Öppen Ridå

Alla inlägg under juli 2017

Av Malin wiper - 6 juli 2017 08:00



  

I går 16.00 efter att jag gjort ett gympass (nr 5) så träffade jag Kasper på Fitness Center som skulle visa mig vilka träningsmaskiner som lämpar sig för mina skador och det fanns rätt många som inte belastade nacken så mycket. Här ser ni Kasper på en av maskinerna jag kommer att använda mig av. Han var en proffig och trevlig kille som visade mig runt och vi fick ihop rätt många träningsmaskiner så jag är nog fullt upptagen framöver..  bara med att träna.                       


 


Jag blev otroligt glad när han visade mig denna träningscykel som passar utmärkt när man inte kan cykla på dom vanliga med smal sadel på grund av ländryggen. Som synes så sitter man i en rejäl stol och det kändes hur bra som helst. Han visade mig också två övningar på txr-bandet som är väldigt effektiva. Det var väldigt mycket värt att han visade hur man använde maskinerna och sen fick jag testa själv.       

 

 

I går hade min man och jag en helt fantastisk kväll då vi besökte "Musikkväll på Lövudden" men jag är inte klar med bilderna än så det inlägget kommer senare. Det var Royal Blues Band som spelade på scenen och dom var verkligen skickliga och duktiga musiker som det svängde om. Dessutom såg man mycket av kommande Summer Meet i Västerås. Det börjar i dag men det var full rulle redan med massor av snygga veteranbilar och folk i farten överallt. Det var desstuom jättefint väder i går kväll och solen kom fram lagomt till musiken började.                        

 


Sergio Mendes ft The Black Eyed Peas - Mais que nada. En gammal goding i ny version 

 

        

        


#Kasper #Center #Träningscykel #Träningsmusik 

Av Malin wiper - 5 juli 2017 19:00



                                         



  En tanke slog mig. Jan Björklund vill ha ytterligare en ny klass, en låglönegrupp som inte skall kunna leva på sin lön och kommer att vara utan rättigheter. Vi har ju redan en låglönegrupp som har alldeles för låg lön för sitt jobb. Så syniskt att bara komma med ett sånt förslag när vi har så höga hyror och allt i samhället är dyrare än någonsin. Det är slavar han vill ha som skall leva på gränsen utan guldkant på tillvaron och inga pengar till varken läkarvård, tandläkare, glasögon och andra saker som behövs för att få ett värdigt liv. Vi är alla människor med samma behov, önskningar och drömmar för det liv vi fått här på jorden. Är det en sån orättvis värld vi vill ha?. Det känns som all trygghet bara blåst iväg och vi blir sittande utan skyddsnät

 

 

 

                                            

 


#Tanke #Låglönejobb #Jan #Drömmar 

 

Av Malin wiper - 5 juli 2017 13:30


 


I går var jag till Fitness Center för ett gympass och jag börjar alltid med att värma upp på roddmaskinen. Jag klarar inte av mer än 10 minuter än så länge. Har legat av mig lite eftersom jag haft 4 månaders uppehåll i och med flytt och annat. A-G och jag hade ju nästan gått två år på Gym Plus. Först var jag ensam där men sen kom det två personer och det känns tryggare. På sommaren blir det mindre folk på gymmen men jag ville ändå komma igång                          

 

 

 

Sen var det dags för gåbandet som är min favorit. Här ser man att jag gått 18 minuter och 30 sekunder. 1.678 km. Gått av mig 74,43 kcal. Hastigheten var 5,4 i början men sen höjde jag till 5,5 så det går framåt hela tiden.

 

   

Lite tyngder jag såg där framför en maskin. I dag 16.00 skall jag få hjälp av en personlig tränare att lägga upp ett schema för hur jag skall fortsätta min träning i och med mina skador. Gåband och rodd kommer att finnas kvar men sen måste jag lägga till några maskiner och trx-bandet är nödvändig för ländryggen. Då får jag mer klarhet i hur jag skall träna i fortsättningen och sen få lite instruktioner ang maskinernas inställning. Jag går dit och tränar lite före så har jag klarat av veckans två pass                     

 

 

 

När jag kom ut från gymmet så var det full fart i stan. Det städas, krattas och snyggas  till för fullt. Antar att det är skolungdomar som sommarjobbar      

 

 

Det var sol när vi vaknade i morse så jag hoppas vi slipper regn, men det är bara 15 grader. Vi är så slöa nu mellan våra händelser men man skall lyssna till kroppens signaler och vila när man så behöver. Jag har svårt för att sova mitt på dan för då blir jag helt utslagen men att lägga sig en stund och bara slappna av och skingra tankarna gör att jag blir piggare och kan ta nya tag.

 

 

Beth Hart med Caught Out In the Rain. Jag har haft musikklipp med henne några gånger genom åren och hon är en amerikansk sångerska med ett litet stråk i rösten av Janis JoplinÅr 2000 hade hon en hit med låten "L.A.Song" från albumet Screamin'for My supper

   

Martini


#Fitness #Roddmaskinen #Gåbandet #Tyngder #Krattas #Beth

Av Malin wiper - 5 juli 2017 08:00


 


I  kväll bär det av till Lövudden i Västerås för en musikkväll 19.00-20.30 Bandet som spelar heter Royal Blues Band. Thomas Björklund talade om detta för mig. Han spelar med i bandet och har många strängar på sin lyra

 

                 

 

 

 

Jag har varit till Lövudden och tagit lite bilder, det är verkligen vackert och idylliskt med Mälaren och lite båtar som jag fotade. Det kommer in efter musikkvällen så jag kan skriva om hela upplevelsen. Vi kände igen oss för vi har bott på vandrarhem där en natt i början av 2000-talet

 

 

Ett litet smakprov med Royal Blues Band och låten Merry Go Round. När dom spelade på Intiman i Västerås. Jag gillar ju bluesmusik till tusen och har varit och dansat loss på en del klubbar när jag bodde i Göteborg. Har sett många bluesmusiker live och haft jättekul. Detta skall bli kul och sånt har jag längtat efter.                         

 

    

 

 

#Lövudden #Royal #Merry

 

Av Malin wiper - 4 juli 2017 16:15



  

Vi åkte iväg ett ärende till Boråsunds Hamncafé och vi ville även ta oss en fika på det fina idylliska stället. Jag kunde inte fota så mycket denna gång eftersom det regnade nästan hela tiden men det går ju fler tåg. Dom har så pyntat och snyggt både inne och ute

 

Klicka här för att se lite mer då vi var dit förra gången


  

Det är så härligt att man kan välja kopp efter humör, dagsform eller personlighet                                        

                               


     Min man valde denna mugg som har blå blommor och ränder och matschar hans tröja. Han tog en smörgås med brieost, salami, grönsaker och lök. Min man sa att den var supergod


  

Jag kände för denna romantisk kopp med rosor. Jag tog en smörgås med ost på lite mörkare bröd. Den var så snyggt dekorerad och smakade ljuvligt           


     

Här ser ni det glada och duktiga gänget som arbetar där. Susanna Croner andra personen från vänster och det är hon som driver cafét. Dom är ett härligt och sammansvetsat gäng. Det osar av vänlighet och välkomnande så det är inte undra på att dom har folk som kommer dit i en strid ström. Även vid regnväder          

 

       


  

Eftersom det regnade så kunde jag inte ta några utomhusbilder men min man tog i alla fall denna från andra sidan sjön vid en av småbåtshamnarna

 

                                                             

 


Björn J'son Lindh med Brusa högre Lilla å. Tyvärr dog han 2013 i en ålder av 69 år. Han var en Pianist, flöjtist, arrangör, kompositör och konstnär. Björn arbetade med olika musikstilar såsom jazz, klassiskt, fusion, rock, progg, och etno

 

 Det blev lite varmare och solen kom fram på eftermiddagen. Vi fick inget gjort i dag för det kom saker emellan så vi tar nya tag i morgon. Ha en skön kväll kära ni  

     

#Borgåsund #Kopp #Mugg #Smörgås #Gänget #Björn

Av Malin wiper - 4 juli 2017 07:45



 


På midsommarafton hann vi inte bara med att njuta av mat och en tur på landet när min mans bror var med oss utan vi körde runt i Västerås omgivning. Stötte på denna skylt där det står U-Schakt. Gillar att dom lagt in en gammal Åkermans grävmaskin i skylten.  

 

 

Huset dom håller till i ser ut så här och dom gräver, lastar och transporterar åt folk. Så fint utanför också 


  

Sen såg vi då denna gamla, snygga och välbevarande grävskopa Åkerman 750 som stod ovanför firman. Jag blev naturligtvis eld och lågor och måste ur bilen. Precis som bilar så är dessa gamla maskiner så snygga  som skulpturer. Får man dessutom se dom live så här så blir det en njutning för ögat. klicka här för att se grävmaskinen In action 


  

Heders åt er som låter dessa få bli en del i omgivningen efter att dom gjort sitt. Klicka här för att komma in på en sida där man kan se denna modell av grävskopa och tillverkningsår är mellan 1965-1967. Klicka här för att läsa hela historiken över Åkermans grävmaskiner 

           

Klicka här för att komma in på en nostalgisida som heter Lasses Veteranmaskiner. Klicka här för att komma in på Antons Forum och se många grävmaskiner från Åkerman


  

Framifrån med skopan lutad mot en sten.

 

  

Bakom den första grävskopan dolde sig denna som jag tror är ännu äldre. Så häftig!. Den grävmaskinen är tillverkad av Tornborg & Lundberg AB. Det var ett stort industriföretag från Stockholm som sålde allehanda maskiner för bygg- och anläggningsindustrin. Klicka här för att läsa hela historien om detta företag. Tyvärr hittade jag inget klipp på denna grävmaskin på Youtube 


  

Det finns så många detaljer på en sån här gammal grävskopa så det tar tid att upptäcka allt.


Dörren in till förarplatsen. Det är så roligt för mig också som växt upp med dom gamla grävmaskinerna. Numera är man som en tjock historiebok..  


  

In mot gården såg jag denna SCANIA R144GB6X4NA460 från 1998 med en grävskopa på flaket.

 

En annorlunda och häftig version av låten On the Road Again med Jack Broadbent. Han spelar instrumentalt en bit in på klippet men sen kommer sången igång också. Han kallas för "The new master of the "slide guitar". Han är fantastisk och byter ofta tonart. Klicka här för att komma in på hans facebook. Klicka här för att läsa en längre biografi över honom. Första gången jag hörde talas om honom så var han gatumusiker           

 

I dag skall jag till gymmet och sen skall vi fixa lite med sånt vi har skrivit upp på en lista och sen prickar vi av. Vi blir lite trötta efter våra utflykter därför vilar vi mellan alla aktiviteter. Både min man och jag har skador i kroppen efter ett långt arbetsliv, några olyckor och sjukdomar. Vi är ändå glada att vi är i så pass bra form så vi orkar nåt..    . Hoppas ni har en bra dag att se fram emot ni som tittar in.

 

                                        

 

#U-Schakt #Transporterar #Grävskopa #Åkerman #Tornborg #Detaljer #Scania  #Jack

Av Malin wiper - 3 juli 2017 18:00




Hanine med Arabia. Lite orientaliska toner med både violin och dans. I min blogg är det tvära kast mellan olika genrer.

 

                                      

 

Klicka här för att läsa en biografi över Hanine som räknas som en av dom mest mångsidiga och karismatiska violinister på den orientaliska scenen

 

 

 

#Hanine #Fiol #Dans

Av Malin wiper - 3 juli 2017 14:30

 


Vi var in till vår möbelbutik Hallsta Möbeloutlet en dag och då såg vi att dom drar ner på sitt sortiment så dom kommer bara att sälja utemölber. Det känns jättetråkigt för vi tycker det är så fint där och dom har så många olika stilar på möblerna så det finns nåt för alla. Vi köpte vår soffa där och även sänggavel och är jättenöjda. Båda var nedsatta kraftigt i pris och båda höll hög kvalitet och jag har inte sett nån som har liknande soffa som vår och den är jättebekväm och så pass bred så man kan dra upp benen och ändå få bra plats. Den passar så bra till våra gula fotöljer. 

 

 

 

Dom har massor att välja på vad gäller utemöbler både inne och i denna inglasade del. Nu har dom även nedsatta priser på dessa genom att dom drar ner.

 

 

 

Tänk att sitta i dessa och njuta med fötterna på en pall. På bodet kan man tänka sig kaffe med chokladtryfflar eller en svalkande dryck med is

 

 

 

Läcker förvaringslåda i rotting och snygga kuddar                        

 

 

 

En gråmelerad soffa som har en tidlös utformning                 

 

                                 

 

 

 

Sen såg jag denna läckra lite retrosoffa som finns i 3-sits, 2-sits och fotölj. Känns lite som färgkombinationerna i vissa veteranbilar                        

 

 

 

En bred knallröd läcker fotölj stod där och lyste upp             

 

 

 

 

 

Golvlampa i lite retrostil. Det finns även intredningssaker, mattor, sängar, byråer, annan förvaring och mycket annat där

 

 

 

Vill man ha nåt annorlunda i lite 80-talskänsla så finns denna i färgstark 2-sitssoffa i plysch med kuddar som gör att den blir lite mer tidlös. Det finns även stöd för huvudet. 

 

                        

 


#Hallsta #Outlet #Utemöbler #Bordet #Förvaringslåda #Tidlös #Retrosoffa #Knallröd #Golvlampa #Plysch

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards