Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 28 juni 2023

Rullbandspelare, Minnesbild och King Harvest

Av Malin wiper - 28 juni 2023 09:30



 

Två stycken rullbandspelare som jag såg på Myrornas second hand sist vi var dit. Den grå till vänster är en Philips rullbandsspelare. Den till höger är en Dux 4 Track. Priset på dessa rullbandspelare var satt till 100 kr. Jag har själv aldrig haft nån rullbandspelare utan istället flera kasettbandspelare då dom dök upp. Det känns lite overkligt för allt man växt upp med finns nu att se på digitat museum..  

 

          

Tandberg 1600x test 

 

 

Detta är en radiogrammofon som jag också såg hos Myrornas second hand. Man lyfter på locket så finns en skivspelare där men det glömde jag göra tyvärr. Hjärnkontoret funkar dåligt i denna värme. Jag fotade den på håll så jag kollade inte vad det var för märke. Om den finns kvar nästa gång vi går dit så skall titta lite extra noga på nära håll. Det ser ut som inbyggda högtalare på sidorna


En bit in på 1970-talet så var det inne med stereoanläggningar och jag hade en som hette Radionette med stora högtalare. Den köpte jag hos Siba.  Klicka här för att se en liknande skivspelare jag hade

 

                                                            

Radionette är ett norskt varumärke skapat av Jan Wessel, som ursprungligen användes i produktion och marknadsföring av radioapparater. I dagligt tal används varumärket även för företaget "A/S Jan Wellel Radiofabrik", som grundades av Wessel 1927, samt företag med anknytning till detta

 

 

Min man såg en pottliknande sak i rostfritt stål. En sån kan man ju även ha som blomkruka. Såg inte vad den kostade. Kul att bara gå omkring och kolla runt

 

  

Kläder har dom mycket av och just nu många sommarklänningar. När jag ser vad folk har för klänningar nu så känns det lite som både 1970-tal och även 1980-talet. 


             

Apropå mode så visar jag här en minnesbild på hur jag såg ut när jag gifte mig med min sons pappa Arne i början av 1970-talet. Kläderna jag hade på mig kom från första Hennes butiken i Sundsvall. Då fanns inte  Mauritz med herrkläder som las till senare . Dom satt ut detta foto i jättestor storlek utanför fotobutiken där vi blev fotade efter bröllopet. Jag ville köpa bilden efter att dom tagit bort den (flera år senare) men priset var 400 kr och det hade jag inte råd med, det var mycket pengar på den tiden. Det var var snålt av dom för bilden slängdes nog bort senare tillsammans med negativet. Tyvärr blev dessa kläder stulna när vi hade inbrott i vårt källarförråd i Katrineholm där Mr T och jag bodde under 1990-talet. Många kläder och andra minnen försvann då. Jag fick ett dejavu att jag skrivit om detta förut men längre tillbaka i bloggen

 

                                

 

 

I dag har vi ett helt blankt papper att fylla med sånt vi känner för, eller måste så vi får se vad som händer. Det händer ju lite här i centrum framöver med Cityfestival, Västerås Pride och Västerås Summer Meet. Sen kommer min son hit en helg framöver. Vi har 21 grader varmt på morgonen och sol men inget regn i sikte än. Hoppas ni får en härlig dag och en del av er har säkert tidig semester. Var rädda om er      


     

King Harvest med dancing In the Moonlight. King Harvest var ett franskt-amerikanskt rockband från 1970-talet, som ursprungligen bildades i Itacha, delstaten New York, USA, men bröt upp och fortsatte i Paris där de började spela in sina första låtar. Låten ovan är deras mest kända och är från 1972. Det tog sitt namn efter 1969 års låt "King Harvest (Has Surely Come" av The Band, en av deras musikaliska influenser
 
                                                            


#rullbandspelare #Tandberg #radiogrammofon #pottliknande #minnesbild #King

 
 
Åke

Åke

2 juli 2023 20:21

Vilken vacker bild på dig :)

http://https://nacka144.se

Malin wiper

2 juli 2023 21:10

Kul att du tycker det. Då var man ung och skön

Ha en fin kväll
Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards