Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 17 februari 2023

Katt, Bananhuset, Lysdal & Friends och Morgan Wallen

Av Malin wiper - 17 februari 2023 07:45

   

På vår promenad i går såg vi denna katt som jag fotat förut ett antal gånger. Här vänder den sig om när jag ropar, en cool cat. Promenaden i går blev drygt 8 km


 

Sen kommer den lite närmare så jag fick för mig att den skulle komma ända fram till mig


 

Fast det var ju naturligtvis inte mig den hade som mål utan var på väg hem. Här satt sig katten för att vänta på att få komma in, I går pratade jag i telefon med min väninna Lena som bor i Göteborg. Hon har en katt som heter Fanta, ganska ovanligt va?. Som läsken Fanta. Den läsken har funnits till och med innan jag föddes

 

                           

Ljuslykta Katt plåt från Mixhuset

 

På vår promenad i går så gick vi förbi detta hus som har en böjd form och då kom ett minne upp. När jag träffade min man för 32 år sedan i Hällefors då bodde han i ett hus som kallades för Bananhuset för det var format som en banan. Nu finns det bara ett hus kvar av 5 bananformade hus i Hällefors. Dom rev husen för ett antal år sedan. När vi skulle flytta ihop så valde vi att jag flyttade till honom för han hade en större lägenhet. Min sista lägenhet som singel var en stor etta och innan dess hade jag en tvårummare i Hällefors. 

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg och läsa vad jag skrivit 2014 ang Hällefors och bananhuset

 

 

Min man hittade denna bild på nätet som föreställer "Bananhuset" och Adressen var Hälsovägen. Husen var bara i 2 våningar

 

   

Han hittade ytterligare en bild men den var så liten så jag satt in 2 av samma. Vi trivdes rätt bra där och lägenheten var väldigt fin och rymlig. Både toalett och stort badrum med stort fönster. Det fanns även en rätt stor klädkammare där.

 

 

En minnesbild på oss från lägenheten i bananhusets vardagsrum. Soffan hade jag köpt på second hand väldigt billigt då jag flyttade från Göteborg till Hällefors. Den var som ny och väldigt tidlös. Bilden är lite otydlig för jag fotade den från ett fotoalbum istället för som nu scanna in bilder. Jag skall leta fram lite fler minnesbilder från den tiden då vi har flyttat och kommit i ordning

 

Klicka här för att se en vacker hjärtformad Wind Spinner. Klicka här för att se ytterligare ett klipp på en wind spinner

 

  

Jag gillar arkitekturen på dessa hus som har lite sneda tak

 

   

Vi promenerade genom ett bostadsområde och bakom en miljöbod stod dessa trasiga sneakers. Skulle vara kul att få hur detta gick till

 

      

Lysdal & Friends med Somliga går med trasiga skor. En cover av cornelis låt och dom gör den rätt bra tycker jag. Lysdal anses dessutom vara Danmarks främste Cornelis-förtolkare  

 

 

En cykel utan sadel som jag såg i går och den stod lutad mot en betongmur

 

   

Njut och ha det bra denna fredag. Vi har 4 grader varmt på morgonen. I går fick jag två påsar fulla med sånt jag inte vill ha med mig till nästa lägenhet. Det går till second hand men det är konstigt att det blir så mycket när man packar för vi har ju inte ens ett förråd. Nu kommer det att bli mindre och luftigare. Min man byter ut sitt datorbord mot ett mindre och det gamla säljer vi för det går även att ha som köksbord eller annat

 

        

Morgan Wallen med Wasted on you (The Dangerous sessions). Morgan Wallen är en amerikansk countrysångare och låtskrivare. Han tävlade i densjätte säsongen av The Voice, ursprungligen som medlem i Ushers team, men senare som medlem av Adam Levines team. År 2015 skrev han på hos Panacea Records och släppte sin debut-EP, Stand Alone 2015. 

 

                                                           

Clipart Library 

 

#katt #Bananhuset #lägenheten #arkitekturen #sneakers #Lysdal #cykel #Morgan

 
 
Karin+Eklund

Karin+Eklund

17 februari 2023 15:06

Så fin kisse, i bra skick och väl omhändertagen. Roligt att se!
Bananhus, så kul, har aldrig hört talas om det tidigare. Fin bild på er båda!
Ha en fin helg på alla sätt!
kram

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

17 februari 2023 16:21

Den ser verkligen harmonisk ut och väl omhändertagen som du skriver. Eftersom alla kallade dom för bananhusen i Hällefors så blev det så :)

Kul att du gillade bilden på oss trots att den är så mörk och otydlig.

Ha en fin helg själv Karin
Kramar!

 
Micke

Micke

17 februari 2023 19:40

Kattbilder är det bästa jag vet, mjau.
"Trasiga skor" där, den finns på min youtubelista för det mesta, bra version av bästa Cornelis låt.

Ha en fin afton.

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

17 februari 2023 20:10

Samma här! gillar att fota katter. Det är en klassiker och gruppen jag satt in är helt ny för mig. Det svänger rätt bra

Ha en fin kväll

 
Ingen bild

SmålandsJenny

18 februari 2023 08:51

https://www.hitta.se/kartan!~57.78389,14.24099,15.397729194822418z/tileLayer!l=1/tr!i=ibNKmyEc?tl=1&zoom=16&center=57.782932,14.240217

Dom här husen upplevdes mer som fåglar när jag bodde där, men lite rolig form.

Malin wiper

18 februari 2023 09:02

Det var verkligen en rolig form på dom och som du säger lite fågellika ;). Tack för länken till kartan så jag fick se.

Ha en skön helg
Kram från Malin

 
Ingen bild

Gunilla

18 februari 2023 09:38

En fin kisse liknar den vi tog hand om.
Vilka roliga hus.Fin bild på er och så fint ni hade det.
Cornelis är saknad, han var speciell och en härlig röst.
En fin lördag och helg önskar jag er!
Kram!

Malin wiper

18 februari 2023 09:48

Vad kul att den liknar den ni tog hand om. Det var verkligen ett fint hus och fina lägenheter. Kul att du gillar bilden än om den är lite mörk.

Cornelis är verkligen saknad och som du skriver så hade han en härlig röst.

Ha en fin helg själva ni båda
Varm kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards