Öppen Ridå

Inlägg publicerade under kategorin Nostalgi

Av Malin wiper - Tisdag 5 mars 16:30

Jag gillar ju pelare av alla de slag och nu hittade jag ytterligare en pelargång. Den var svår att fota så jag skall fota om den och ha blixten på och se om det fungerar.

Hos Myrornas Second hand såg jag denna märkliga blomkruka i form av en kvinna med bikini. Den var supertung och kostade 99 kr. man kan nog kalla den kitschig

På Myrornas såg jag även denna gamla slitna räknesnurra som kostade 149 kr. En sån hade vi på ett kontor jag arbetade på i Sundsvall i 6 år. Den räknades som gammal redan då så vi använde den sällan. Klicka här för att se hur den vi hade på vårt kontor såg ut.

Ord som inte används längre:

Klämmig betyder: Pigg, käck, klämkäck, hurtig, hejig, bussig, trevlig, glad, snitsig och bra

Tösabit betyder: flicka, flickebarn, tös, jänta och tjej

Fotade denna färgstarka tavla hos Ekströms Konst och den går under namnet Samarkand

Då kom jag att tänka på låten Om du nånsin kommer fram till Samarkand med Thorstein Bergman

En pianostol som jag såg på Röda Korset sist och den kostade 200 kr

Michael Ortega med låten Love. Ett lugnt, fint och vackert avslut på inlägget

Det blev ytterligare ett inlägg i dag för jag behövde bli av med lite bilder. Vi har promenerat 6,5 km i dag och även varit både nere i centrum och till Hälla shopping. Vi var borta så länge så det blev middag till slut istället för lunch. Vi har kallare väder just nu och ingen sol. Ha nu en fin fortsättning på dagen

#pelargång #blomkruka #räknesnurra #ord #tavla #Thorstein #pianostol #Michael

Av Malin wiper - Måndag 4 mars 08:15

Vi åkte ju iväg till Hälla Shopping i går för att handla och då hade vi sån tur så vi såg ett gäng med veteranmopeder utanför köpcentrumet. Det var både yngre och äldre män som ägde dessa skönheter och var ute och åkte nu då våren visar upp sig lite.

Klicka här för att se när jag fotade gamla mopeder i juni 2021 nere i Västerås hamn

Här en röd snygg moped med sidoväska. Det är en Puch. Mopederna var välskötta till tusen och varje söndag 12.00 vid Elbakajen kan man se dessa och många fler. Dom samlas där och åker sen iväg på en tur. Jag och Mr T skall nån fin vårdag ta oss dit och kolla så jag kan fota lite

Några bilder från en höjd och som ni ser så står det en grå Puch bredvid den röda av en annan modell

Här kommer ett bildspel på veteranmopeder jag skapade 2019.

En pakethållarväska baktill som var jättefin och tidstypisk

Det var en ung kille som ägde denna blå moped som stod där och såg tjusig ut. Jag tror det är en Monark. Rätta mig om jag har fel

Sen har vi då denna i en annan blå nyans med en lite större sadel. Mopeden är en Crescent

Den här grå mopeden är av märket Zündapp

Sist en orange stilig sak av märket Puch. Jag hann inte fråga gänget om dom ville vara med på bild, för vips hade dom gått in i köpcentrumet

Kent Ploog med Jag och min moped (Magnus Uggla) cover. I dag vaknade vi till nollgradigt men det ser ut att skina upp.

Jag önskar er nu en lyckosam början på veckan

#Hälla #Veteranmopeder #Puch #bildspel #Monark #Kent

Av Malin wiper - Fredag 1 mars 08:15

Jag fick reda på av min bloggvän Singelfarsan att Pekka Nordin har dött och det i en ålder av 83 år.

Pekka Nordin var en av GIF Sundsvalls största profiler och trotjänare med över 300 seriematcher för klubben 1956-1974, då han var med om både det första  allsvenska avancemanget 1964 och det andra 1974. Pekka Nordin är utan tvivel GIF Sundsvalls allra största genom tiderna

Jag har nämligen minnen av Pekka Nordin i och med att jag växte upp i Sundsvall. Vi bodde några år i W:6 huset där pappa arbetade och vi bodde i en tjänstebostad. Jag hade mitt flickrum i källaren och det fanns en järndörr ut till källargångar. En bit ut så låg en tv- och radiobutik som Pekka Nordin ägde. När jag behövde nya batterier till radion så öppnade jag järndörren och gick till hans butik och köpte nya. Det var även så spännande att gå runt där och kolla på nya tv-apparater och radioapparater. Jag kom ihåg att jag tyckte han var jättetrevlig. Då visste jag inte detta med fotbollen utan fick reda på det lite senare.

Efter ett antal år då jag redan hade flyttat från Sundsvall så öppnade han en ny butik och den besökte min man och jag i slutet av 1990-talet då vi befann oss i Sundsvall. Det var så kul att se honom igen. Nu är det endast minnena kvar. Pappa hade ju mer kontakt med honom i och med att han arbetade i det fina gamla stenhuset. Då fanns det även ett bibliotek på nedre våningen mot Köpmangatan 15

Klicka här för att se en hyllning till honom gällande en t-shirt

GIF Sundsvall Mållåt/Goal Song

Vila nu i din fotbollshimmel

Här står familjen samlade inför min mammas 40-årsdag framför ingången till tjänstebostaden på W:6 i Sundsvall. Det är mamma i vit klänning som håller min lillasyster i handen, det är jag som står där i grön skjortblusklänning med touperat hår, så allvarlig, Sen tre morbröder, 2 kusiner, 2 mostrar och min mormor . Endast 4 personer på bilden är i livet, så 7 st är borta. Det måste vara pappa som fotade eftersom han inte är med på bilden.

Så här ser huset ut från Köpmangatan 15. På den tiden gick man in till biblioteket där man ser dörren. Från tornrummet stod jag och blickade ut över stan många gånger där pappa hade ett kontor. Klicka här för att läsa lite mer om detta hus

Här en minnesbild på mig från fotbollsplanen när vi bodde i Hallstahammar. Vi skojade till det lite och satt dit en fotboll så det såg ut som jag sparkat ut den. Bilden är från Januari 2020 och passar bra till inlägget

En bild på min man vid samma tillfälle. Dom bilderna passar bra in nu. Vi kom inte ut nåt i går men i dag kan inte ens vilda hästar hålla mig inomhus..  . Fredag igen och första mars. Tiden bara rusar iväg så nu har vi bott i Västerås ett år redan. Ha en skön fredag kära besökare vad ni än skall hitta på

Hjärtlig hälsning från Malin

Nu behövs det nåt vackert och det får bli Cavatina ledmotivet till filmen The Deer Hunter. Solisterna på gitarr är CARisMA Guitar Duo. Dom spelar tillsammans med the Malaysian Philharmonic Orchestra

#Pekka #GIF #W:6 #mammas #Köpmangatan #fotbollsplanen #CARisMa #Malaysian

Av Malin wiper - Onsdag 28 feb 08:45

Här kommer lite mer upplevelser från förra torsdagen då vi träffade min son. Utefter en väg så dök dessa gamla traktorer upp framför ett hus som jag glömde kolla upp vad det var för ställe. Fast vi befann oss i Stallarholmen Östa hage

Traktorn längst till höger är en M.A.N.AS.440 A från 1955. Traktorn i mitten är en Farmall. Traktorn längst till vänster är en Massey Ferguson 35

En närbild på M.A.N.AS.440 A

En bit bort vid skogsbrynet dök det upp ytterligare två gamla slitna traktorer. Den blå till höger är en Fordson Major Diesel

Jag har alltid gillat gamla traktorer och andra arbetsfordon. Även nya som ser lite annorlunda ut. Nu när man är ute på nätet och det är både traktorsträffar, veteranbilsträffar och mycket mer så kan man dela med sig på ett annat sätt än förr. Jag och min man har varit på några traktorsträffar då vi bodde i Småland

Här ett klipp från 1960-talet på en Fordson Super Major

En lite närmare titt. Antingen skall dom rustas upp eller skrotas, hoppas dom rustas upp men det blir ju en dyr historia

Traktorn till vänster vet jag inte vad det är för nån. Är det nån av er som tittar in som vet?

Detta är en typ av gammal lastbil men jag har inte sett nån liknande. Är det nån av er som vet?

Här ser ni en av många gamla traktorer jag fotat. Detta är en Fordson Diesel från 1952

Tur att jag skrev detta inlägg i går för nu har jag fått tillbaka eländet i ryggen som jag kämpade med för ett tag sen. Så nu måste jag behandla mig och har även tagit värktabletter. Min man har magiska händer så han har även fått göra bindvävsmassage på min rygg. Det kommer från skadan i ryggen och sprider sig även fram till bröstkorgen. Det är bara att ge sig ut och promenera för då släpper det lite. Vi får se om jag måste ta bloggvila eller att jag gör korta inlägg tills vidare. Nu är det onsdag igen och inte långt till en ny helg. Ha det bra och sköt om er

Ett musiktips från min son där B.B King mitt i en konsert byter en gitarrsträng och handskas med det som ett proffs

#traktorer #Fordson #lastbil #ryggen #King

Av Malin wiper - Tisdag 27 feb 08:30

Min son ville ha lite nostalgi så vi åkte även till Stallarholmen i  torsdags. Där har dom en gästhamn som min son besökt då han var ute och seglade. Den ligger öster om Strängnäs och det är ca 1,5 mil dit så det blev en härlig avstickare

Denna brygga var den han förtöjde sin segelbåt på. Det var rätt många år sedan så han var förvånad över att bryggan hållt så länge. Den var redan då gammal, lutande och sliten

Min man fotade mig och min son när vi var på väg över Stallarholmsbron. Sen ändrade vi oss och tog bilen över bron och sen in mot gästhamnen

Mr T med sin styvson som han kännt sen min son var 17 år. Dom har alltid kommit bra överens

Vi parkerade bilen för att fota lite och detta var första båten jag såg

Crosby, Stills, Nash & Young med Southern Cross

En röd stålbåt med en liten liten båt på sidan

Min son stod och fotade på en brygga och riktigt längtade efter en segelbåt igen. Han har haft rätt många och har seglat med sin pappa många gånger under sin uppväxt.

Denna båt hade nament Eldnäset. Klicka här för att komma in på en sida för att läsa om denna båt och även se massor av bilder

Jag stod så bra till så jag fick denna vy mot bron vi åkte över. Klicka här för att läsa om bron och gästhamnen. Dom anordnar även Vikingafestival i Stallarholmen

Jag tror detta är ett före detta militärt fartyg som nu används till annat.

Jag zoomade in en träbåt som såg lite ut som en fiskebåt. Kan det vara en surfingbräda på sidan?

Vi en av bryggorna låg även denna motorbåt. I dag har vi dimma och minus 1 grad kallt. På förmiddagen skall vi promenera till Lidl som ligger 1,6 km och köpa vinmarinerad kassler som kostar 70 kr/kg så man får passa på när det är nedsatt pris. Nu har vi inte ätit lax på länge och jag längtar tills det kommer extrapris på laxsida. Mycket har förändrats vad gäller priser, allt har blivit dyrare. Second hand har fått en uppgång men går man in på en klädbutik i centrum så är det ofta ekande tomt. Många butiker har fått slå igen eller flytta till köpcentrum så till slut får vi ett dött centrum.

Då har vi tisdag igen och en ny dag som hägrar. Hoppas ni mina besökare får en så bra dag som möjligt. Var rädda om er och ha det så bra

Här ett klipp på när dom hade Vintagefestival i Stallarholmen 2016. Det är en årlig återkommande marknad och visning av gamla prylar och kläder

#Stallarholmen #brygga #Crosby #båten #Eldnäset #fartyg #Vintagefestival

Av Malin wiper - Måndag 26 feb 08:45

Vi höll inte på att hitta Gideonsbergs Puben i går i och med att det var så mörkt ute. Därför blev promenaden extra lång men inte 8 km som appen visar för vi hade varit ute mitt på dan på en rätt lång promenad. Till slut var vi äntligen där

Här ser man den fina baren på Puben och dom som arbetade där var så trevliga och proffiga. Det märktes direkt man kom in att folket som var där kände sig hemma och hade kul, vilket ställe. Många kände varandra och bodde säkert i området. Jag fotade personalen men bilden blev lika dimmig som mig..

Vi beställde först in varsin öl. Här sitter jag med min öl som var en Mariestad Extra och jättegod. Jag blev blå, röd i ansiktet av strålkastarna från scenen Jag hade stylat håret så snyggt men efter promenaden dit så hade det blivit risigt och frissigt i den fuktiga luften.

Min man beställde in en Mariestad Old Ox som han blev nöjd med. Glömde kolla vad svågern drack för öl. Han beställde även in en jättegod röd cider som hade lite alkoholhalt. Den testade vi också.

Vi bestämde oss alla tre för att äta och maten var helt fantastiskt god och upplagd så fint. Detta är min svågers tallrik med Snitzel, pommes och jättegod bearnaisesås.

Jag beställde in rödspetta med stekt potatis och remoladsås. Det var många år sedan jag fick en sån god rödspetta och remoladsås. Dessutom var den stekta potatisen suveränt god. Jag bara njöt och blev så glad för ett sånt ställe som serverar mat som känns hemlagad från grunden. God fin panering på fisken och fisken var ljuvligt god.

Min man valde hamburgare med pommes frites och han var också supernöjd. Dom hade även rimliga priser

Sen var det dags för Chris Lemar Little big band att äntra scenen. Det var en väldigt trevlig och proffig man som gav allt och var fullständigt närvarande och han inte bara sjöng bra utan var en höjdare på munspel också. Musiken som jag växt upp med fortsätter att spelas och även dom unga gillar den.

adam hall

Det kändes lite som man förflyttades tillbaka till 1970-talet i och med en del låtar. Även att folk hade så roligt och var uppe och dansade hela tiden. Inga storbildsskärmar utan bara nöjen med dans, musik, biljard och enarmade banditer. Det kändes som att komma in på en pub eller klubb långt tillbaka. Det är så kul att det fortfarande finns pubar med levande musik.

Jag filmade flera gånger Chris Lemar uppträdde och här kommer ett av klippen. Han sjunger Elvis låt blue suede shoes och en bit in i klippet så går han ut i publiken och sjunger och spexar så det hände nåt hela tiden. Det blev verkligen feststämning

Här kommer ytterligare ett filmklipp där jag fick med ett dansande par. När det var fler uppe och dansade så dansade vi också. Det kommer fler nåt eller några klipp till i ett annat inlägg.

Den 2 mars 21.00 kommer Jonas Hofer till Gideonsbergs Pub. Då blir det riktiga rockvibbar från 1950-talet. Han skriver även egen musik

Klicka här för att höra hur Jonas Hofer låter i ett klipp

Vi kommer absolut att besöka puben igen för det var en höjdare. Nu är det grått ute och nollgradigt men ingen snö än så länge. Vi återhämtade oss hela dan i går men nu är vi på banan igen och skall ut på en lång promenad.

#Gideonsbergs #baren #öl #rödspetta #Chris #dansade #Jonas

Av Malin wiper - Söndag 25 feb 09:15

När vi åkte hemåt så åkte vi över Hjulstabron som ligger mellan Enköping och Strängnäs. Just då var det en broöppning för ett rätt stort fartyg så jag passade på att gå ut ur bilen och filma.

Så här såg fartyget ut

Här har fartyget kommit ut på andra sidan broöppningen

Här kommer lite fler bilder från när vi var till Strängnäs i torsdags. Vi gick omkring även i dessa gamla delar av stan som heter Kvarnbacken

En gul dörr som verkligen lyste upp.

Efter det så gick vi förbi ett annat hus som hade en färgstark blå dörr

Nästa dörr var grön

Ytterligare en dörr och då en brun med grafiskt mönster och glasrutor på sidan. Såna kunde man se på 1950-1960-talet. Jag tycker dom är så snygga och tidlösa

Bredvid dörren så hade dom satt utsmyckning i form av en nyckelpiga och en myra. Kul när nåt sticker ut lite

Denna skylt var så gullig och lite annorlunda än dom man sett förut

Man promenerade genom såna här smala mysiga gränder

Vi hade en toppenkväll i går på Gideonsbergs Pub. Det kändes som att komma tillbaka till 1970-talet. Jag har filmklipp att fixa till och lite bilder men inget är klart än. Det kommer in inlägg i morgon. I dag vaknade vi till regnväder och 2 grader varmt. Vi tar en vilodag för det behövs efter en sån kväll där vi även har dansat.. , dock inte på borden..

Cornelis Wreeswijk med Blues för Fatumeh

#Hjulstabron #fartyget #Kvarnbacken #dörr #nyckelpiga #skylt #Cornelis

Av Malin wiper - Lördag 24 feb 14:30

Här kommer lite bilder från i torsdags då vi var till Strängnäs tillsammans med min son. I detta hus låg AB Ekstedts och Frankes Järnhandel. Det var Strängnäs äldsta affär som verkar ha slagit igen 2011.

abstrakt

Nu har Europaskolan sin matsal där. Maten lagas av egna kockar. I matsalen finns det plats för 120-130 gäster, så skolans elever och lärare äter lunch i tre matlag. Intill ligger Järnlagret, som är elevernas café

Det är så härligt att dom har låtit skylten från Järnhandeln hänga kvar

Ovanför en annan butik som såg ut att ha med djur att göra hängde denna papegojskylt

Talking Parrot Natural sounds

Det finns hur mycket som helst av gamla sten och trähus men jag har inte varit till Strängnäs denna årstid utan på sommaren.

När jag zoomade in så såg jag att det fanns en butik i huset. Anti-Age Clinic så gammalt möter nytt. Snart har vi en värld av opererade plastdockor där alla ser likadana ut och kan knappt le för allt som är istoppat i kinder och läppar

En parkoas där man kan slå sig ner på vår och sommar och bara njuta av omgivningen och även en fontän med skuptur i form av en kvinna

Här ser man den lite närmare. Det var småregn hela tiden så det var inte lätt att fota men jag tar med dom visningsbara bilderna

Ett av alla pampiga hus inne i cetrala Strängnäs

Ett klocktorn på ett gult stenhus

Här får gammalt möta nytt igen i och med klottret ovanför på väggen.

Här ett hus som verkligen stack ut och var väldigt välskött. Jag har hur mycket bilder som helst men i detta inlägg ryms inte fler. Vi har toppenväder nu med sol och rätt vindstilla. Vi har  varit ute och promenerat och handlat lite.

I kväll blir det hålligång..  för vi skall ut och roa oss på Gideonsbergs Pub och min svåger följer också med. Det blir musikunderhållning med Chris Lemar big band. Vi har bord från 21.00 och att promenera dit tar 18 minuter och det är inga problem för oss. Tyvärr så är det fullmåne nu så jag har sovit lite dåligt men piggnar nog till om några timmar. Ha en härlig lördag kära besökare, hoppas ni har nåt roligt på gång.

Chris Lemar Little Big Band med Rock me baby (B.B King) cover.