Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 23 april 2022

Volvo Amazon 1966, Svenne Rubins traktor, Pterygium och Jim Croce

Av Malin wiper - 23 april 2022 15:30

 

Jag såg denna VOLVO Amazon från 1966 vid ett övergångsställe i dag. Han som körde bilen var så bussig så han stannade en stund bara för att jag skulle få tid att ta upp kameran och  fota... . Det är så roligt när dom gamla veteranbilarna börjar dyka upp igen men bensinen är så dyr nu så man ser inte så många bilar som förut om åren. 

 

                             

Clipart Library

 

Jag fick två bilder till då bilen åkte iväg mot rondellen. Klicka här för att se en gammal volvo Amazon reklam. Klicka här för att komma in på en sida och se så snygga Volvo Amazon var då dom användes som polisbilar


 

Här svänger bilen mot andra mål. Den hade en jättefin blå färg. Klicka här för att se en röd amazon jag fotade 2020. Klicka här för att se lite bilar jag fotade på Hallsta Qruising 2019. Klicka här för att se en Volvo Amazon jag fotade 2018 i Västerås. Klicka här för att se en Volvo Amazon combi

 

     

Här kommer en klassiker med Svenne Rubins, En gammal Amazon. Svenne Rubins är en svensk musikgrupp som grundades 1981 i Vansbro. Bandet har givit ut elva album. Framförallt har man gjortsig kända som ett glädjespridande liveband. Dom har turnerat över hela Sverige och har gjort 2000-3000 spelningar genom åren


 

Sist vi hyrde elbilen så såg jag denna traktor som var igång med vårbruket


   

Här fick jag en bild från baksidan

 

 

Här ser ni  en av alla traktorer jag fotat genom åren. Denna fotade jag 2018

 

  

Här kommer ytterligere en och den fotade jag 2020


Vi gick ner mot centrum i dag men kom inte så mycket längre för det blåste så mycket och sand for omkring. Dom sista dagarna i blåsten har mitt vänstra öga som skall opereras blivit påverkat så det är lite rött, bränner och svider. Det fel jag fått på ögonen beror i vanliga fall på blåst och sol men jag har ju både glasögon och solglasögon på mig nästan ständigt. Ögonfelet drabbar vanligen dom som bor i varma länder. Dom förstår inte varför vissa får det fast dom bor i Sverige och inte har solat. Felet jag fått heter Pterygium. Jag står i kö för att åtgärda detta och hoppas det inte dröjer för länge. Läkaren sa att jag skulle höra av mig om jag började se sämre på ögat eller om det hände nåt annat. Även höger öga har drabbats av Pterygium men det behöver inte opereras förrens om några år för hinnan är låntidsväxande

 

                                                     

Clipart Library 

Så länge det blåser så här mycket så får jag lägga ner dom långa promenaderna och ägna mig åt rörelser hemma till musik som jag gjort emellanåt i många år förut. Promenaden blev därför bara 2,5 km och det var nästan svårt att ta sig fram i blåsten. Klicka här för att läsa lite mer i ett inlägg ang denna åkomma. Förra operationen då dom rätade ut gula fläcken gick jättebra och jag fick till och med bättre syn. Det känns som att allt kommer på en gång.  

       

Här en bild på hur vänster öga såg ut ett tag efter den förra operationen då dom rätade ut den gula fläcken som fått fel form av en glaskroppsavlossning. Jag satt in den i ett montage för det såg mindre hemskt ut

 

       

Jim Croce med Operator. Den 20 september 1973, samma dag som hans singel"I got a name" släpptes omkom Croce i en flygolycka. Hans plan havererade kort efter att det lyft från Natchitoches Regional Airport. Han blev bara 30 år gammal, så sorgligt 

 

Jag har inte nåt mer att komma med så jag önskar er en fortsatt fin lördag

 

                                                 

 

 

#Amazon #Svenne #traktor #blåste #Pterygium #operationen #Jim

 
 
Karin Eklund

Karin Eklund

23 april 2022 18:31

Ptegyrium var något helt nytt för min del. Stackars dig som har drabbats av detta elände men tack och lov att det går att åtgärda saken. Men roligt är det givetvis inte. Jag förstår att du är försiktig med att vara ute när det blåser.
Bondebilderna är sköna att se, påminner så starkt om våren de också. Mycket händer nu i naturen.
Ha en skön helg Malin
Kram

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

24 april 2022 08:50

Jag hade inte heller hört talas om det men det är en ytlig operation som går fort och sen skall det vara bra. I dag blåser det lite mindre så det blir i alla fall en promenad men lite kortare

Ja du när vårbruket går igång så är våren här och sommaren står för dörren. Det är verkligen härligt att se alla vårblommor som växer upp nu

Ha en jätteskön söndag
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards