Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 27 augusti 2023

Arkitektur, Elvis Costello, Café Malin och David Nilsson & The Bon Vivants

Av Malin wiper - 27 augusti 2023 10:30



 

Det är så mysigt att promenera i centrum utefter gator med äldre stenhus och det känns lite lugnare än stadens innersta brus


 

Här står min man och tålmodigt väntar på mig när jag fotar. En fin omgivning där en del gator är i kullersten. Det andas lite harmoni än om lite bilar susar förbi. Sen gillar jag även funkis när det gäller hus


 

Helt plötsligt dök det upp en snygg grind i smide.

 

 

Stilrent och vackert


 

En huslänga med lite olika färgkombination och kullerstensgata, så rogivande och fint


 

Härligt när gamla hus med fina dörrar bevaras så det inte bara är nytt överallt. Det finns ju ställen där det rivs hela tiden. Husen som byggs nu är inte byggda för att hålla lika länge. Det blir lite slit och släng. 

 

Klicka här för att se ett klipp från Miljonprogrammet då husen förfulades


 

När jag ser denna snygga blå dörr så kom jag att tänka på filmen Notting Hill där det förekom en blå dörr. Den filmen har jag på DVD och sett om ett antal gånger. En feelgood- film från 1999

 

       

Här kommer ett av soundtracken till Filmen Notting Hill. Elvis Costello med She

 

             


 

En fin balkong som har insatt ett skydd för insyn men med lite bladmönster 


  

Ett gammalt stenhus som nyligen renoverats och i detta hur ligger Café Malin. Dit har vi varit några gånger men nu var det länge sen. 

Vem var Malin?

Namnet på caféet är uppkallat efter en stark kvinna av sin tid. Malin var nämligen med och drev den första ordnade undervisningen för flickor i Sverige!


 

Ett gammalt stenhus som fortfarande har en blomstrande rabatt över hela ena sidan av huset


  

Fransk balkong med stilfull blomlåda med blommor som gör balkongen ännu elegantare

 

  

Ytterligare en balkong men jag fotade den från kortsidan och den har en pelare och sånt gillar jag

Det blev inget regn under Skallbergsfesten i går så vi promenerade dit och jag både fotade och filmade. Jag har inte börjat med bilderna än och har inte satt in filmerna på Youtube än heller men det kommer. Vi kom tidigt till Skallbergsfesten så det var lagomt med folk och det passar mig som HSP bra. Dom höll på från 11.00 till 14.00 och några timmar senare så kom regnet. Dom bjöd även på korv med bröd och dricka. Allt var gratis denna dag och det uppskattas. 

 

Solen kom fram redan på morgonen i dag så det känns upplyftande för vår dagliga promenad. Hoppas ni haft en givande helg och får en skön söndag kära besökare

 

       

Stayin'Alive (Bee Gees) David Nilsson & The Bon Vivants

    

 

#stenhus #grind #dörr #Elvis #balkong #Malin #David

 
 
Micke

Micke

27 augusti 2023 13:20

Gator av kullersten gillar jag, inte något man ser så mycket här i stan numera men trevligtt när man väl stöter på det.

Kategorier ja, har en fruktansvärd oreda där, jag har gett upp. ;)

Ha nu en fin eftermiddag. :)

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

27 augusti 2023 13:48

Synd att det inte finns så många kullerstensgator där. Här har vi rätt många. Nu fick jag mig ett gott skratt, du får då till det ;) gällande kategorier ;). Jag får nog ge upp också ;)

Ha en härlig eftermiddag själv Micke

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards