Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 22 februari 2023

Den Blomstertid serie på SVT Play, ABBA och Andra Akten

Av Malin wiper - 22 februari 2023 08:00


  Filmtopp.se

Jag vill tipsa om en serie som nu går på SVT Play som heter Den Blomstertid. Artisterna Tusse och Linnea Henriksson startar ett musikprojekt tillsammans med några elever på en högstadieskola för att se om musiken kan göra den ofta tuffa skoltiden lite enklare. Det är en serie om ungdomars mående och musikens kraft att förändra.

 

                               

Clipart Library 

Serien är i 6 avsnitt och jag kunde inte sluta titta så jag såg alla avsnitt samma dag. Det slog mig hur dåligt många ungdomar mår, och det syndes så tydligt i deras ögon. Även mångas dåliga självförtroende och blygheten kom fram. Alla ungdomar är inte intresserade av idrott så det var kul att musiken fick komma fram. Det var så rörande ibland så jag satt och grät men,  Linnea och Tusses varma empatiska utstrålning och pedagogik visade sig vara det dessa ungdomar behövde. 

 

Alla fick vara med även dom som inte kände att dom varken kunde sjunga eller spela instrument. Det var som att se slokande blommor som helt plötsligt slog ut. Man måste se denna serie för att förstå. Det är många överraskningar och man ser verkligen vad som saknas i skolan för dessa ungdomar. Jag tipsade min son om denns serie och han tycker precis som mig att den var helt fantastisk. Jag berättar inget mer nu om ni skall se serien som jag varmt rekommenderar

 

    

PMT

Klicka här för att läsa lite mer. En kille som suttit och komponerat hemma på sin dator fick möjligheten att besöka ABBA Studion och även få en låt inspelad. Klicka här för att se ABBA i studion 2022

 

         

ABBA med I Still have Faith In you

 

 

På vår Saga Biograf går nu denna svenska film som heter Andra Akten och det är ett romantiskt drama. I huvudrollerna ser vi Lena Olin och Rolf Lassgård. Den går på biografen söndagen den 26 februari 17.00 Även tisdag den 28 februari 19.00 Inträdet är 120 kr. Var vi inte på väg att flytta så hade vi gått och sett filmen. Min första blogg hette Första Akten och min andra blogg Andra Akten.

 

                                  

Clipart Library 

Klicka här för att ta del av handlingen. Klicka här för att se vilka fler skådespelare som är med i filmen. På ett ställe har dom gett filmen 4 stjärnor av 5 möjliga i betyg. Jag skall se den lite senare då allt lugnat ner sig lite efter flytten

 

       

Detta är trailern till filmen

 

I och med mina ländryggsbesvär så har vi delat upp vår promenad i 3 omgångar och den sista går vi när det blivit lite mörkt ute. Jag är lite bättre nu och har ingen spänningshuvudvärk och besvären går inte ner i benen längre utan stannar lite nedanför midjan. Det känns jätteskönt för nu är det bara 7 dagar kvar tills vi flyttar. Det fanns/finns ett hemskt ordspråk som lyder: Ont krut förgås inte så lätt. Det passar väldigt bra in på Putin, Trumph och några andra. Dom är nästan omöjliga att göra sig av med

 

                            

Clipart Library kackerlacka

Då har vi onsdag och veckan börjar rusa iväg nu och inte mig emot. Nu har vi minus 6 grader så ingen vår i sikte än. Promenaden i går blev 7,35 km sammanlagt enligt appen. Hoppas ni har en bra onsdag att se fram emot.Ta hand om er i denna oroliga tid 

        


#Blomstertid #Tusse #Linnea #ABBA #Akten

 
 
Micke

Micke

22 februari 2023 12:44

Men visst är det så, många av våra barn mår ju dåligt, vi försöker ju fånga upp många av dåligt mående ungar på vår skola, såsom många andra skolor också gör.
Har förhoppningen om att vår "nygamla" musiklärare på skolan ska kunna bidra som hon gjort förut.

Ska nog ta och titta på den serien, ligger ju i tiden inom mitt yrkesutförande.
Dessutom ser jag det som obligatoriskt om man arbetar på en skola.

Ha en fin dag.

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

22 februari 2023 13:07

Det är jättebra att det händer nåt och jag skyller inte på lärare eller andra utan på politiker. Jag förstår så väl att det finns bra exempel också.

Det vore ju toppen om er musiklärare kunde få bidra som som du säger förut. Det finns så många eldsjälar bland annat du men dom måste tillföra fler så ni slipper jobba ihjäl er.

Jag tyckte serien var fantastisk. Lärarna och rektorn på den aktuella skolan var fantastiska men dom hade så små marginaler att hålla sig inom.

Ha en fin dag själv Micke

 
wiolettan

wiolettan

23 februari 2023 10:58

Jag älskar katter. Fin katt du visar här.
Två bra program som du tipsar om som jag blev intresserad av. Programmet om musiken och filmen med Lasse och Lena. Tack för det.
Så bra att du orkar gå så mycket, det är nyttigt. Skulle önska att jag kunde, men det kanske blir igen. Hoppet finns.
Trevlig dag och var rädd om dig.
Varm kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Malin wiper

23 februari 2023 13:02

Precis som dig älskar jag katter också. Kul att du också är intresserad av dessa program. Så länge jag kan så skall jag gå långt men nu får vi dela upp på tre gånger. Du och Mysingen går ju rätt mycket också och det behöver inte vara långt för att göra skillnad

Ha en härlig dag själv

Varm kram tillbaka

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards