Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 10 oktober 2014

Sundsvallsbron och ett minne....

Av Malin wiper - 10 oktober 2014 08:30

  

Förra fredagen åkte min son till Sundsvall och tog bilder över Sundsvallsbron som skall vara nåt alldeles extra (denna bild har inte han tagit). Han åkte även till Härnösand där han gick på musikgymnasium för ett antal år sedan. Han skulle spela in en musikvideo med en lärare som han hade då. Det till en låt han komponerat för länge sen men nu omarbetat. Han hade en kompis med sig på resan och hennes dotter. Deras första stopp var i Rotebro där en kompis från Sundsvall till dom båda fyllde 40 år så det började med ett kalas 

 

  

Klicka här för att läsa om nya Sundsvallsbron som kommer att vara klar för trafik nu i oktober. Helt knäppt när man läser att det kommer att kosta pengar att åka över den (8-22 kr) och kommer så att vara i 36 år.  


  

Ytterligare en bild på bron och den har min son tagit. Klicka här för att läsa om Sundsvall

 

 

 

           

 

 

   

Sen besökte han Rosenborgsgatan där hans pappa och jag bodde när vår son föddes. Vi köpte detta hus och bodde själva på nedre botten, andra våningen hyrde vi ut till ett äldre par och vindsvåningen till en tjej som blev barnflicka ett tag åt vår son när jag började arbeta igen. Huset var förut vitt och längre in finns en altan som nu är ombyggd och större. Huset är sig rätt likt men ytterdörren är bytt, det känns kul att dom bevarat så mycket och färgen är snygg. Jag blev lite rörd, det känns som en annan tid och många minnen kom tillbaka.

 

 

    

 

 

Både min man och jag hade varsin bil och jag arbetade som kontorist inne i stan. Min bil var en svart Volvo 145 som jag köpte på Överskottslagret, det var en gammal polisbil så den hade larm och var klädd med plåt på dörrarna. Han arbetade på Televerket som det hette då. Huset ligger på södra sidan om Sundsvall uppe i backarna. Min sons pappa reparerade allt inomhus och bytte ut köket så vi hade fullt modernt som det såg ut på 1970-talet, mycket brunt, orange och grönt. Köksskåpen var i furu och vi hade grön kyl och frys 

 

   

Så här såg huset ut när vi köpte det och det fanns flera äppel och plommonträd på tomten. Vi gjorde äppelmust och plommon-måltidsdryck. Det var en jättesnygg planlösning i huset med öppen spis och rum åt alla håll och kanter med en stor hall i mitten. 

 

   

Här ser ni min son som fyllde 1 år och sitter i köket i huset. Jag tror han har nallen kvar fortfarande och även en annan nalle som var i riktigt skinn. Denna bild är lite otydlig.

 

Klicka här för att se vart jag hittat bilden på en leksak från 1970-talet. Man trycker på en knapp under och då faller figuren ihop och när man släpper knappen så reser den på sig igen

 

  

Så här såg huset ut från flygfoto. Nu är min sons pappa borta sen några år tillbaka och jag vill inte att min son skall behöva mista mig också, inte än i alla fall...   

 

   

Till minne av min sons pappa

 

 

Jag har kännt mig lite risig några dagar och i går fick jag halsont och började hosta lite. Vi som äntligen hade tänkt åka till min mamma. Visserligen har min man hostat i över en vecka nu men har ingen feber. Vi får se hur jag känner mig i morgon bitti för jag har i alla fall ingen feber. Tar det lugnt i dag för att kurera mig. 

 

 

 

Betyder: God morgon! ha en fin fredag och helg

 

 



Så passande den gamla slagdängan Bridge over trouble water med Simon & Garfunkel

 

 

 

 

#Nostalgi #Huset #Sundsvallsbron #Garfunkel

 
 
Ingen bild

Skrivmoster Signhild

10 oktober 2014 08:51

Vi såg bron i somras då vi åkte hem från norr. Den är verkligen tjusig men konstigt att man ska betala för att åka på den ... Vi får väl se hur allt utvecklar sig.

Roligt att få se huset du och fam. bodde i när du bodde i S-vall. Fint och jag förstår att det var trevligt att bo där.
Du beskriver inredning och färger - och jag ler vid minnet hur vi hade det. Mycket grönt och orange ... som jag idag inte alls vill tänka mig ens.

Hoppas att du inte blir förkyld. Vila och ha det skönt så kanske bacillerna ångrar sig. Vi hörs så småningom. Kram och trevlig helg!

Malin wiper

10 oktober 2014 09:32

Vad kul att ni sett bron live, det är verkligen märkligt att man måste betala för att åka över den. Snart kostar det att gå på gatorna också ;)

Det var verkligen ett fint och välbyggt hus. Ja du dom färgerna tycker man inte är så fina nu. Fast i andra nyanser går det bra

Jag kanske klarar mig från att det bryter ut för jag känner mig lite bättre i dag

Ha en skön helg

kramar

 
Göran

Göran

10 oktober 2014 09:07

Hej!
Halkade in med slumpknappen och känner igen bilderna. Bron förstås, eftersom jag bor i sta´n, men även ert gamla hus i hörnet Rosenborgsgatan/Frejagatan. Det passerade jag varje dag på min väg till och från Höglundaskolan i början av 70-talet. Frejagatan har numera bytt namn till Löjtnantsgatan. Militär anknytning till flera gatunamn i området p.g.a närheten till regementet LV5 (där jag f.ö gjorde lumpen 1978-79). Dessutom fanns och finns en gata väster om sta´n som heter Frejavägen och man kanske ville undvika förväxlingar. Kul att se dina bilder!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Malin wiper

10 oktober 2014 09:36

Hej!

Vad roligt att du såg detta och talade om vad som hänt med gatorna. Nästa gång vi åker till Sundsvall så skall jag gå på en nostalgitripp däruppe. Jag flyttade redan 1975 och då till Göteborg. Min sons pappas moster bodde på Löjtnantsgatan så vi hade inte långt till henne och hon var lärare men inte på Höglundaskolan.

Vad kul att du även gått på Höglundaskolan och att du promenerar varje dag i kvarteren

Härlig kommentar

Ha en skön helg
Vänlig hälsning
Malin

 
Annelie

Annelie

11 oktober 2014 09:53

Naaawww så söt din son var på denna bild, han är väldigt likt dig på den bilden.

Synd det ska kosta pengar att åka över bron.. :o((
Det är ju konstigt att det inte kostar något att åka över Ölandsbron.
Ska vi åka över Öresundsbron så kostar det oss drygt 300;- enkel väg när vi inte har något bropass.

Roligt att se ditt före detta hus, förstår det blir många tankar när man ser sitt före detta liv på bild.

Sköt om dig.. // Varma Kramar Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

11 oktober 2014 10:09

Vad roligt att du tycker vi är lika. Ja du så mycket skatt som man betalar så borde man slippa betala skatt för att åka över en bro. Snart får man betala för att gå på gatorna

Det kommer verkligen upp minnen

Ha en fin dag
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards