Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 7 januari 2021

Andrew Carson vindskulpturer, Telefonkiosker och Billy Strings

Av Malin wiper - 7 januari 2021 16:15


 

I förmiddags var vi ute och promenerade runt samhället och det blåser mindre i dag. Det var så skön hög luft och bara lite frostvitt på marken.


 

Kul med en extra dörr mitt i buskaget till radhus


 

Lite rolig utsmyckning på en gård. Jag gick naturligtvis inte in på gården utan zoomade 

 

        

Färgstarka vindskulpturer skapade av Andrew Carson. Klicka här för att se lite fler av hans skulpturer på ett galleri. Klicka här för att komma in på en sida och läsa mer om Andrew Carson


 

Dök även på en fin och positiv tomte som stod högst upp på en hustrapp


 

Här går vi på en smal gång mellan husen. Min man vinkar till er


 

Vi gick även in en sväng till Håkans Hembageri för att köpa rågbullar till mig som är det matbröd som jag tål bäst för magen. Dom satt ut en form med nygräddade semlor som såg jättegoda ut. Vi har lagt av med kaffebröd så vi äter mest smörgåsar eller havrekex

 

Klicka  här för att se hur rågbullarna ser ut och lite andra bröd från i julas

 

  

I går åkte vi ut på lite mindre vägar för att komma bort lite

 

   

 

Vi åkte förbi denna gamla telefonkiosk som även stod där för 4 år sedan då vi åkte förbi. Kul med lite nostalgi utefter vägen. Klicka här för att höra soundet från en gammal telefonkiosk. Klicka här för att se en annan gammal telefonkiosk. År 2015 försvann den sista telefonkiosken. Klicka här för att komma in på en sida och se olika telefonkiosker och läsa lite mer

 

Klicka här för att höra en gammal nostalgilåt som heter I en ensam telefonkiosk

 

       

Den här telefonkiosken fotade jag 2 juli 2015 då vi bodde i Småland. Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2011 där jag själv står i en telefonkiosk

 

                                

Zazzle 

    

Ett hus som var lika smalt framifrån som från sidan

 

 

Ibland dyker man på lite hästar utefter dom små vägarna men några kor såg jag inte denna gång

 

 

En bil med en registreringsskylt där det står Lappen. Undrar om hen kommer från Lappland och kallas för Lappen?

 

 

Nu är solstolarnas tid förbi än om jag har sett en del vinterbadare på denna brygga och några andra ställen i området

 

         

Billy Strings med Don't think twice. Billy Stings är en amerikansk gitarrist och en bluegrass- musiker. Klicka här för att läsa lite mer om honom

 

I dag har jag städat två byrålådor som såg för jäkliga ut och nu är det rena drömmen att dra ut dom. Min man har varit till Ankis Fyndbod med två påsar med saker vi rensat ut plus två datorskärmar mm. Vi har snart gått igenom allt utom kallförrådet på balkongen. Det känns som ett reningsbad att få bort så mycket och nu har man ju verkligen tid. Hoppas ni haft en fin dag och får en skön kväll. 


 

#Promenerade #Andrew #Utsmyckning #Tomte #Semlor #Telefonkiosk #Hästar #Lappen #Ankis

 
 
Amisa

Amisa

7 januari 2021 22:21

Jag tror jag väntar lite med semlorna, tills jag hunnit smälta godsakerna från julen. Det smakar mycket bättre om man får sukta lite innan det blir dags för dom.

Föraren kanske annars kallas lappen för att hen ofta får böter?

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

Malin wiper

7 januari 2021 22:32

Så tänkte jag om lappen också men tordes inte skriva det ;)

Jag äter sällan semlor och det var länge sen nu. Just nu blir det inget kaffebröd på länge

kram

 
wiolettan

wiolettan

8 januari 2021 09:59

Roligt och trevligt att se dina vackra bilder ifrån promenaden och utflykten. Annorlunda motiv och roliga.
Dörren mitt i där, speciell.
Jag vinkar tillbaka, både till dig på översta bilden och din man i slutet på gatan.
Härliga telefonhytter.
Semlor, oj är det dags redan? Nej det får allt vara för mig, kanske i februari, eventuellt.
Var rädda om er och ha en finfin fredag.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Malin wiper

8 januari 2021 10:51

Tack snälla du. Det är kul när dom gör det lilla extra som med dörren. Tack för ditt vinkande tillbaka ;) fina du

Det kändes så konstigt när telefonkioskarna och telefonhytterna försvann för det gick så snabbt

Vi avstår också från semlor och även annat kaffebröd tills vidare.

var rädda om er ni båda också
kram

 
Ingen bild

SmålandsJenny

8 januari 2021 20:01

Jag förklarade för barnen om telefonkiosk för någon vecka sedan, dom tyckte det va väldigt skumt att morfar hade varit tvungen att ringa gammelfarmor från en sådan när vi va på semester när jag va liten.(även om deras mormor ringde oftare till sin mamma men dom har ju varken träffat sin mormor eller gammelmormor så va lättare använda morfar som exempel). Va kul tjuvringa killar när man va tonåring, dom visste ju inte vem som ringde*skrattar*. Vet att jag tjuvringde någon nätkille i början på 2000 talet gissar jag på(fick internet runt 1998).

Idag har jag ätit banansemla, gillar inte semlor men banansemla funkar iallafall, lär nog inte äta någon mer i år om ingen bjuder mig.

Malin wiper

9 januari 2021 08:54

Förstår det för dom är ju uppvuxna i denna tid där man har telefonen med sig hela tiden och dessutom är den liten ;)

Då har du upplevt lite av telefonkioskar trots att du är så ung. Numera verkar ingen tjuvringa ;)

Jag hade också internet rätt tidigt och även på mina sista arbeten med såna där pekdatorer och datoriserade svarvar

Banansemla skulle funka för mig också i och med att jag gillar banan

Ha en fin dag

 
Ingen bild

SmålandsJenny

9 januari 2021 19:58

Haha, ja alla i deras omgivning har ju haft mobil hela deras liv så. Jag va ju vuxen när telefonkioskerna försvann.
Numera ringer nog mest tjuvringarna från oregisterade kontantkort känns det som.

Internet är verkligen en bra grej ja :). Å datorer även om jag numera mest använder datorn på jobbet eftersom datorn hemma har något strul med internet och vi kan göra mesta med mobilen.

Ja, det är värt testa banansemla.



Malin wiper

10 januari 2021 08:08

Ja du för dom riktigt unga är detta med telefonkiosker helt overkligt. Det är verkligen en annan sorts tjuvringning numera

Det går ju verkligen att göra allt på mobilen nu. Jag har en rätt ny laptop Lenova som är en speldator och då blir dom starkare.

Ha en fin söndag
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards