Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 4 juli 2023

Ennio Morricone Dokumentär

Av Malin wiper - 4 juli 2023 07:30


 

Polarmusikpris 2010


På Svt play visar dom nu en dokumentär med Ennio Morricone och han är en av mina favoriter vad gäller filmmusik. Dokumentären går under namnet Morricone filmmusikens mästare. Ennio Morricone var en italiensk kompositör och orkesterledare. Som jag skrev före så komponerade han främst filmmusik och musikstyckena höll hög klass och har blivit stora klassiker. Han hade samarbeten med Sergio Leone i hans spagettiwestrnfilmer ex. För en handfull dollar (1964), För några få dollar mer (1965), Den gode, den onde, den fule (1966) och Harmonica - en hämnare (1968)

 

                                                               

Ennio Morricone dog 6 juli 2020 i en ålder av 91 år.

 

        

Ennio Morricone med The Good The Bad and The Ugly. Detta är soundtracket till filmen med samma namn och han som spelade huvudrollen var Clint Eastwood. Jag har sett filmen på bio och även över nätet på senare år. 

           

 

Klicka här för att se ett av mina filmklipp från Globen i Stockholm. Det var min sons födelsedagspresent när jag fyllde jämna år för 4 år sedan. Det var en upplevelse att få se Ennio med orkester och sångare live. Klicka här för att komma in på ett av inläggen jag skrev då

 

                       

 

Jag kan varmt rekommendera denna dokumentär där man får reda på lite mer om honom. Hans musik är ju så otroligt melodisk och varierande. Han var inte så förtjust i början att komponera filmmusik men han fick ändra sig senare. Allt blev ju så populärt och tidlöst. Ennio Morricone var ju väldigt privat också och inte en sån person som ville synas utan hans komponerande var det viktigaste. När jag såg honom på Globen så förstod jag att han inte ville vara i framkant han var väldigt anonym men när han stod där och dirigerade den fantastiska orkestern så blev man tagen av hans kraft. I dokumentären så framträder filmregissörer, skådespelare, musiker som pratar om honom och hans musik. Även Bruce Springsteen och Joan Baez är med på ett hörn. 

 

Ennio Morricone tilldelades Polarpriset 2010, för musiken i Quentin Tarantinos The Hateful Eight (2015) 

 

 

Jag köpte en t-shirt med motiv av Ennio Morricone innan konserten började. Den ramade jag in och har haft tavlan ovanför min datorplats i förra lägenheten men nu finns den inne i tv rummet

 

Det blåste och regnade så mycket i går så vi stannade inomhus och fick lite gjort hemma. Vi har även fullmåne nu och då mår jag uruselt och får huvudvärk och sömnproblem så det är tur att det bara sker en gång/månad. Ha nu en fin tisdag kära besökare. 

 

                            En musikalisk hälsning från Malin     

 

     

Ennio Morricone med La Mision från 2002. The Mûnich Radio Orchestra. Detta är ett theme från filmen The Mission från 1986 

 

                                

 

#Ennio #Globen #Polarpriset #Mûnich #Mission

 
 
Ingen bild

Gunilla

4 juli 2023 12:15

Vilken överraskning sonen bjöd på, det måste känts så gott.

Vilken upplevelse att vara på plats och lyssna på den vackra musiken så mäktigt. Sådant lever man länge på.

I dag fryser jag men klagade över värmen så det är rätt åt mig.
Men skönt att skrota inne tänkte börja sortera i klädkammaren och bli av med bra att ha.

En fin dag önskas er!
Varm kram!

Malin wiper

4 juli 2023 12:29

Ja du det var ett minne för resten av livet. Du förmedlade känslan mitt i prick, så kändes det

I dag fick man ta på sig en jacka men när vi kom ut så var det inte så kallt utan är nu 17 grader.

Som du säger så har man ju lite att göra inomhus också.

Ha en fin dag ni båda också

Varm kram!

 
Herbert

Herbert

5 juli 2023 08:39

Morsning.Prognosen säger åska idag..Ögat säger när jag kikar ut,,Halvklart ingen vind +17,9,,undrar vem som har rätt..Haé Kram.

http://farfar0hebbe.wordpress.com

Malin wiper

5 juli 2023 08:43

Hej Herbert!

Här har vi 15 grader med en svag vind. Det kan nog bli åska här också.

Ha en fin onsdag
Kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Måndag 29 april 09:00

    I lördags besökte vi Röda Korset vårmarknad. Här ser ni ett bord fullt av hembakat bröd och 3 av kvinnorna som bakat brödet. För 50 kr/person fick man välja 3 bakverk/person                                          QueChic   En li...

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards