Öppen Ridå

Alla inlägg den 2 augusti 2023

Av Malin wiper - 2 augusti 2023 10:00


 

I går promenerade vi in till Västerås centrum igen och tog vägen genom Stadparken bort mot Turbinhuset och forsen som brusar under. Där såg jag en stadsduva som satt på en kant på turbinhusets kortsida. Jag stod på bron vid huset och fotade och duvan verkade inte vara rädd för mig


 

Här vände den på huvudet och tittade på mig

 

                              

Klicka här för att läsa lite om stadsduvor. Klicka här för att se lite duvor jag fotade 2021


 

Efter det så fällde den upp lite av vingarna och tittade lite snett nedåt

 

      

Björn Afzelius & Mikael Wiehe med låten Som en duva


 

Här trodde jag den skulle flyga iväg men den luftade nog bara vingarna


 

Inte ens här flög den iväg och sen gick vi vidare

 

  

I forsens brus låg en livboj som nån slängt i, inget förvånar mig längre

 

 

Så här ser forsen ut från bron jag stod på. Till höger Turbinhuset och på avsatsen kan man se duvan lite svagt. Turbinhuset i Västeråa är en anläggning för produktion av elektricitet. Huset, som uppfördes 1891 är belaäget mellan Västerås stadshus och Västerås slott och sägs vara en av aledningarna till att ASEA flyttade till Västerås

 

Klicka här för att se en bild på hela Turbinhuset

 

 

En sk gamling (min kära ungdomliga man) kan också vara mobilberoende...       

 

  

Det har hänt nåt på sista tiden i och med att vi fått så lite insekter dom senaste åren. Här ser man massor av insektshotell och vildvuxna planteringar så insekterna får tillgång till föda

 

  

En av dom på närmare håll

 

 

På ett annat ställe fotade jag några blommor på nära håll

 

   

 

En cykel som blivit av med sin sadel och däcket var missformat


        

Sam The Sham and the Pharaohs med Li'l Red Riding Hood & Wooly Bully. Dom var ett amerikanskt rockband som bildades i Dallas, Texas 1961. Sångaren och organisten Domingo Samudio hade precis fått ta över gruppen Andy & the Night Riders efter att dennes frontfigur lämnat gruppen. Sam var Samudios smeknamn "Sham", kom från shamming vilket ungefär motsvarar att leda en musikgrupp. Gruppens gimmick var att klä sig i egyptiska kläder från faraontiden. Låten som kommer in på mitten Wooly Bully är ännu bättre och svänger till tusen och vilken fantastisk saxofonist. Jag hade velat vara där 

 

Nu har vi onsdag och snart helg igen. Vi har haft regn i natt och det skall komma mer. Vi har 15 grader varmt och vi skall snart ut på  en regnpromenad för det blåser nästan ingenting i dag. Hoppas ni får en skön onsdag kära besökare

 

                                  Hjärtlig hälsning från Malin

 

#Stadsparken #stadsduva #Björn #livboj #mobilberoende #insektshotell #Sam 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5 15.00

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards