Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 23 juni 2023

Bageri April godsaker, Myrornas, Myrornas second hand, Päronkaka och Barbro Hörberg

Av Malin wiper - 23 juni 2023 08:15


 

Här kommer lite bilder på godsaker jag inte fått in i bloggen förut. En härlig fylld bulle med gott på toppen från Bageri April


 

Kolla in fyllningen..  Det var så gott så vi blev helt tysta och bara njöt


 

En annan gång åt vi en sån här godsak som var lika smarrig den

 

                    

 

Kolla in fyllningen som får smaklökarna att hoppa till


 

För inte så länge sen så åt vi en tartlett där och den var om möjligt ännu godare. Den var magiskt god med många smaker som rullade runt i munnen. Bland annat kände jag citron, lakrits, kola och mycket annat. Jordgubbar och lite blommor ovanpå en fantastisk krämbädd. Jag fick gåshud för jag har ju ett utpräglat smak- och luktsinne och det är jag så tacksam för. 

 

                              

Eskilstuna matsilver

 

Dagens blommor på borden hos Bageri April

 

 

Sen har dom ju även dessa smörgifflar som är en höjdare med färskost och sylt. Sen har vi några gånger bett dom dela smörgifflarna på längden och lagt smör och ost emellan och lite gurka och det var också supergott 

 

                    


 

När jag såg denna Don Pedro kaffebryggare på Myrornas second hand så blev jag översköljd av nostalgi. Kom ihåg i början på 1970-talet då min sons farmor hade en sån och jag tyckte dom var så läckra. Vi köpte då en själv och hade i flera år och nu börjar dom dyka upp igen som ett minne från forna tider. Klicka här för att se Bodum kaffebryggare från 1970-talet

 

                       

Nu har dessa kaffebryggare gjort intåg igen 2023 men i uppdaterad form som ni ser ovan. Denna finns hos Rostat Kaffe

 

      

Bodums Don Pedro. Här får man se hur man brygger i en sån och den går även att ha på vanlig spisplatta


 

En assiett hos Myrornas second hand som ser tidlös ut och det fanns många av dom. Dom går under namnet Majlis och märket är Uppsala Ekeby Sweden Gävle med nummer 116611 och priset är satt till 49 kr/st. Så tidlösa och snygga men vi har så det räcker men det är kul att kolla runt lite ändå


   

Ytterligare en asiett av ett tidlöst slag. Glömde kolla under vad märket var


 

Nu har min man bakat en päronkaka igen men denna gång en lite större och i en fyrkantig form och då heter den "Pärontårta". Han har inte bara lagt valnötter ovanpå utan även mandelspån och det blev rätt gott. Man kan ha grädde till eller vaniljsås. Synd att det inte går att få tag på bra päron på burk längre, nu är dom så hårda så och dom blir inte mycket mjukare i ugnen. Därför får man köpa färska päron men vänta rätt länge tills dom är mjuka. Förr kunde man gå in på en butik och köpa sig ett päron eller annan frukt och äta direkt men det går inte längre. Allt är stenhårt


 

Vi kommer att äta lite sill och gravad lax med tillbehör för det var så länge sen. Så lite festligt vill man ju ha men först skall vi träffa min mans bror nere i centrum 11.00 och kolla runt lite och ta en härlig fika nånstans. Sen får han följa med och äta lite sill hos oss om han vill. Jag såg att Gunilla en av mina bloggläsare skulle baka rulltårta och göra bakelse av med grädde och jordgubbar, mums!. Fick sån lust att baka rulltårta efter midsommar för det var så länge sen. 

 

Klicka här för att se när vi åkte förbi Molidens Nostalgimack  midsommarafton 2016

 

 

Jag har redan dukat köksbordet där vi skall äta sill, lax och andra godsaker när min mans bror följder med oss hem från stan. Jag är en sån som vill ha färdigt så mycket som möjligt så jag slipper stressa när folk kommer på besök. Porslinet är vitt med silverslingor så det syns så dåligt

 

  

Nu har vi en midsommarhelg att njuta av så jag önskar er underbara dagar med både god mat och somriga upplevelser 

 

        

Jag avslutar med en klassiker som heter Med ögon känsliga för grönt. Det är Barbro Hörberg som sjunger så fint och inlevelsefullt. Det är en tidlös klassiker. Barbro Hörberg avled i bröstcancer 1976 endast 43 år gammal 


                 

#April #tartlett #smörgifflar #Don #assiett #pärontårta #Barbro

 
 
wiolettan

wiolettan

23 juni 2023 11:15

Oj, så mycket med gott du frestar med idag, passar bra denna midsommarafton om man vill ha något sött.
Fint av din man att baka denna fina Pärontåra, ser smarrig ut.
Aha, har dessa kaffebryggare kommit tillbaka, skoj.
Fin blombukett.
Barbro Hörberg tycker jag om och lyssnar gärna till denna.
Tack!
Ha en finfin Midsommarhelg.
Varm kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Malin wiper

23 juni 2023 13:58

Det var så jag tänkte ;) Nu är det så tryckande varmt så jag tror det blir regn

Min man är mer intresserad av bakning och matlagning än mig men jag lagar också mat. Det är verkligen kul att kaffebryggarna från förr kommer tillbaka

Kul att du också gillar Barbro Hörberg. Hon hade en sån fin och speciell röst

Ha en jättefin Midsommarhelg själv

Varm kram !

 
Micke

Micke

23 juni 2023 19:08

Mycket godsaker här idag, man blir ju verkligen sugen.
En Don Pedro har även vi haft i vår ägo en gång i tiden, riktigt mysigt ju.

Tillönskar dig en fin midsommarkväll Malin. :)

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

23 juni 2023 22:34

Dom var höjdare allihopa- Vad kul att ni haft en sån bryggare också. Den är rätt läcker i sin form

Detsamma tillönskar jag dig Micke

 
Ingen bild

Gunilla

24 juni 2023 11:13

Det var inte snålt med fyllning i den godbiten, den måste ha smakat jättegod.
Don Pedro hade vi och så använd den blev.Nu är det bara jag som dricker kaffe så det blir snabbkaffe utom när det kommer besök då blir det riktigt kaffe.

Den verandan var verkligen full med blommor, kanske lite för mycket så man inte ser de olika blommorna men färgglatt är det.

Barbro Hörberg kommer jag ihåg att det kändes sorgligt att hon dog så tidigt lite annorlunda musik men bra.

En fin fortsatt trevlig midsommardag önska jag er!

Varma kramar!

Malin wiper

24 juni 2023 11:32

Den var så god så man blev helt tyst och bara njöt ;)

Vad kul att du också haft en Don Pedro. Vi gör precis som du dricker snabbkaffe när vi är själva och när det kommer folk så tar vi fram en perculator så det blir bryggkaffe

Ja du man undrar hur det är att sitta på den verandan men det ser så kul och dråpligt ut ;)

Barbro Hörberg dog alldeles för tidigt

Hoppas du/ni har haft en toppenskön Midsommarafton och får en fin fortsättning på helgen

Varma kramar från oss till er båda

 
Göran

Göran

24 juni 2023 17:02

Barbro Hörberg hade jag inte förståndet att uppskatta innan hon gick bort men har, av en vän, fått tipset att lyssna på hennes texter. Och den du delar med dig av är en av de bättre. Gillar även "Gråt i gräset" och den om hålet i lakanet (vet ej titeln på den)

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Malin wiper

24 juni 2023 19:52

Jag upptäckte henne också sent. Hon hade verkligen fantastisk texter. Tack för tipset om Gråt i gräset för den känner jag inte igen och den andra.

Ha en fin midsommardag.
Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards