Öppen Ridå

Alla inlägg den 7 oktober 2014

Av Malin wiper - 7 oktober 2014 19:15

  

Jag berättade i bloggen för ett tag sen att jag fått Struma och fick sen göra en biopsi och ultraljud. I går var det dags att åka till Värnamo sjukhus för att få svar på proverna. Det var en kvinnlig läkare som var jättebra och förklarade allt för mig genom att rita upp på ett papper, hon tog lång tid på sig och det lugnade mig betydligt. Hon sa att jag har en tumör i vänster sköldkörtel men på höger sida såg allt jättebra ut. Dom kan inte vara helt säkra på att den är god- eller elakartad förrens man opererat bort den. Jag visste inom mig hela tiden att det var en tumör, så jag är inte förvånad.

 

 

                  

 

 

Läkaren tog ett nytt ultraljud för att se om den var inkapslad eller utlöpare så den gått igenom hinnan. Hon såg då att den var inkapslad och då är det nästan säkert att den är godartad. Eftersom jag börjat få besvär med lite kvävningskänslor och slem så tyckte hon att den skulle opereras bort men först måste jag till öron, näsa hals. Jag fick ta ställning till om jag ville operera bort hela sködkörteln eller bara halva. Jag bestämde mig för halva eftersom man då inte behövde medicinera resten av livet och höger sida är ju frisk och kommer då att kompensera upp det som opererats bort. Om dom mot förmodan ser att den är elakartad så måste jag operera mig en gång till och då ta hela sköldkörteln och då måste man gå på Levaxin livet ut.  

 

Sen fick jag gå till provtagningen och dom tog 7 rör med blod och det gick jättebra. Läkaren berättade att spridningsrisken är minimal för tumörer i sköldkörteln så jag kommer inte att oroa mig längre utan låta allt ha sin gång. Hon satt upp mig på operationslistan och hon sa att det var inte lång tid man behövde ligga inne. Jag hade bra blodtryck och allt såg bra ut på både lungor och hjärta. Jag har alltid blivit vänligt mottagen på Värnamo sjukhus och dom har en solstråle till receptionist som gör att man slappnar av i väntrummet 

 

   

När vi var hemma i Vaggeryd igen så var vi så utpumpade så vi tog en fika på Ritz Konditori. Utanför var det lite regntungt 

 

   

Dom hade dammsugare med mönster i, det har jag aldrig sett förut.  

 

       

Klickbilder

 

   

Sen gick jag in till Salong Hon & Han Frisör Interiör för att beställa en klipptid, men det blir inte än men vill vara säker på att få en tid för dom har fullt upp där

 

   

Nu är det inte långt kvar innan höghuset inne i centrum står klart, det kommer att bli 6 våningar högt.   

 

The Beatles med I Feel Fine 

 

   

Jag tar en bloggfri dag i morgon för jag skall ut och promenera och göra lite annat som ligger efter. Ha en fin kväll och morgondag

 

 

#struma #Tumör #Värnamo #Ritz #Hon #Höghus #Beatles #Frisör

 

Av Malin wiper - 7 oktober 2014 15:00


Denna bild tog jag för flera år sedan (hängde på ett staket) och jag testade att gå lite saktare men det gjorde mig stressad...  Jag har otroligt svårt för att gå sakta och nu när jag känner mig lite stressad så gör det att jag går in i saker så det uppstår blåmärken lite här och var...  . Jag tror jag skall ta en låååångsam promenad nån dag och riktigt anstränga mig för att sakta ner. Fast jag mår rätt bra när jag går fort.  Klicka här för att komma in på en sida där det står om gånghastighet. Klicka här för att läsa om stress. Hur har ni det med gånghastigheten mina läsare?. 

 

   

 

 

När A-G och jag var ute och promenerade i måndags så upptäckte jag att vi går lika snabbt...  , fast hon har bättre kondition för hon cyklar och går rätt ofta. Jag funderar på att skaffa cykel igen trots att jag fick göra mig av med den förra på grund av nacken, men jag kan ha den till att åka ner till samhället och handla istället för att ta bilen.   

 

Avstressande musik med Vangelis 


 

 

   gift i dricksvattnet. Klicka här för att läsa om detta. Fattar inte att dom inte upptäckt det på flera år utan utsatt oss medborgare denna risk.


       

   

#Vangelis #Stressad #Promenera #Dricksvatten

 

Av Malin wiper - 7 oktober 2014 08:15

 


  

En nostalgibild från en svunnen tid. Det föreställer ett av mina födelsedagskalas när jag var liten flicka. Jag är den mörka leende flickan till höger, i mitten min bror och till vänster en kompis som har en mamma som var dagmamma till mig när mamma arbetade. Hennes syster var med också . Dom andra är barn som bodde i samma hus i Sundsvall. Det var ett område som hette Vinkeltået och bostadsbolaget var Sundsvallshem. Husen där var rätt nybyggda då och var i olika färger med stenfasad, tre våningar höga. Bakom vårt hus låg en konsumbutik och snett ovanför den en skulptur  föreställande en liten pojke, den skulpturen finns kvar fortfarande. Bilden är fotad från ett gammalt album den är bättre i verkligheten. 

 

Roger Lindqvist

 

Jag har bara svaga minnen av detta kalas men man brukade dricka saft och äta tårta, kalasen var inte så överdådiga som nu men vi hade det förhållandevis bra så det gick ingen nöd på oss. Vi bodde i detta område när jag föddes. Här satt vi i köket och mamma kollade upp oss och vad jag kan se så hade vi roligt. Jag känner igen dom flesta på bilden men har bara haft kontakt med en av dom på senare tid. Vet att två av dom bor i Stockholm nu men dom andra har jag ingen aning om vart dom finns. 

   

En sån här gräddvisp hade min mormor på 1950-talet. Den heter Rührfix. Kom ihåg att grädden blev tjock rätt snabbt och det behövdes inte så mycket tröttande handkraft. Jag ser såna här ute på second hand ibland och vill gärna köpa en men dom har varit lite spruckna och haft andra fel. Klicka här för att se vart jag hittat bilden

 

  

Här ser ni min mamma och i sparklådan som det hette ligger jag. Min bror på spark till vänster.  Klicka här för att komma in på en blogg där en pappa byggt en sparklåda i lite modernare modell åt sitt barn. Det verkar som att dom används fortfarande och det är nog uppe i norrland där det brukar vara mer snö än här. Jag tycker att sparklådan jag ligger i är jättefin med både fönster och dekoration. När jag växte upp i Sundsvall så var det alltid mycket snö och ca 30 grader kallt men en torr härlig kyla. Snöröjningen fungerade och tåg och bussar hade inte samma problem som nu. Omöjligt att förstå att vi skriver 2014 när så mycket inte verkar fungera längre.  

 

  

Ytterligare en bild på mig. Soffan jag sitter på är en bäddsoffa som mina föräldrar hade jättelänge, en sån där kvalitetssoffa nästan outslitlig. Det var väldigt populärt med rosetter uppepå huvudet under den tiden. Jag har inget minne av just denna bild. 

 

Här ser ni mig till höger när jag gick i dansskola. Jag har alltid gillat att dansa men då var jag så blyg och  rädd att göra fel så det blev omöjligt till slut...   Ett antal år senare då jag var 15 år så gick jag på Runes dansskola som höll till på Gamla danspalatset Wivex, då var det pardans som gällde och man fick lära sig alla danser så när jag började gå ut och dansa så var det aldrig några problem att följa dansanta killar...   Den 28 juni 1979 stängs danspalatset Wivex i Sundsvall. Klicka här för att läsa om Wivex historia

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på hur det såg ut på utsidan av Wivex. Jag kom ihåg att det var en lekpark med stor damm dit man gick i pausen för att umgås. Kolla in varuapparaten till vänster. Fast när jag var lite yngre så var det popklubbar som gällde men på Wivex spelades det inte dansband på den tiden jag var ung utan mer häftig musik som man även kunde stå och röra sig till utan att man höll om danspartnern.

 

   

 

   

Här är jag lite äldre och det var så populärt med tröja som var som sammet och fanns i olika färger, en blus skulle man även ha under så kragen syndes. Jag har jag pagefrisyr första och enda gången i mitt liv, inte för att jag inte gillar det utan för att det inte klär mig tyvärr. Jag har fått vallonska drag med ljusgröna ögon, vit hy och mörkt hår. På min pappas sida invandrade farmors far från Belgien till Sverige

 

Klippdockor  sånt var populärt när jag växte upp

 

 

   

Föräldrarna hade en svart Austin ett tag och här ser ni mamma som tittar ut på syrran som satt i sittvagn utanför medans pappa fotade. Vi var ute på utflykt med medhavd fika

 

Klicka här för att läsa om sittvagnar från 1960-1970 

 

    

Min son och jag på 1970-talet.  Här sitter vi framför en öppen spis i ett hus hans pappa och jag köpt på södra sidan om Sundsvall. Det var ett stort hus på 2 våningar och en vindsvåning.



Jag är inte inne på nätet i dag så jag har satt in förskrivna tidsinställda inlägg



 

 

 

 

#Sparklåda #Barnkalas #Sundsvall 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards