Öppen Ridå

Alla inlägg den 22 januari 2024

Av Malin wiper - Måndag 22 jan 07:45




                           

 
Detta är en film som heter 1984 och kom ut just det året och jag har själv sett den på bio. Den borde alla se nu för vi håller på att få en sån värld som beskrivs i denna film som är en framtidsvision. Det är ett drama sci-Fi och för regin står Michael Radford. I rollerna ser vi: John Hurt, Richard Burton, Susanne Hamilton, Cyril Cusack, Gregor Fisher mfl.  

 

                                      

Filmen är baserad på en bok av George Orwell som han skrev 1949 där han förutspådde hur det skulle se ut i världen 1984. Han har fått mer och mer rätt i sin framtidsvision


Romanen har tidigare filmats 1956, i regi av Michael Anderson.

 

   

Winston Smith arbetar på sanningsministeriet i Oceanien, en av världens tre stater. Alla njutningar, inklusive sex, är förbjudna. Trots detta inleder han ett förhållande med Julia. De båda arresteras.Winston förhörs av den briljante och skrämmande O'Brien som genomför hela programmet av psykisk och fysisk tortyr. Till slut återstår bara den slutliga tortyren, rum 101. Skräcken som framkallas där varierar från person till person och O'Brien vet exakt vad han ska göra med Winston.

 

   

Redan 1984 då jag såg filmen så tyckte jag den var skrämmande men redan då kände man vart världen var på väg. Nu är vi där och har fabriker med slavarbeten och kollektivavtal på upphällningen. Vi har ju en politik nu som vill trycka tillbaka våra rättigheter. Filmen är väldigt välgjord och skådespelet på topp. En del av skådespelarna är borta nu som ex John Hurt som var en fantastisk skådespelare. 

 

                                                     

Vi har ju även blivit så beroende av sociala medier och mobiler så det har blivit det viktigaste och det riktiga livet har kommit i skymundan. Det är nog ett sätt att hålla oss tillbaka så vi inte orkar protestera. En dag såg jag en kille som var så inne i sin mobil så han gick rakt på en lyktstolpe och hade kunna skada sig ordentligt, och det var vid en trafikerad väg som han skulle gå över. Min man har också sett filmen och även läst boken. Det dyker upp fler och fler företag som sätter orimlig press på sin personal och lönerna är under all kritik. Den är jobbig att se men nödvändig

 

Jag ger filmen 5 knutna nävar i betyg av 5 möjliga

 

           

         

Orginaltrailern till filmen 

 

Vädret nu är lika grått som filmen och det regnar så nu är det nog halt. I dag skall min man till Citypraktiken för en diabeteskontroll. Jag har än inte varit till vår nya vårdcentral men så fort jag rett upp lite andra saker så skall jag beställa tid. Jag har lite saker jag vill få undersökta och sen skall jag ta ett sköldkörtelprov för det var så länge sen sist. Nu väntar jag bara på att få svar från Optalmica gällande mitt öga. Måndag igen!! och jag önskar er en ljus och fin dag i allt det gråa och mörka

                                 

                                               

     

        

Fiona Apple med Across the Universe                              

 


#1984 #Michael #John #Orwell #Fiona

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5 15.00

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards