

 

Tyvärr var han inte lika pigg före föreställningen och sa att han inte orkade skriva nån autograf när jag blev insläppt till hans loge. Jag gav mig inte och bad honom snällt att ändå försöka plita ner sitt namn...  vad hemsk jag var egentligen men är man autografsamlare så är man...  Han var i alla fall jättetrevlig och uppträdde bara några gånger/månad i olika städer.

 

  

 

Tyvärr så hittade jag bara den sämsta bilden på mig själv där jag ser ut som en dåre och glasögonen var ingen häftig syn precis...  Kläderna ser ju ut som nåt ur musicalen "Annie get yoru gun" Jag har fler bilder på mig och Martin men jag får sätta in dom senare när jag rensat mina lådor...  

 

        

 

Av Malin wiper - 3 oktober 2010 11:12



  


Här står jag på mammas balkong och blickar ut. Vi tog inte med henne ut på fika denna gång utan hade med oss termos och kaffebröd från Ritz konditori. Hon blir rätt förvirrad numera om man tar med henne ut och vill hem igen. Hon var i alla fall glad och spirituell som vanligt. Hon känner inte igen oss längre men efter en stund så känns våra namn bekanta.

 

         

 

Jag köpte en bukett åt lilla mor...  

 

                 

 

Här sitter mamma så fin efter att jag sminkat henne lite och gjort i ordning håret som nästan är nyklippt och så fint. Vi hade det så trevligt och var hos henne rätt länge men sen vill hon hem sa hon...  Hon vet inte att hon bor i lägenheten utan tror att hon är hemma när hon sitter med dom andra i dagrummet en trappa ner...  det känns lite sorgligt men man vänjer sig än om det är plågsamt.

 

  

 

Mamma älskar rosa och lila så för ett antal år sedan då hon var mer klar i huvudet så klädde vi om en stol med ett hårigt lila tyg...  den stolen har vi skrattat åt många gånger.

 

  

 

Här satt vi och fikade och hade inte köpt så mycket bröd för hon orkar inte äta så mycket numera. En chokladask köpte vi i alla fall så hon har lite godis när hon ser på tv med dom andra pensionärerna. Vi köpte även bröd till personalen. Jag hade tänkt baka men orkade inte så det fick jag lägga ner.

 

             

 

  

 

Jag bläddrade i ett minnesalbum som jag gjorde för några år sedan åt mamma och där finns den bilden. Hon håller handen på samma sätt både som ung och äldre.

 

            

 

Den här låten med Jan Malmsjö passar bra till detta inlägg och jag vet att hon gillade Jan malmsjö som var på tv ofta när hon var ung.

 

     

 

Jan Wilhelm Malmsjö, född 29 maj 1932 i Lund, är en svensk skådespelare, sångare och underhållare. Han var tidigare gift med dansösen Lena Malmsjö, därefter med den amerikanska dansösen Barrie Chase. Sedan 1971 är han gift med Marie Göranzon. Han är far till skådespelarna Jonas och Peter Malmsjö samt till ytterligare två barn

  

 

Av Malin wiper - 3 oktober 2010 10:44

    

Här är var vi på väg i går och närmade oss Ulrichamn. Där fikade vi på det berömda "Gunters Brödstuga" Det är andra gången vi är där och jag skriver om det in nästa inlägg. Vi åker in på en mack för vi ser en läcker bil.

 

  

 

Det visade sig vara en Ferrari 430 Scuderia. Jag såg inte föraren så jag gick in på macken och där stod han och jag frågade om jag fick fota bilen i vanlig ordning. Han blev jätteglad och sken upp...  Det syndes att han var stolt över sin bil. Han kom själv ut och sa att han var på väg till Mantorp. Han sa att hans är specialgjord men jag glömde fråga hur.

 

        

 

   

Bilen såg helt ny ut och glänste så man nästan blev bländad...   

 

 

 

Av Malin wiper - 3 oktober 2010 09:10

  


Det var en magisk dag i går och den direktsända baletten från Operan i Stockholm var så vacker att jag var nära tårar flera gånger. Dom dansade så otroligt bra och att veta att man sitter där samtidigt som föreställningen pågår i huvudstaden gjorde att man kände sig som om man satt på operan. På Skene Folkets hus har dom även haft en direktsänd rockkonsert och i november har dom en direktsänd opera där man skall mingla i pausen med diverse godsaker...  

 

        

 

Klicka här för att komma in på Operan i Stockholms hemsida   

 

  

 

Baletten "Svansjön" är i 4 akter så det var paus 4 gånger och innan man sen fortsatte att se baletten så hade dom förinspelade intervjuer med dom som spelade huvudrollerna och sen fick man följa med på skrädderiet där dom gör alla kläder. Man blev suveränt guidad av en fd ballerina som pratade så bra och intressant. En ballerina gör av med 100 skor/år. Dom slet ut 2 par spetsskor/föreställning.

 

          

 

Här har vi fått följa med min snälla svåger upp till maskinrummet och min man spexar lite med honom. Det var verkligen intressant att se dom stora projektorerna och annat. Min svåger skötte sitt uppdrag med glans...  Det var verkligen "V"=viktory   

 

           

        Här en av filmprojektorerna         

 

           

        Ytterligare en filmprojektor

 

       

Detta är stället där dom rullar upp filmen före visningen. Dom tejpar ihop flera filmrullar till en.

 

      

 

Fast i går var det denna lilla digitala projektor som gällde för direktsändningen och det är här på filmläktaren svågern befann sig. 

 

       

 

I pausen väntade dessa godsaker i form av två sorters snittar, en med gravad lax och den andra med en otroligt god grönmögelost och på båda var dekorerade med vindruvor, citron, dill, paprika mm. Till detta kunde man dricka antingen kaffe eller en äppelcider som var av den godare sorten. Vi spårade ur fullständigt och vräkte i oss av godsakerna i varje paus...    Hon som komponerat läckerheterna var en ung tjej som heter Karolina Sällström. Hon hade verkligen lyckats och alla var jättenöjda och belåtna. Det var inte fullsatt i salongen men alla tycktes trivas och njuta av baletten. Detta är en ny satsning av Folkets Hus i Skene så när det väl blir mer känt och det sprider sig så kommer fler folk det är jag säker på.

 

             

Här ser ni laxsnittarna på nära håll.     

 

             

Ostsnittarna. Var ute lite för sent för att fota dom på nära håll för dom gick åt som smör i solsken.

 

 

I dom två sista pauserna hade karolina även tagit fram sina egenhändigt bakade äppelkaksrutor som var försvinnande goda och själv åt jag två...  I dag är jag riktigt uppjäst.

 

          

 

Här ser man att hon hade hembakta kakor också.

 

           

Det var verkligen en lyckad eftermiddag och föreställningen höll på från 15.00 till ca 18.00 Jag var på väg att applådera mellan varje gång dom applåderade på operan för det kändes ju som om man satt där. Fast när allt var slut så började jag ändå att applådera och då kom dom andra efter i salongen...     

 

 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards