Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 31 januari 2021

Mälarpromenaden i Västerås, Vattenånga, skridskoåkning och Chris Hadfield

Av Malin wiper - 31 januari 2021 09:30

 

När vi träffade min mans bror i går så for vi först till Mälarpromenaden för att promenera och njuta av det vackra vintervita. Tyvärr kom vi inte så långt för i och med corona så har mer folk börjat ta långa promenader nere i hamnen och dess omgivningar. Det går inte att värja sig för det det är dåligt med att hålla avstånd så efter att jag tagit några bilder så gick vi därifrån


 

Jag hade velat gå där länge än om vi hade minus 13 grader för det knarrade under fötterna precis som man är van vid från uppväxten då snön var så här vit och fin. Nu var det inte öppet vatten längre utan is och snö och folk var ute på sjön och åkte både spark, skidor och annat

 

      

Nordisk skridskoåkning på frusen is. Det är mysigt vinteklipp

 

                    animated-ice-skating-image-0025               animated-ice-skating-image-0025               animated-ice-skating-image-0025 

 

Här lyckades jag få en bild innan det dök upp en ansamling med folk och sen gick det bara nån minut så var det en kö av folk som gick på promenadvägen.


 

Här fortsätter promenadvägen bort mot den stora hamnen


 

Här ser man kraftvärmeverket där brukar det stå fraktfartyg som jag fotat ett antal gånger. Nu var det tomt där


 

Här ser man hamnområdet med sina höga hus


      

Jag fotade detta från bilfönstret och det är ett annat ställe längre bort där massor av folk var ute på isen och promenerade och sånt såg man lite överallt. Fick en känsla från uppväxten i Sundsvall där det såg ut så varje vinter och man hade då även med sig fika och pimplade


 

Det såg så vackert och intensivt ut när jag såg detta från bilen. Kraftvärmeverkets vattenånga såg dramatiskt vackert ut. Hundra gånger snyggare än på denna bild från bilen

 

              

Tyvärr var jag inte i så bra form i går så jag fotade inte så mycket som jag brukar göra. Vaknade flera gånger på natten och hade svårt att somna om. När jag gick in på Amisas blogg så förstår jag varför jag sovit dåligt några dagar. Det har ju varit fullmåne. I vanliga fall så tar jag tillfället i akt och går ur bilen massor av gånger för att fota nåt jag ser när vi åker omkring men nu fanns inte orken där. Vi hade i alla fall trevligt med min mans bror och åkte omkring en hel del och tog bara små promenader i och med folksamlingar. I dag har vi 11 grader kallt och det verkar bli soligt precis som i går. Söndagar tycker jag är den tråkigaste dagen på veckan. Det blir en promenad och sen skall min man städa badrummet och jag toaletten. Hoppas ni haft en fin helg hittills och får en skön söndag

 

      

Häftigt klipp Space Oddity. Sång Chris Hadfield, David Bowie cover

 

Chris Hadfield är en kanadensisk astronaut och tidigare pilot. Han var den första kanadensaren som gjorde en rymdpromenad. Klicka här för att läsa lite mer om honom. 

            

 

#Mälarpromenaden #Skridskoåkning #Kraftvärmeverket #Folk #Vattenånga #Chris 

 
 
Ingen bild

Gunila

31 januari 2021 12:06

Måste vara härligt att susa fram på isen och sätta sig och fika.
Skulle gärna åka fram på isen, men det är nog försent för det.
Fina vinterbilder som man kommer ihåg från förr.
Mådde inte så bra jag heller i går,brukar inte känna av månen men kanske kommer nu.
Ha en bra dag och må så gott!
Kram!

Malin wiper

31 januari 2021 12:28

Inget är för sent om man orkar och inte har begränsningar i kroppen. Kolla på Dagny 109 år ;)

Skidor skulle jag nog klara av men skridskor törs jag inte i och med både nack- och knäskada.

Jag har alltid känt av när det är fullmåne. Då är vi båda ur form men som tur är så kommer bättre dagar och ännu bättre om Pandemin ebbar ut

Tack för att du tittade in Gunilla. Det är alltid så trevligt

Ha en fin söndag du också och var rädd om dig
kram

 
Amisa

Amisa

31 januari 2021 22:02

Vilka härliga vinterbilder från Västerås! Det märks hur mycket folk uppskattar solen och snön för det vimlar av folk ute - alla med näsan vänd mot den härliga solen.

Space Oddity är en häftig låt, som en liten overklig berättelse. Kan inte låta bli att tänka på att Coronan vi genomlever just nu också känns så sjukt overklig – som en dystopi från någon film eller bok om världens undergång. Hade någon i förväg sagt att detta skulle hända så hade jag aldrig kunnat tro på det.

Ha en fin dag!


http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

Malin wiper

1 februari 2021 07:02

Det var verkligen vackert och folk såg ut att trivas ute på isen och roade sig. Så bra skrivet om detta med corona för precis så är det. Väldigt overkligt och skrämmande. Känns som man är med i en katastroffilm. Sen att hela världen är drabbad gör inte saken mindre skrämmande

Ha en fin dag själv

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards