Öppen Ridå

Alla inlägg den 10 oktober 2014

Av Malin wiper - 10 oktober 2014 18:00



  

25 och 26 oktober är det kulturhelg i Vaggeryd. Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och läsa mer ang detta 

 

Smålands natur


Orientaliska toner i Vaggeryd av Izvorna Sargija, vilken bra musiker 

 


Klicka här för att läsa en krönika som Dan Gustavsson skrivit ang Trollamossen i Vaggeryd som inte många känner till

 

 

#Kulturhelg #Vaggeryd #Drivkraft #Trollamossen #Dan

Av Malin wiper - 10 oktober 2014 13:15

  

  

Eftersom jag kände mig lite kymig i går så gick jag in på netflix för att välja ut en film att se i sängen. Det blev denna gripande film som heter "Remember Sunday".  Filmen handlar om Gus en man som förlorat sitt korttidsminne på grund av ett artärbrock i hjärnan. Han vaknar upp varje morgon utan att veta vart han är eller vilka personerna är som  tycks veta vem han är. En dag träffar han Molly, en servitris/student som han vill göra allt för att kunna minnas dag efter dag. 

 


Filmen är ett drama/Romantik från2013  i regi av Jeff Bleckner och i rollerna ser vi: Alexis Blendel, Zachary Levi, Merritt Wever mfl  

 

                    

Nilima Home 

Trailern 

 

  

Huvudpersonerna som jag tyckte gjorde bra rolltolkningar. 

 

Jag var inte beredd på att filmen skulle vara så pass bra så jag såg den i ett streck utan att behöva snabbspola. Jag till och med fällde lite tårar några gånger för det är ett allvarligt ämne och att drabbats av dåligt korttidsminne måste vara en mardröm. Filmen hade även mycket humor för det uppstår ju dråpliga situationer när en person med den diagnosen försöker hålla reda på allt och låtsas komma ihåg personer som är totala främligar varje dag. Vill inte berätta mer om ni skall se filmen.  

 

Filmen får 3 teleskop av mig i betyg av 5 möjliga (teleskop förekom i filmen) 

 

 

       

 

 


Ett av soundtracken till filmen som sjungs så fint av Adele 

 

Hade tänkt gå ut och fota lite i samhället men nu håller förkylningen på att få fäste så jag vill inte riskera nåt. Har ingen feber men halsont och hosta. 


Nu blir det mycket te med honungs-drickande i våra nya koppar som vi fått av våra vänner A-G och L-G. Jag har valt den vita och min man den gröna. Dom är både snygga och bekväma att dricka ur

 

 

#Remember #Teleskop #Drama #Adele #Förkyld #Tekoppar

Av Malin wiper - 10 oktober 2014 08:30

  

Förra fredagen åkte min son till Sundsvall och tog bilder över Sundsvallsbron som skall vara nåt alldeles extra (denna bild har inte han tagit). Han åkte även till Härnösand där han gick på musikgymnasium för ett antal år sedan. Han skulle spela in en musikvideo med en lärare som han hade då. Det till en låt han komponerat för länge sen men nu omarbetat. Han hade en kompis med sig på resan och hennes dotter. Deras första stopp var i Rotebro där en kompis från Sundsvall till dom båda fyllde 40 år så det började med ett kalas 

 

  

Klicka här för att läsa om nya Sundsvallsbron som kommer att vara klar för trafik nu i oktober. Helt knäppt när man läser att det kommer att kosta pengar att åka över den (8-22 kr) och kommer så att vara i 36 år.  


  

Ytterligare en bild på bron och den har min son tagit. Klicka här för att läsa om Sundsvall

 

 

 

           

 

 

   

Sen besökte han Rosenborgsgatan där hans pappa och jag bodde när vår son föddes. Vi köpte detta hus och bodde själva på nedre botten, andra våningen hyrde vi ut till ett äldre par och vindsvåningen till en tjej som blev barnflicka ett tag åt vår son när jag började arbeta igen. Huset var förut vitt och längre in finns en altan som nu är ombyggd och större. Huset är sig rätt likt men ytterdörren är bytt, det känns kul att dom bevarat så mycket och färgen är snygg. Jag blev lite rörd, det känns som en annan tid och många minnen kom tillbaka.

 

 

    

 

 

Både min man och jag hade varsin bil och jag arbetade som kontorist inne i stan. Min bil var en svart Volvo 145 som jag köpte på Överskottslagret, det var en gammal polisbil så den hade larm och var klädd med plåt på dörrarna. Han arbetade på Televerket som det hette då. Huset ligger på södra sidan om Sundsvall uppe i backarna. Min sons pappa reparerade allt inomhus och bytte ut köket så vi hade fullt modernt som det såg ut på 1970-talet, mycket brunt, orange och grönt. Köksskåpen var i furu och vi hade grön kyl och frys 

 

   

Så här såg huset ut när vi köpte det och det fanns flera äppel och plommonträd på tomten. Vi gjorde äppelmust och plommon-måltidsdryck. Det var en jättesnygg planlösning i huset med öppen spis och rum åt alla håll och kanter med en stor hall i mitten. 

 

   

Här ser ni min son som fyllde 1 år och sitter i köket i huset. Jag tror han har nallen kvar fortfarande och även en annan nalle som var i riktigt skinn. Denna bild är lite otydlig.

 

Klicka här för att se vart jag hittat bilden på en leksak från 1970-talet. Man trycker på en knapp under och då faller figuren ihop och när man släpper knappen så reser den på sig igen

 

  

Så här såg huset ut från flygfoto. Nu är min sons pappa borta sen några år tillbaka och jag vill inte att min son skall behöva mista mig också, inte än i alla fall...   

 

   

Till minne av min sons pappa

 

 

Jag har kännt mig lite risig några dagar och i går fick jag halsont och började hosta lite. Vi som äntligen hade tänkt åka till min mamma. Visserligen har min man hostat i över en vecka nu men har ingen feber. Vi får se hur jag känner mig i morgon bitti för jag har i alla fall ingen feber. Tar det lugnt i dag för att kurera mig. 

 

 

 

Betyder: God morgon! ha en fin fredag och helg

 

 



Så passande den gamla slagdängan Bridge over trouble water med Simon & Garfunkel

 

 

 

 

#Nostalgi #Huset #Sundsvallsbron #Garfunkel

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards