Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 14 december 2018

Viksängs Centrum, K-G Lindholm, bostäder och Nöjesmassakern

Av Malin wiper - 14 december 2018 16:15


 

Nu kommer resten av bilderna jag tog i går från Viksängs Centrum i Västerås. Här åker man in till Vikängs Centrum 


Klicka här för att komma in på gårdagens inlägg. 


 

Centrumet är i 2 våningar och på övre finns bland annat Apotek, Bibliotek mm. Dom har även julgran som synes och det finns bänkar lite överallt så jag antar att det är livat på vår och sommar.  Det är ett litet fint centrum som känns trivsamt. Finns även en Restaurang, spelbutik och mycket annat. Klicka här för att se allt som finns på Viksängs Centrum.             

 

 

När man kommer in på nedre våningen så är det jättemysigt och snygga pelare med läckra lampor. Dessutom flera sittplatser och sånt uppskattas 


 

Här har jag kommit in lite längre i centrumet och det fortsätter en bit till åt båda hållen och bortanför blomsterbutiken finns det en trapp upp till övre våningen. Jag får fota mer en annan gång då vi åker dit.            


 

Vi promenerade sen ut och bort till ett närbeläget bostadsområde som var HSB. Där var det ännu större och längre mellan husen än hos oss. Väldigt fin lekpark och dom hade även grillplats på gården            


 

På ett av husens gavel fanns detta konstverk på väggen. det ser nästan ut som klinkers mosaik. På en annan husgavel hade dom ett annat mönster som var avlångt men jag fick ingen bra bild.

 

  

Mellan husen finns skogsområden som bevarats och det gör ju ett bostadsområde mer levande och trivsamt


 

I en liten parkoas utanför bostadsområdet fanns en smörgåsbutik med Café som heter  "Smörgåskällan". Vi hade nyss fikat så vi får testa en annan gång.                


 

En bit bort framför Smörgåskällaren såg man denna skulptur som är skapad av K.G Lindholm 1965. Skulpturen går under namnet "Vilande fågel" och materialet är granit

 

K-G Lindholm föddes 1919 och dog 1979. Jag tycker skulpturen är jättefin 


 

När vi åkte därifrån så besökte vi Biltema och köpte en rattmuff för 55 kr. Vår ratt är ju lite mindre så dom stora lite dyrare med mönster och fler färger passade inte så det blev en svart. Den funkade jättebra

 

     

Varje gång jag tänker tanken "Rattmuff" så börjar jag skratta. Jag kommer att tänka på detta klassika klipp från programmet "Nöjesmassakern" och det heter just Rattmuffen. Det är fortfarande kul..  

 

 

Vi såg en bil som hade sånt där frostskydd och det har vi också men inte så fint som detta. En jättefin isbjörn som dekoration. Ha nu en skön kväll och tack för att ni tittar in                                  

             

 

 

#Viksäng #Våningen #Bostadsområde #Klinkers #Skogsområden #Smörgåskällan #Lindholm #Rattmuff #Frostskydd 

 
 
Veiken

Veiken

15 december 2018 07:00

Jag började skratta redan innan jag såg att du hade lagt ut "Rattmuffen" Vissa saker lever länge!
Det är alltid roligt med promenader i närmiljö och i bostadsmiljö. Det är inte dumt att ha naturen inpå knutarna. Det blir inte någon känsla av stenöken då! Ha en fin helg!

http://veiken.se

Malin wiper

15 december 2018 09:15

Ja du det är verkligen en klassiker. Precis så är det som du skriver så bra om närmiljö. Det behövs att dom sparar lite natur mellan husen

Ha en fin helg själv
Hälsning
Malin









 
Karin Eklund

Karin Eklund

15 december 2018 07:44

Ett så luftigt intryck allt ger. Jag förmodar att det finns hiss till andra våningen, med tanke på att apoteket ligger där. Ett mycket vackert ställe, stilfullt. Påfågeln på väggen är jättefin, den vilande fågeln också. Och en bra och billig rattmuff i kalla tider är toppen! :) Ha en fin lördag Malin!

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

15 december 2018 09:17

Jag gissar att det finns hiss också. Skall kolla nästa gång vi åker dit. Det var verkligen stilfullt som du så bra uttryckte. Härligt när det finns lite utsmyckning på hus.

Det är den första rattmuffen jag någonsin haft ;) har inte frusit så mycket förut på händer och fötter som nu

Ha en fin lördag själv Karin
kram från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards