Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 28 mars 2024

Notudden, båtar, Teddy Sempinski och The Carpenters

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45


 

I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än


 

Här sitter min son och Mr T för fotografering. Det är alltid så rogivande att gå omkring vid vattendrag


 

En stor fin båt låg förtöjd vid kajen


  

Här ser man båten från sidan och på dörren satt ett hjärta och i fönstren var det dekorerat


 

Den här är en bogserbåt som jag inte sett där förut. 

 

Den heter Skallö


 

Här ser man baksidan


 

En husbåt som har legat där rätt länge. Bakom ser man Steam Hotel


  

En väldigt bred träbåt och en båt till höger som håller på att byggas om till husbåt, ser det ut som


         

Ett härligt passande klipp som heter Kust. Det är Christer Wastesson som filmat


  

På vår promenad i går som blev över 6 km såg vi denna väggkonst i mosaik utanför ett servicehus. Den som skapat denna heter Teddy Sempinski från 1962. Han var en polsk-svensk, målare, tecknare och grafiker. Han dog 1998 i en ålder av 71 år. Han kallades för mosaikmästare. Klicka här för att se hans tavlor på Barnebys. Jag fotade ett annat av hans verk till bloggen för ett tag sen men sökfunktionen fungerar inte här på bloggen sen länge. 

                             

Konstverket heter Vår värld och det pryder sidan om ingången till Karlslunds servicehus som ägs av Aroseken. Teddy Sempinski bosatte sig i Västerås och utförde ett flertal offentliga konstverk i mosaik. Jag tycker detta är jättefint och det är så härligt att det får vara kvar som en påminnelse om konstverk från andra årtionden tillbaka, vi behöver den historiska blandningen 

                         

Teddy Sempinski har även pyntat Carlforsska gymnasiets fasad. Verket heter Tetrakord från 1961. Klicka här för att läsa mer om detta och se hur det ser ut. Det gymnasiet ligger inte så långt från vårt bostadsområde

 

  

Gick förbi detta ställe på kyrkbacken som tillhör Stadsmissionen och är en mötesplats för social samvaro. Klicka här för att läsa om detta ställe som öppnade 12 november 2023. Dom kommer även att ha second hand försäljning där men det fanns inga öppettider på dörren så det kanske inte är klart för sånt än. Nu har vi 3 grader varm och solsken, så det gäller att komma ut och få lite frisk luft och motion. Hoppas ni har en fin påsk att se fram emot vad ni än skall hitta på. 

 

                                                  

 

                                                   

          

The Carpenters med There's a kind of hush. Det var en syskonduo som jag haft inne flera gånger genom mina bloggår. Under sin 14-åriga karriär spelade Carpenters in 10 album tillsammans med många singlar och flera tv-specialer. Tyvärr så dog Karen 1983 i en ålder av endast 32 år. Hon led av Anorexia nervosa. Klicka här för att läsa om hennes korta liv. Det är så sorgligt, dessutom tystnade en härlig röst. Hennes bror Richard Carpenter lever fortfarande och är nu 77 år

 

 


#Notudden #bogserbåt #husbåt #Christer #mosaik #Teddy #värld #Stadsmissionen #Carpenters

 
 
Ingen bild

Gunilla

Torsdag 28 mars 11:05

Hej Malin!

Nu dyker jag upp och ser allt det fina du visar, som jag tycker du är så bra på.
Vilken fin promenad med sonen och vid vatten är det något så rogivande.

Du gör så fint och hermtrevligt hemma och den lätta stolen blir bra att flytta på när du har problem med ryggen men såg att du var bättre så nu får det vara så.

Själv håller på att gå igenom för det blir en flytt så småningom. Jösses vad grejer det är. Var i går och lämnade till Röda korset.

Annars kämpar vi på men en lugn Påsk blir det.

Önskar er en fin Påsk och ha det så gott!

Varma kramar!

Malin wiper

Torsdag 28 mars 13:58

Hej Gunilla!

Tack snälla du för dom fina orden. Det är alltid så kul att träffa min son för vi gör alltid en massa tillsammans och har roligt.

Nu är jag bättre i nacke och rygg och det är så skönt med en lätt stol som man kan flytta runt och även halvligga i.

Ser att du har fullt upp och att ni skall flytta. Förstår att det är jobbigt och som du säger så har man mer än man tror av saker. Vad bra att du lämnade in till Röda Korset.

Tänker på dig och förstår att det är kämpigt. Här blir det en lugn påsk också.

Tack för din kommentar snälla du

Jag önskar er en fin påsk också. Mr T hälsar

Varma kramar tillbaka

 
Äventyret framtiden

Äventyret framtiden

Torsdag 28 mars 19:38

Det är rofyllt att vandra vid vatten, jag håller med. Du är så bra på att dokumentera båtar och annat fint i din omgivning.
Mosaiken är jättefin, jag ska gå in på länken och kolla mera.
En Glad Påsk önskas!
Kram

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

Torsdag 28 mars 19:50

Det är det verkligen. Tack för dina snälla ord. Mosaik är verkligen fin.

Glad Påsk tillbaka
Kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2024 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards