Öppen Ridå

Alla inlägg den 29 januari 2024

Av Malin wiper - Måndag 29 jan 16:00


         
Här kommer ett filmklipp jag filmade i Västerås hamn i går. Det var Räddningstjänsten som hade dykövningar. Klicka här för att se inlägget jag skrev i morse gällande detta

                              

 

 

Här kommer lite fler bilder från hamnen men då på strandpromenaden vid den stora småbåtshamnen. Vi tog en lite längre promenad för att piggna till efter allt bilåkande och fullmånen som förstört lite av sömnen för oss alla tre


 

Det ligger kvar lite båtar i vattnet men inte så många


Här hade nån ritat i snön ett hjärta och en smiley


  Lite isflak


 

Husen som syns bakom har inte funnits så många år. Första gången vi var till Västerås så fanns inte ett enda hus på Öster Mälarstrand. Bara gamla baracker och nåt café

 

 

Så nästan alla dessa hus fanns inte förut. Det byggs så det knakar och alldeles för mycket. Det är så trångt och nära mellan husen så varannat borde inte ha byggts och dyrt är det att köpa sig en lägenhet där


  

 

Sen såg vi en gammal motorbåt i stål som såg väl använd ut, tänk så snygg den skulle bli lite upprustad

 

          

Elliot James Reay med In Dreams. Det är en Roy Orbison cover och den bästa jag hört. När Elliot går upp på dom höga toneran så får jag gåshud. Kul att yngre sjunger min tids idolers låtar och dom verkar gilla det dom hör enligt det man ser på youtube

 

Klicka här för att höra orginalet med Roy Orbison. Roy Orbison blev bara 52 år gammal

 

 

En bild som min son tog på min man och mig vid vår portingång. Det är egentligen en dubbal 3D bild så den blev lite grynig då jag delade på den

 

                                         

Parykungen  

Min man var ju till läkaren i dag och hon sa att eftersom alla prover dom tagit på honom bra så är det bara så att en del får såna problem på äldre dar på ögonen, men inte alla. Han skall ta tårsubstitut i forma av Viscotears 3 gånger/dag och det kan han ta livet ut. Viscotears är receptfria och finns både i pipetter och gel. Jag har för torra ögon så jag har samma droppar 3 gånger/dag nu och har blivit mycket bättre. Jag har inte hunnit in på era bloggar i dag som jag tänkt så jag bloggvandrar i morgon istället.


 

#Räddningstjänsten #småbåtshamnen #isflak #motorbåt #Elliot #Viscotears

Av Malin wiper - Måndag 29 jan 09:15


 

I går promenerade jag Mr T och min son omkring i Västerås hamn. Då dök vi på en massa brandbilar för dom hade övningar i räddningsdykning. Klicka här för att komma in på Räddningstjänsten

 

                                 

Jag har filmat också men jag har inte hunnit klart att klippa ihop och sätta in på Youtube än. Det kommer in i nästa inlägg. Jag skall ut och handla lite och sen promenera. Vi har haft en härlig helg tillsammans med min son så det kommer lite inlägg senare ang detta

 

Här höll dom på framför Pråmen och dom förberedde dykaren som skulle hoppa ner i vattnet. Dom såg att jag fotade och hade inget emot detta


 

Här förbereder dom manövern och dykaren är snart klar för att hoppa i. Det såg så proffsigt och välorganiserat ut 

 

                                    

 

Så var då dykaren och dom andra klara och man hörde ett kraftigt plask


 

Sen hissade brandbilskranen ner en räddningsplattform som dom sänker ner i vattnet


 

Här har plattan under hamnat i vattnet. Det var väldigt intressant att kolla på


 

Sen höjdes den upp igen och efter det så klev en brandman i korgen men det kommer i ett filmklipp i nästa inlägg


  

Min son mejlade över detta tecknade med Vilgot av Robert Nyberg. Så mitt i prick, dom som har mycket skall ha mer och det tar dom från dom som har mindre som kämpat hela livet för att få det att gå ihop. 

 

                                                   

I går såg jag ett korkat förslag som gjorde mig rasande. Är du äldre? Då kan du snart bli tvungen att bevisa att du är kapabel att köra bil. Annars blir du av med körkortet. Så många som sitter med mobilen när dom kör och tappar fokus och även dom som är berusade dom kommer undan för det mesta men dom skall ge sig på oss äldre ännu mer nu med sin åldersdiskriminering. Det räcker nu och blir över av all dumhet som EU kommer med. Det känns som att man själv rår för att man blivit äldre så snart är det nog straffbart också. 

                         

Jag tog körkort för 55 år sedan och den första bilen jag hade var en Volvo 145 som jag köpte på Överskottslagret i Sundsvall och det var en gammal svart polisbil. Jag arbetade på kontor och betalade 500 kr/månad och det var rätt mycket då. Jag har kört prickfritt och inte ställt till med nåt men att vara ordentlig har man förstått är ingen bra egenskap

 

                                 

I dag har vi 3,3 grader varmt och väldigt isigt och halt på vägar och trottoarer, precis som i går då man knappt tog sig fram. Min man skall till Citypraktiken 10.30 för att kolla upp sina ögon han har haft rinnande ögon i flera år nu men det har blivit värre och är en som vattenspegel nedtill och när det blir för mycket så rinner det ner på kläderna och ögonen nu är så röda. Läste på nätet att har man för mycket av rinnande ögon så skall man gå och undersöka detta. Vi har rätt mycket som händer denna vecka och i morgon skall vi ta senaste covidvaccinet äntligen. Hoppas ni haft en fin helg. Ha en skön början på veckan

 

          

The Beatles med Drive my car. Jag tittar in till er så fort jag får tid över

 

 

#Räddningstjänsten #Pråmen #dykaren #räddningsplattform #Vilgot #körkortet #Beatles 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5 15.00

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards