Öppen Ridå

Alla inlägg under juli 2017

Av Malin wiper - 28 juli 2017 13:00



                                                       


 


När vi hade en heldag med min son i tisdags så passade vi även på att fika och det på ett ställe som heter Café Samt. Det ligger i ett jättemysigt område i centrala Enköping. Deras kaffebröd är gluten, laktos och sockerfritt så nu har vi hittat ytterligare ett ställe som serverar lite annorlunda bröd. Vi satt ute eftersom det var lagomt varmt och skönt. Klicka här för att läsa om Caféts målsättning. Klicka här för att komma in på deras fb. Klicka här för att se vilket bra betyg dom fått


                


 


Uteserveringen sträcker sig ända till kortsidan av huset där dom gjort en altan.


 


Mr T och jag tog varsin bit fikonkaka som är helt sockerfri och dom hade rostat chokladbönor och krossat dom så man fick en liten känsla av choklad också i fikonsmaken. Kakan var underbart god och gav inget som helst sockersug efterråt. Det var en kaka som man äter långsamt annars blir det lite mäktigt. Min son tog en kaka med nötter som hade maräng ovanpå och han tyckte också att den var jättegod. Härligt att det växer upp ställen som uteslutit gluten, laktor och socker. Dom använder istället lite honung som sötningsmedel


                                


 


Det går att sitta inomhus också och det är jättesnyggt och mysigt. Här ser man en tavla som föreställer musikern Frank Zappa. Tyvärr kunde jag inte fota inomhus på nedre botten där cafét låg för det var folk i lokalerna. Det kan jag göra en annan gång


 


I Cafékonseptet ingår också en liten musikbutik en trapp upp i huset. Det var jättemysigt där och kul för min son som kan spela många instrument och har så gjort i sin uppväxt. Hans pappa spelade både saxofon och tvärflöjt. Hans farmor spelade piano och hade varit kantor. Hans farmors syster spelade också piano. En vägg fylld med giarrer och en banjo


 


Gitarren till höger är en resonansgitarr och mannen som drev stället lät oss lyssna på ljudet..  


 


Ytterligare en snygging men det var svårt med ljuset för det blev blänk

 

                                                                              




Denna gitarr såg ut som ett konstverk. Den är utan resonnanslåda och det blir då inga återkopplingar från andra ljud

 

I dag när vi kom hem från gymmet så slocknade all belysning i hela samhället. Vi fick en åska med blixt som heter duga. Det riktigt skallrade i fönstren och efter regnet kom hagel. Det tog ca 1 timme innan elen var tillbaka. 


                                              


#Samt #Sockerfritt #Uteserveringen #Fikonkaka #Frank #Musikbutik #Augusta #Resonansgitarr #Återkopplingar

Av Malin wiper - 28 juli 2017 08:30




I går hade vi min kusin Mr B och hans fru Mrs M på besök och vi drack kaffe med smörgåsar och en mjuk kaka.  Dom bor i Stockholm och har en egen firma sen många år. Nu har vi närmare till Stockholm så vi skall hälsa på dom också. Jag glömde att fota när vi satt vid bordet och fikade 

 

                                                      


IKEA 


 

 

Sen satt vi oss i vardagsrummet och pratade och myste. Dom är så lättsamma och härliga så vi trivs i deras sällskap                            

 

   


Det fattades verkligen inte disskussionsämnen. Mr B är kusin på min mammas sida och är en av hennes bröders son. Mamma och hennes bröder är födda i Umeå. Hans fru Mrs M är också norrlänning

 

 

 

Efter några timmars trevlig samvaro så var det dags för dom att åka hem igen. Vi hade det jättetrevligt så det flöt verkligen på

 

   


I en annan konstellation


 


Mrs M hade så snygga solglasögon så nästa gång jag köper solglasögon så blir det inga såna jag har nu som man sätter ovanpå sina egna. Jag skall köpa med min styrka och även få dom fotokromatiska så dom blir mörka ute i solen och ljusare inomhus. Jag är extremt ljuskänslig        

 


Tracey Ullman med Sunglasses. Tracey Ullman föddes 1959 och är en brittisk komiker och sångerska. Ullman fick sitt genombrott i TV-komedishowen Three's Company 1980 samt i Kick Up the Eighties under 1981-1982. Hon är en av dom få brittiska komedistjärnorna som gjort succé med en egen show i amerikansk TV  

              

 

I dag skall min man och jag göra sällskap till Fitness Center för ett träningspass. Det skall bli jätteskönt för vi måste gå minst 2 gånger i veckan. Vädret är somringt igen så jag antar att alla som har semester nu är nöjda. Sköt om er och ha en härlig fredag

 

17.00 i dag skall vi åka till Östanbro Cruisin' Café och det skall bli spännande. 

 


#Kusin #Stockholm #Vardagsrummet #Samvaro #Solglasögon #Tracey #Östanbro

Av Malin wiper - 27 juli 2017 14:00

         

 


När vi var ute med sonen och åkte i tisdags så stannade vi till när vi såg detta öppna landskap med dova färgtoner mot en öppen himmel 

 

                       


 


Att stå där och kika ut var magiskt                 

                         


                                         


  


Sen hamnade vi igen i Enköping där sonen bor. Det märks att det är semestertider för det är så lugnt och tyst så man kan nästan höra en "knappnål falla". Turisterna verkar vara nån annanstans                           


  


Vi kände för att ta en tur med detta blå tåg  men vi såg ingen turlista och ingen lokförare 


    


Här går man in till nåt som heter "Rådhusgården". Klicka här för att läsa lite mer om Rådhusgården 

                                   


  


En gammal vattenpump stod där omgiven av grönska.  

             

 

 

John Lennon med Jealous Guy. Jag saknar John Lennon som nu varit ur tiden sen 1980. Han blev endast 40 år gammal. Tyvärr blev han mördad

 

                                                  

#Landskap #Semestertider #Tåg #Rådhusgården #Vattenpump #John

 

Av Malin wiper - 27 juli 2017 07:45


                                 


 


Vi såg denna film hos min son i tisdags och den heter "Dolda Tillgångar" ett biography, drama, history från 2016 i regi av Theodore Melfi som jag aldrig hört talas om men är nu imponerad av, och den har verklighetsbakgrund. I rollerna ser vi: Taraji P.Hnson, Octavia Spencer, Janelle Monáe, Kevin Costner, Kirsten Dunst , Jim Parsons, Mahershala Ali, Aldis Hodge, Glen Powell mfl. Sonen hade nyss köpt filmen så han hade inte heller sett den. 

 

 


 

Dolda tillgångar är berättelsen om Katherine Johnson, Dorothy Vaughn och Mary Jackson. Tre briljanta kvinnor som jobbade för NASA och var hjärnorna bakom en av historiens största projekt, John Glenns uppskjutning i rymden. Det var en fantastisk bedrift som återgav USA sitt självförtroende och inspirerade resten av världen. Trion krossade alla kön och rasbarriärer och blev en inspirationskälla för kommande generationer att drömma stort.

 

                                                    

 

Vi blev alla tre berörda av filmen och jag gillade allt från skådespel, färg, foto, miljö och regi. För mig var det dessutom en liten historielektion eftersom jag inte visste om detta med dom tre kvinnorna som blev så framgångsrike och kunde ta för sig i en mansdominerad värld. Jag var helt fokuserad på filmen för den tog upp ett ämne som är ständigt aktuellt, detta med olikheter vi är bara människor med samma drömmar och önskningar. Samhället behöver allas kunskaper och insikter. Jag får gåshud när jag tänker på filmen eftersom jag blev så djupt berörd. Jag skall köpa den så fort jag ser den när vi är ute. Vill se om den igen

 

Jag kan inte annat än ge filmen 5 rymdraketer av fem möjliga i betyg. Dom flesta recensenter har gett den mellan 3-4 i betyg

 

                      

 


Klicka här för att läsa om Katherine Johnson som är en av dom tre kvinnorna som gjorde skillnad på Nasa och lever fortfarande i en ålder av 98 år. Klicka här för att komma in på en sida och läsa mer. Hon var en fantastisk matematiker som stod över dom flesta. Dom andra två kvinnorna heter Dorothy Vaughan och Mary Jackson          

 

 

 

Trailern till filmen. 

 

          

 

I dag får vi kaffebesök så jag har tidsinställt detta inlägg som jag skrev i går och ytterligare ett. Önskar er en jättefin torsdag och snart har vi en ny helg igen!!!!!!!  

 

 

#Dolda #Theodore #Katherine

 

Av Malin wiper - 26 juli 2017 11:30



  

När vi var ute och åkte runt på landsbygden så såg jag en BP skylt på ett hus som fick min uppmärksamhet. Vi hade åkt in på fel väg och skulle vända men jag sa till min man att vi måste kolla upp detta med huset. Kände på mig att det var nåt alldeles extra. Stället heter Östanbro

 

                                                   


  

Det ligger i Östanbro och detta snygga trevliga par bor i huset men driver ett Östanbro Cruisin' Café på fredagar dit det vallfärdar folk med veteranbilar och dom har även musikunderhållning och en scen  

                            

 

Hon heter Baiba Åkerlind och han heter Joakim Eriksson. Dom hade ju inte öppet när vi kom dit men vi fick ändå komma in och dom bjöd även på kaffe med dopp..  Det var verkligen jättesnällt och det var som att komma direkt in i 1950-talet än om jag var liten flicka då så kände jag ju igen en del saker ändå


  

Det osade nostalgi och jag gillar den 50-talsblå färgen på väggarna och det tidsenliga golvet 


  

Wow! säger jag bara. Jättesnygg jukebox som gav nostalgivibbar. Kom ihåg när jag gick i småskolan och vi fick åka till simhallen i Timrå som då var rätt nybyggd och modern och man fick lägga i en krona och lyssna på den tidens musik. En låt som jag har i färskt minne är What do you want to make those eyes at me for med Emile Ford 

Här kommer nu låten med Emile Ford som ger nostalgi-gåshud. Han föddes 1937 i Västindien och dog 2016 i en ålder av 79 år. Han slog igenom i Storbritannien 1959 tillsammans med bandet Chekmates. Emile Ford avslutade sin karriär redan 1963 och återgick till sitt tidigare yrke med att konstruera ljudsystem och det var han väldigt skicklig på



           

Klickbilder. Bild 1 hur huset såg ut före, bild 2 flipperspel, bild 3 enarmad bandit, bild 4 häftigt på väggen, bild 5 en gammal kondomautomat. Såna har denna kvarleva sett under uppväxten många gånger. Det smögs förbi bilar och folk för det var tydligen lite skämmig då..  


  

Sen visade Joakim oss detta gamla brandskåp som var hur läckert som helst. Inuti kan man se en riktigt gammal telefon med lur. 

 

                       Extinguishers - GIFMANIA                                 Extinguishers - GIFMANIA           


  

Dom var så snälla så vi fick gå in i ett inre rum och kolla och där spärrades våra ögon upp. Det var svårt att fota så jag fick bara några dugliga bilder men det var inbyggt en buss i rummet som hade urläckra säten och var helt tidsenlig. Där har dom också underhållning emellanåt. Det har skrivits om stället och paret i Västerås Tidning "Bostadsbilagan".  Klicka här för att komma in på sidan och se själva 


  


Här ser ni Baiba och Joakim med son. Kolla in den snygga läckra soffan också mm. Vilka entusiaster dom är. Jag gillar att det växer upp såna här ställen och gamla bensinstationer så vi får lite snyggt att lägga blicken på. Tänk vad allt var snyggt på 1950-1960-talet


Så kul att jag även fick ta bild på paret, son och oss tre.


  

Här fotar min man så jag också fick vara med. Tack snälla fina ni för att vi fick komma in och uppleva detta snygga ställe ni har. Det var en härlig upplevelse


  

Sist en bild på en snygg neonskylt som dom hade fler av men det ryms inget mer i inlägget. Vi kommer att gå dit en fredag och vi vet minst en som vill följa med då. Nu önskar jag er läsare en fortsatt fin dag. Själva har vi städdag för det behövs verkligen. 



#BP #Östanbro #Nostalgicafé #Baiba #Joakim #Jättesnällt #Tidsenliga #Jukebox #Emile #Brandskåp #Buss #Entusiaster #Paret #Neonskylt

Av Malin wiper - 26 juli 2017 08:00


 

I går hade vi en heldag med min son i Enköping. Så här bökigt ser det ut i hans bostadsområde just nu då dom håller på att lägga om taken.


    

Vi hade tänkt gå ut och äta först men vi var där så tidigt så vi åkte ner till gästhamnen där detta fina Hamncafét ligger som som blivit större och mer utbyggt med åren. Dom har även en utomhusbar och scen.   

 

Klicka här för att se vad jag skrev sist då vi var till Enköpings hamn. Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2016 vad gäller Enköpings hamn                   

 

   

Jag och min härliga son när vi gick omkring utefter kajen. Han var så tuff i sin kaptensmössa och det passar bra för en person som älskar båtliv och haft ett antal båtar. Han sålde sin senaste båt efter förra sommaren och längtar redan efter en ny

 

                                                                       

Vega kaptensmössa 

  

Sonen med sin styvfar. Min son gillar också att fota och har massor av kameror av olika slag. 

 


Kenny Chesney med Magic. Kenny Chesney föddes 1968 i Knoxville, Tennessee och är en amerikansk countrysångare och låtskrivare. Han slog igenom i mitten av 1990-talet och har under 2000-talet haft många hits

 



En jättefin båt åker ut från gästhamnen. Det är alltid så mysigt och avslappnande att gå omkring där



Det fanns inte så mycket med fåglar denna gång att fota men jag fick en lite otydlig bild vad jag tror är en fiskmåsunge                            




 


Blev förvånad när jag såg räkbåten Tor som annars utgår från Västerås. Vi hann med jättemycket denna dag men allt ryms inte i detta inlägg. 

 

Vi åkte runt lite utanför Enköping och då dök vi på ett guldkorn som gjorde oss upprymda men det skriver jag om så fort jag hinner. Vi har rätt mycket på agendan i dag men jag hoppas få färdigt fler bilder. Ha nu en skön onsdag                                                


 

 

#Enköping #Gästhamnen #Son #Blommor #Styvfar #Kenny #Båt #Fåglar #Blomstrande #Tor

Av Malin wiper - 25 juli 2017 15:00


   

Förskrivet tidsinställt inlägg


Läste i Aftonbladet att musikern Berndt Öst gått ur tiden 86 år gammal. Mina minnen av honom är när han medverkade i gruppen Family Four, och såg alltid så glad och trevlig ut. Han föddes 1930 i Gävleborgs län. Han var en svensk kompositör, sångtextförfattare, sångare och musiker (gitarr). Berndt Öst var son till musikern Viktor Järnberg och sångerskan Anna Öst. Anna Öst har jag träffat live på en arbetsterapi jag arbetade på under halva delen av 1980-talet. Hon var och sjöng för dom boende och sen fick jag prata med henne en stund och hon var helt underbar som person så jag kan aldrig glömma henne och hon berömde mig och min arbetsinsats. Hon dog 2011 och hann bli 101 år. Jag har för mig att jag har hennes autograf också.

 

  

Kulturnytt

 

Det är i denna musikkonstellation "Family Four" jag minns Bernt Öst bäst . Från då dom var med i Melodifestivalen, då satt man i tv-soffan och följde festivalern för det fanns inget internet som störde. Family Four var en svensk popgrupp som hade stora framgångar under 1960- och 1970-talet. Klicka här för att komma in på en härlig nostalgiblogg och läsa historien om Family Four. Klicka här för att höra Family Four i en äldre konstellation

 

På bilden från vänster Pierre Isacsson (omkom i Estoniakatastrofen 1994). Klicka här för att se vad hans son skriver ang detta. Nr 2 från vänster Agneta MuntherTredje från vänster Marie BergmanSist Berndt Öst som var grundaren av Family Four och nu tyvärr gått ur tiden 

 

                                         

Virágok 

 

 



Family Four med Vita Vidder från Eurovisionen 1971

 

              


ebay 

 

 

 

#Berndt #Family #Pierre #Grundaren #Eurovisionen

 

Av Malin wiper - 25 juli 2017 08:45



  

Lite bilder från en av gångerna vi varit till Västerås.       


  

Vackra kanalen med gamla hus, bro och restaurang



Denna restaurang var förut ett välbesökt Café som vi ofta fikade på när vi hälsade på min mans bror och min son. Det hette Café Brogården.


   


En bil på toppen av ett hustak i Bäckby Centrum. Vilket bra riktmärke.                  


  


Västerås är vackert men jag vill inte bo i en storstad numera men ändå kunna åka dit  när man så vill och kan. Jag var en storstadsmänniska förut då jag bodde i Göteborg och kunde då inte tänka mig att bo på små ställen. Jag är ju född i Sundsvall som också är en rätt stor stad            

 


 


Detta är en CHEVROLET V8 SPORT C IMP från 1958 som bara dök upp och blev härligt för bildsinnet. Klicka här för att se ett gammalt reklamklipp 



  

Jättesnygg väggmålning på ett hus en liten bit utanför Västerås. Sånt gillas och ger karaktär och känsla


     

Systrarna Ericsson härliga Café tog vi en paus och åt varsin frasig, färsk och oplastad smörgås med ost och skinka

 


Jag har inte tid att blogga i dag så jag sätter in detta inlägg som jag skrivit förut. Vi skall åka till min son i Enköping och han har börjat sin semester nu. Det blir utflykt, äta lite gott och sen se lite nya 3D filmer hos honom. Det skall bli jättekul och det är så härligt att vi har så nära till varandra sen vi flyttade hit. Sen är vi nästan fulltecknade denna veckan av både besök och annat. Sköt om er och ha en jättefin tisdag ni som tittar in..  

 

 

 

Fint utanför ett hyreshus i Västerås

 


#Västerås #Kanalen #Bäckby #Storstad #Chevrolet #Top #Ericsson

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frĺgor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards