Öppen Ridå

Alla inlägg under juli 2017

Av Malin wiper - 12 juli 2017 13:00



Jag har fått en ny favorit och det är JD McPherson som jag haft inne för några dagar i bloggen. Det svänger och hans röst är fantastisk. Även hans musiker är skickliga. Här med låten Carol (Chuck Berry cover)                         

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg från 9 juli och höra honom i en annan låt. Han varierar sig verkligen. Klicka här för att komma in på hans facebook           


  

Carbondalerrocks

 

 



#JD #Carol #Summer 

Av Malin wiper - 12 juli 2017 09:45

 

Jag hade helt glömt att vända blad i nostalgikalendern som vanligt..  . Vad hittar vi då där jo Viskafors Skandinaviska Gummiaktiebolaget

 

                                                        

 

Viskafors är en tätort i Borås kommun. Viskafors utvecklade från 1800-talet och framåt till en klassisk bruksort inom textil- och gummiindustrin. I dag finns arvet från den gamla industritiden kvar i form av arbetarbostäder och industritomter


 


I Viskafors gummifabrik tillverkades förutom bildäck även ishockeypuckar, gummimattor och sommarskor mm.

 

                                

 

Klicka här  för att läsa om Viskafors Gummifabrik. Klicka härför att läsa lite mer och se samma bild som i kalendern. Klicka här för att se en bild från Viskafors Gummifabriks Galoschavdelning

   

wims

 


Så här kan galoscher se ut nuförtiden. Dom finns i olika färger och täcker bara en del av skon. Förr såg man ofta män med galoscher som gick ända upp på smalbenet och hade blixtlås. Sen fanns det bottiner och pampuscher. Pampuscher är en variant av bottiner, vilket innebär att det är en damvariant av galoscher. Pampscher är vanligen pälsfodrade och har pälsbräm Klicka här för att se ett par rejäla bottiner

 


                

Dampanpuscher

 

 

  

Charlotta

 

Så här såg galoscher ofta ut förr med en glansig yta. Klicka här för att se ett klipp från Gislaveds galosch och gummifabrik från 1920-talet

            



Ett passande klipp där man efter en stund får se gummistövlar och galoscher. Zuzie-Shake och själv har jag shakat en hel del i min ungdom..  . Ett gammalt reklamklipp för Tretorn Skor. Det märket fanns då jag sommarjobbade i Wedins skobutik i Sundsvall. Klicka här för att komma in på Sundsvalls tidning och läsa att Wedins skor la ner sin verksamhet 2010. Med detta nostalgiinlägg önskar jag er en härlig onsdag i dagens verklighet

 

 

 

 

#Nostalgikalendern #Gummiaktiebolaget #Galoscher #Glansig #Zuzie #Wedins

Av Malin wiper - 11 juli 2017 15:30



 

Förskrivet tidsinställt inlägg


DODGE CORONET från 1966  stod parkerad på Lövuddens parkering bredvid Musikkvällen senast. Den syndes verkligen med sin blå lysande färg och andra detaljer såsom siffran 66. Klicka här för att se en gammal reklam från 1969 för Dodge Corona

 


    

 


  

Detta är en CHEVROLET El Camino 1965  som vi såg på Lövuddens parkering då vi var på Musikkvällen. Killen vinkade så glatt från sin röda lastbil

 

 




#Dodge #Chevrolet

Av Malin wiper - 11 juli 2017 10:30

 

Åsby Hem & Trädgård

 

Då var det tisdag och jag skulle till gymmet på förmiddagen "Fitness Center". Av detta blev inget för vi vaknade 10.00 så jag får gå senare i dag.   Min man mår inte så bra i magen så det verkar vara divertikuliten som är tarmfickor och ibland blir dom inflammerade. Vi får se hur det utvecklar sig.                     

 

 

 

Så här känns det i dag som en liten uppförsbacke men så fort jag varit på gymmet så ljusnar det och dan går vidare. Som ni ser så har jag inte mycket att komma med så det blir lite improviserad utfyllnad..    

 

 

 

  En tanke slog mig. Tänk att historien upprepar sig och det tillåts för nazister att hålla tal i Almedalen. Inget förvånar mig längre och hur aningslös kan en kommun få vara?. Nåt har gått riktigt snett och snart är det för sent att göra nåt åt vansinnet. Jag har skrivit det förut flera gånger och det är att det är politikerna som har misslyckats med sitt jobb och då uppstår såna här situationer

 

                             

Angry pillow

 

 

I går var det rätt varmt ute och vindstilla. Min smärtgräns går när det är över 25 grader än om jag inte är lika känslig nu för värmen så för mig är lagomt bäst men man får ju inte välja så det är lika bra att foga sig. Ha nu en fin dag kära läsare

 

 

                                  

 


Ragnar Borgedahl med Hum, hum från humlegårn. Känner verkligen ingen denna låt och i går läste jag i Aftonbladet att Ragnar Borgedahl dött i en ålder av 67 år. Han var en svensk musiker inom proggrörelsen och mest känd för denna låt som är från 1974. Låten är rätt bra och han har en röst som passar till. Efter avslutad musikkarriär så drev han en videobutik                       


 

Klicka här för att höra Lars Winnerbäcks version av denna låt  

             

#Gymmet #Divertikuliten #Tanke #Ragnar


Av Malin wiper - 10 juli 2017 13:45



 

Förskrivet tidsinställt inlägg


En lång tjusig DODGE CUSTOM ROYAL från 1959 som jag såg på Lövuddens parkering då vi var på Musikkväll.             

 

 

Lövudden




  


Detta är en CHEVROLET IMPALA 2 D COU från 1959 som också stod på Lövuddens parkering den ljuva sommarkvällen med häftiga toner från Royal Blues Band                 

 

 





#Dodge #Lövuddens #Chevrolet 

Av Malin wiper - 10 juli 2017 08:00

  


God Morgon! kära läsare. Hoppas ni haft en fin och händelserik helg. Nu är det dags att glida vidare på en ny vecka som vi inte vet nåt om. Min man och jag känner oss som vi är på ständig semester och undrar när  vardagen kommer och vi skall hem..  . Allt är så nytt och det är så mycket att upptäcka så vi bara ger oss hän. Fast i går behövde vi en vilodag och då är det bäst att lyssna till kroppens signaler för det kommer förhoppningsvis en ny dag med nya upplevelser och intryck.

 

  En tanke slog mig. Jag har egentligen haft vilodagar så länge jag kan minnas och är man en högkänslig personlighet (HSP) så är det nödvändigt att vila från bruset emellanåt. 20 % av världens befolkning är högkänsliga det fick jag reda på av en bloggvän som också är högkänslig. Vi känner på oss saker, känner stämningar, lukt, ljud starkare än många andra så vi måste vila ibland. Klicka här för att läsa om högkänslig personlighet som inte är nån störning utan en slags personlighet. Jag har alltid kännt mig udda men nu har jag accepterat vem jag är och får leva med det.  Det var så skönt när jag läste om detta för ca 1,5 år sedan så jag fick ett svar på frågor jag ställt mig själv i många år. 

 

 


Finstämt med Sophie Zelmani "Going Home"

 

  

 

Ha en behaglig och skön dag. Kram från Malin

 

 

 

#Helg #Högkänslig #Sophie



Av Malin wiper - 9 juli 2017 13:00



 


I går besökte vi Stadsmissionens second hand och där såg jag dessa retro kläder som nu varit aktuella gällande Summer Meet som vi haft här från torsdag till och med lördag. 

           

  

Äntligen fick min man tag på en herrbetjänt som han letat efter länge. Den var dessuom passande till vårt möblemang och kostade endast 120 kr. Vi har sett rätt många men dom har varit alldeles för dyra. Klicka här för att se hur dyra dom kan vara

 

 


Den kommer han förvara i detta utrymme mellan byrån och väggen så den inte syns och inte tar plats i rummet. När han klär av sig på kvällen så hänger han allt på denna herrbetjänt och det finns även krokar på sidorna och hänga annat på


  


Jag som gillar roliga saker hittade denna galge för 20 kr. Den går att ta med sig på resa eftersom den går att fälla ihop


   


Så här ser den ut ihopfälld


     


Klickbilder på en resegalge jag har sen förut och köpt på second hand i Jönköping. Den är i tjockt aluminium. En sån är rätt dyr att köpa men jag fick tag den för 10 kr. Klicka här för att komma in på ett ställe och se vad en sån kostar i vanliga fall         


 


Sen kunde jag inte motstå denna kapsylöppnare för 15 kr. Den skall stå på barbordet och den är tydligen en reklamsak för Sala Industri Reparationer AB         


 


Jag gillar att det finns kvar lite gamla snygga neonskyltar. Denna såg jag på ett hustak i Västerås. Klicka här för att läsa historik över Luxus kafferosteri i Västerås                



Everlast med Black Coffee. Erik Francis Schrody föddes 1969 men han är känd under sitt artistnamn Everlast. Han är en amerikansk sångare, rappare och låtskrivare. 

 

 


#Stadsmissionens #Herrbetjänt #Galge #Kapsylöppnare #Luxus #Everlast 


Av Malin wiper - 9 juli 2017 08:00


 


Detta är en BUICK ROADMASTER 73A RIV från 1957 som stod där på en parkering vid kajen och lyste upp. Vi gick omkring där i torsdags en stund för att kolla lite veteranbilar. Sen åkte vi vidare för att se fler eftersom det varit "Summer Meet" i 3 dagar 


 


Vilken häftig färgkombination. Buick Roadmaster var en bilmodell som tillverkades av Buick åren 1936-1958 och 1991-1996. Roadmaster hade det prestigefyllda uppdraget att vara pace car vid motortävlingen Indianapolis 500 1939             



 

 

 

   

Den hade två stora tärningar som satt fast på dragkroken                            

 

  

 

J.D.McPherson med North Side Gal. J.D McPherson föddes 1977 och är en amerikansk singer-songwriter och gitarrist från Broken Arrow, Okalhoma. Han är känd för ett retro ljud som är rotat i rock and roll, rhytm and blues och rockabilly musik av 1950-talet. 

 

                       

                              

 

 

#Buick #Kajen #Tärningar #McPherson

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards