Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 8 mars 2024

Internationella Kvinnodagen 2024, Lady Gaga och John Lennon

Av Malin wiper - Fredag 8 mars 10:00



Då har vi Internationella Kvinnodagen i dag. Såg denna nya skapelse på ASEA torget häromdan. Det är en järnplåt med olika stora hål. Det blev en bild på en diffus kvinna  och det ser väldigt häftig ut. Bakom kvinnan ser man skrapan

                 

 

Här ser man den lite från sidan och att det är en rostig järnplåt bakom. Jag har skrivit så mycket redan om jämställdhet och tycker det är en självklarhet. För mig är det ofattbart att kvinnor fortfarande kan ha lägre lön för samma arbete som män. Kvinnor måste ställa mer krav, och jag är allérgisk mot orättvisor. Jag har själv protesterat mot mot detta, och kvinnor har tyckt likadant men när man sen är på ett möte för att ta upp problemen så har jag ändå stått där ensam med saken. Har ändå märkt att jag fått respekt av männen när jag protesterat mot vissa saker och då har dom åtgärdat detta. Har skrivit så mycket om det varje år så jag sätter punkt just för detta.

 

                       

 

Det skall vara jämställdhet för både män och kvinnor. Det är bara det att vi kvinnor ligger lite efter. Jämställdhet infaller varje år 8 mars och vill uppmärksamma ojämställdhet och kvinnors situation över hela världen. Den Internationella Kvinnodagen instiftades 1910. Klicka här för att läsa mer 

 

        

Här en låt som handlar om våld av olika slag mot kvinnor. Lady Gaga med Til It Happens To You


  

Tack och lov så har mycket hänt sen 1910 så vi har kommit ut från pelargången lite mer jämställda. 

 

Jag har själv vuxit upp med föräldrar som varit jämställda vad gäller att ta hand om barn och hushåll. Därför känns det så konstigt när nån blir förvånad när jag inte alltid bakar eller sköter hemmet utan min man och jag  delar lika på sysslorna. Vi kvinnor utgör hälften av befolkningen men kvinnor måste stötta varandra om det skall bli nån mer förändring.

                                               

Jag blir ändå så glad när jag ser att tjejer börjar ta för sig i manliga yrken. Har sett tjejer som kör tunga fordon och jobbar på byggen och många andra mansdominerade ställen. Fler och fler kvinnor utbildar sig till poliser. Kvinnor måste också lära sig sånt som männen gör ex byter olja på bilen, byter däck och mycket mer. Jag ser ju att fler och fler män tar ansvar i hemmet och det gäller att kvinnor låter dom göra det

 

                                                                 

Min mormor och morfar fick 5 barn och en gång i vuxen ålder så  frågade jag min mamma hur det gick till att mormor skötte allt medans min morfar arbetade. Då sa mamma: min pappa tog sitt ansvar på fritiden och gjorde hemmasysslor och tog hand om oss barn lika mycket. Sen sa mamma att så fort det ringde på dörren så var morfar tvungen att ta av sig förklädet. Det gällde som sagt att inte visa för andra att man hjälpte till som man. 

 

            

John Lennon  med Woman

 

                                     

Nu skall min jämställda man Mr T och jag gå ut i solen och njuta tillsammans. Hoppas ni också får en härlig och njutningsfull dag.


#Kvinnodagen #Lady #John 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2024 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards