Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 13 februari 2023

Sörkvarnsforsen, naturfilm, St Bernhards och Maria Sur

Av Malin wiper - 13 februari 2023 08:00

 

Här stod jag häromdan då vi hade fått mer snö. Det är vid Sörforsen och vi promenerade på en stig vi inte gjort förut. Kul när man hittar håt nytt promenadstråk. Bakom mig under bron så hänger cykeln som slängts ner för ett tag sen

 

Klicka här för att se ett klipp från Sörqvarnsforsens sportfiske

 

 

Här ser man vilkne stig vi skall gå på och det är Naturreservat Sörkvarnsforsen

 

         

Jag hittade ett klipp på youtube över Sörkvarnsforsen här i Hallsta. Det är en fotograf och filmare som heter Joakim Kuylenstierna som skapat detta. Jag tror att det var han vi såg i går på vår promenad där. Han hade en proffsig systemkamera med sig

 

 

Här började vår promenad 

 

 

En bänk där nån roat sig med att få fram löv som dekoration

 

 

Ett träd som såg ut som en skulptur och jag kunde inte låta bli att sätta in ett ansikte i hålet

 

 

Här kom vi då fram till lugnare vatten i forsen

 

 

Hade inte solen legat lite fel för fota så hade jag kunnat ta en bra bild på detta utlopp från en turbinhall

 

 

Ovanför själva turbinhallen med kraftverk bakom. Jag skall promenera dit en gång till då inte solen ligger på så mycket för det fanns mer att titta på och även att  filma den brusande fina forsen

 

 

Utanför Gretas så såg jag denna Sankt bernardshund som jag fotat en gång förut 

 

 

Den blev lite nervös när jag fotade så jag stillade mig lite

 

 

Samma hund fotade jag med sin matte 18 januari 2022. Hunden heter Alfred och blir 4 år gammal i år

 

  

Det blev bättre bilder på hunden då för solen låg inte på

 

 

Måndag igen och en ny helt oskriven vecka väntar på oss. Nu gäller det att leva för dagen för vi har ju hot hängande över oss så det känns oroligt. Går man ut och läser nyheterna så blir man automatiskt påverkad för allt verkar ha nått en gräns nu och som högkänslig så känner jag av stämningar och att nåt är på gång. Mitt uppe i en flytt och en kommande ögonoperation så känns det osäkert men jag är tyvärr en grubblare. Jag vet ju att  det inte är nån idé att ta ut allt i förskott så det är bara att ta sig framåt och hoppas på det bästa. Sköt om er nu mina kära besökare och njut i nuet

 

         

Maria Sur med Never Give Upp från årets Melodifestival. Klippet där hon sjöng i festivalen försvann och är inte tillgängligt så jag fick byta till detta som inte är live. Jag tycker det var helt rätt att hon gick vidare för hon har verkligen en stark röst och jag gillar även låten. Jag kollade lite bara för att hon skulle vara med men jag gillade inte dom andra låtarna så jag kollade på en annan kanal under tiden och gick sen tillbaka för att lyssna. Programledarna hade fått uselt manus tycker jag för det var rena rama sandlådehumorn och väldigt tröttsamt enligt mig

 

                                      

 

Maria Sur är en ukrainsk sångerska. Hon medverkade 2022 i The Voice i Ukraina. Samma år flydde hon tillsammans med sin mamma till sverige, när Ryssland invaderad Ukraina. I Sverige fick Sur kontakt med Sarah Dawn Finer, Samtalet ledde till att hon fick uppträda på Hela Sverige skramlar i Avicii arena. Klicka här för att läsa lite mer i Aftonbladet 


 

#Sörkvarnsforsen #Joakim #bänk #träd #turbinhall #bernardshund #Maria  

 
 
Herbert

Herbert

13 februari 2023 11:20

Fint promenadstråk ni hittade..Dagens namn,jag har några Owar i min krets,bara en Agne han är min andra bror..Fotbollspelande Agne minns jag väl..Ganska mulet här men sköna +7,3 grader just nu..Haé Kram.

http://https://hebbe.blog

Malin wiper

13 februari 2023 11:56

Det fanns ännu mer att se men solen låg på för mycket. Kul att du har en i släkten som heter Agne. Jag tycker det är ett snyggt namn. Då har du inte samma väder som hos oss. Det varierar hela tiden

Ha det bra
Kramar!

 
Ingen bild

Gunilla

13 februari 2023 15:51

Solen skiner 7 grader det rör sig åt rätt håll.

Flickans låt var bäst men annars vad är det för något att visa.
Men det är nog för yngre att lyssna på.
Var till sköterskan i dag och kollat blodtrycket som efter medicin är bra, så nu är det pillerburkar som man skall hålla reda på. En god semla blev det inköpt, och god var den.

Du är kul du så fint med dina infogade små gubbar lite varstans.
En fortsatt bra början på veckan önskar jag er!
Kram!

Malin wiper

13 februari 2023 16:51

Vi har nu samma temperatur utomhus som hos dig. Dom hade indelat folk som röstade i åldersgrupper och man ser hur dåligt det stämmer för min åldersgrupp hade röstat på countrylåten men inte jag tror inte riktigt på åldrar för vi är är ju så olika som personer.

Vad skönt att det såg bra ut med ditt blodtryck och att du tål medicinen. Nu blev jag påmind av dig att jag skall ta blodtrycket i morgon bitti. Jag har alltid haft lågt blodtryck men det har varit 130/80 dom sista åren men jag har ju lite övervikt också

Vad härligt att du ätit en jättegod semla i dag. Det får man unna sig ibland. Vad roligt att du gillar mina gubbar ;) jag leker lite i fotoshop

Tack snälla du, jag önskar dig detsamma, en härlig början på veckan

kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards