Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 26 juli 2017

Östanbro Cruisin' Café en retropärla

Av Malin wiper - 26 juli 2017 11:30



  

När vi var ute och åkte runt på landsbygden så såg jag en BP skylt på ett hus som fick min uppmärksamhet. Vi hade åkt in på fel väg och skulle vända men jag sa till min man att vi måste kolla upp detta med huset. Kände på mig att det var nåt alldeles extra. Stället heter Östanbro

 

                                                   


  

Det ligger i Östanbro och detta snygga trevliga par bor i huset men driver ett Östanbro Cruisin' Café på fredagar dit det vallfärdar folk med veteranbilar och dom har även musikunderhållning och en scen  

                            

 

Hon heter Baiba Åkerlind och han heter Joakim Eriksson. Dom hade ju inte öppet när vi kom dit men vi fick ändå komma in och dom bjöd även på kaffe med dopp..  Det var verkligen jättesnällt och det var som att komma direkt in i 1950-talet än om jag var liten flicka då så kände jag ju igen en del saker ändå


  

Det osade nostalgi och jag gillar den 50-talsblå färgen på väggarna och det tidsenliga golvet 


  

Wow! säger jag bara. Jättesnygg jukebox som gav nostalgivibbar. Kom ihåg när jag gick i småskolan och vi fick åka till simhallen i Timrå som då var rätt nybyggd och modern och man fick lägga i en krona och lyssna på den tidens musik. En låt som jag har i färskt minne är What do you want to make those eyes at me for med Emile Ford 

Här kommer nu låten med Emile Ford som ger nostalgi-gåshud. Han föddes 1937 i Västindien och dog 2016 i en ålder av 79 år. Han slog igenom i Storbritannien 1959 tillsammans med bandet Chekmates. Emile Ford avslutade sin karriär redan 1963 och återgick till sitt tidigare yrke med att konstruera ljudsystem och det var han väldigt skicklig på



           

Klickbilder. Bild 1 hur huset såg ut före, bild 2 flipperspel, bild 3 enarmad bandit, bild 4 häftigt på väggen, bild 5 en gammal kondomautomat. Såna har denna kvarleva sett under uppväxten många gånger. Det smögs förbi bilar och folk för det var tydligen lite skämmig då..  


  

Sen visade Joakim oss detta gamla brandskåp som var hur läckert som helst. Inuti kan man se en riktigt gammal telefon med lur. 

 

                       Extinguishers - GIFMANIA                                 Extinguishers - GIFMANIA           


  

Dom var så snälla så vi fick gå in i ett inre rum och kolla och där spärrades våra ögon upp. Det var svårt att fota så jag fick bara några dugliga bilder men det var inbyggt en buss i rummet som hade urläckra säten och var helt tidsenlig. Där har dom också underhållning emellanåt. Det har skrivits om stället och paret i Västerås Tidning "Bostadsbilagan".  Klicka här för att komma in på sidan och se själva 


  


Här ser ni Baiba och Joakim med son. Kolla in den snygga läckra soffan också mm. Vilka entusiaster dom är. Jag gillar att det växer upp såna här ställen och gamla bensinstationer så vi får lite snyggt att lägga blicken på. Tänk vad allt var snyggt på 1950-1960-talet


Så kul att jag även fick ta bild på paret, son och oss tre.


  

Här fotar min man så jag också fick vara med. Tack snälla fina ni för att vi fick komma in och uppleva detta snygga ställe ni har. Det var en härlig upplevelse


  

Sist en bild på en snygg neonskylt som dom hade fler av men det ryms inget mer i inlägget. Vi kommer att gå dit en fredag och vi vet minst en som vill följa med då. Nu önskar jag er läsare en fortsatt fin dag. Själva har vi städdag för det behövs verkligen. 



#BP #Östanbro #Nostalgicafé #Baiba #Joakim #Jättesnällt #Tidsenliga #Jukebox #Emile #Brandskåp #Buss #Entusiaster #Paret #Neonskylt

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards