Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2012

Av Malin wiper - 9 april 2012 10:45


     Nu har jag faktiskt sett en komedi men det var en Thrillerkomedi...  men mer komedi än thriller tycker jag och med lite måbra filmkänsla. Den heter The Con Artist och var sevärd än om inte i klass med "Notting Hill" så njöt jag och min man av den mysiga filmen. Han som spelade huvudrollen påminde om vår svenska skådespelare Lasse Åberg i  utseende och kroppshållningen så man blev lite full i skratt. Filmen är från 2010 i regi av Risa Bramon Garcia och i rollerna ser vi: Donald Sutherland, Rossif Sutherland, Sarah Roemer, Russel Peters, Rebecca Romijn mfl.  



Det står i handlingen en ond maffiaboss men det får man ta med en nypa salt för rollfigurerna som spelade skurkar var lite oförargliga och kändes som lite halvsnälla skurkar under ytan


  


Eftersom handlingen håller till en stor del av filmen i en bilverkstad så använder jag mig av en bil för att ge betyg. Den får 3 svaga bilar i betyg av 5 möjliga


               

 



Jag fattar inte vad det är frågan om för jag steg nyss upp ur sängen och min man ligger och sover fortfarande. Undrar om inte allt med flytten kommer efter nu eftersom vi är så otroligt trötta. Vi skulle ha åkt till min mamma i helgen och tyckte vi hade så många dagar på oss.  Jag får åka dit när min man åker upp till sin släkt i Piteå senare i veckan då jag skulle ha åkt till min son i Enköping men vi har fått satt nytt datum eftersom han har så mycket att göra just nu. Vi skulle även  ha varit ute och promenerat hela helgen man inget har blivit av. Nu vet jag i alla fall att det är pollen som gjort mig både trött snuvig och rinnande ögon. Efter två dagar med medicinering så är jag mycket bättre men tröttheten sitter kvar.  Lika bra att gilla läget och ta en dag i taget rätt som det är så piggnar man till.


 


Nu skall jag fixa lite frukost  och väcka mannen. Ha en skön sista dag på påsken.


dividers
click to get More Dividers Graphics

Av Malin wiper - 8 april 2012 15:17


Jag har satt ihop ett bildspel med överblivna blandade bilder från vår weekendresa till Kristianstad för ett tag sen. Resan vi fick av syrran och svågern


 


Detta är roliga cykelställ. Klicka här för att komma in på sidan där man kan läsa om dessa. Klicka här för att se mitt bildspel med Kristianstads fina balkonger

Kristianstad! blandade bilder on PhotoPeach

Av Malin wiper - 8 april 2012 12:07


Jag har nyss haft inne ett klipp med Jonathan Antoine som är med i årets Britain Got Talent. Nu hittade jag ett liveklipp med honom från en kyrka och jag fick ståpäls över hela kroppen när jag hörde hans röst. Det ser så lätt ut när han sjunger och känns inte så ansträngt som det kan blir för en del som måste ta i för kung och fosterland. Det är tyvärr lite dålig och knäppande kvalitet på klippet men man hör honom ändå så tydligt.


 


Klicka här för att höra honom och Charlotte när dom gjorde sin första audition på Britain God Talent 2012. Klicka här för att läsa lite mer om honom



Eftersom jag inte hittade nån bild på ståpäls...  så får denna rakborste symbolisera hur jag känner... . Klicka här för att se vart jag hittade bilden. Där får man lite goda råd om rakning också.  

 

Av Malin wiper - 8 april 2012 12:00

Vi vaknade inte förrens 09.30 i dag.... Det har kännts i några dagar som jag håller på att bli förkyld men har inget halsont så när vi var till Jönköping så gick jag till Apoteket och köpte Lomudal utan konserveringsmedel (ögondroppar) för att testa om jag blev bättre. Clarityn hade jag hemma sen förut. Jag är lite bättre i dag och allrahelst i ögonen så jag tror att det är "Al" jag reagerar på starkt i år.  Det värsta är att man blir så otroligt trött och vill bara sitta inne och dega....  . Snön är nästan borta nu och solen skiner som vanligt. Vi skall försöka att gå ut på en promenad efter lunchen.  Klicka här för att läsa om Pollenallérgi


Om ni åker till Kristianstad nån gång så kan jag tipsa om att besöka "Naturrum" Vattenriket. Klicka här för att komma in på en sida och läsa om detta. Vi gick på guidad tur där och såg också en film.

Ingången till Naturrum 

Här en bild från när dom invigde "Naturrum" Det är som en sjö utgrävd framför byggnaden och man kan slå sig ner runtom på bänkar. Klicka här för att läsa om invigningen som ägde rum  27/11 2010 

Här ser ni Guiden Diana som så bra guidade oss genom byggnaden och även ställde upp på bild. Tack snälla du

Utsikt fån ett fönster inne i Naturrum med fågelskulpturer framför    

När man svänger in på vägen mot Naturrum så står denna ståtliga utsmyckning vid vägen med en Kungsfiskare på toppen i mosaikbitar. Klicka här för att läsa om kungsfiskare


  Ha nu en fin Påskdag

 




Jag hittade detta klipp på Youtube från Naturrum i Kristianstad så håll till godo.  

Av Malin wiper - 7 april 2012 23:45


När vi åkte till Jönköping så hade det hänt en olycka vid undergången Vaggeryds norra infart. En traktor med en skopa på släp hade tagit i överbyggnaden och då blev det tvärstopp och skopan välte bakåt. Det var fullt pådrag med poliser som dirigerade om oss bilar upp på gång/cykelbanan och även när vi kom hem efter flera timmar i Jönköping så var det fortfarande stopp och även brandkåren var där. När jag läste i Skillingaryd.nu så står det att ingen blev skadad, så skönt.


 


När vi kom in till Jönköping så visade det sig att dom hade en välbesökt mässa på Elmia med bilshower så det var köbildning på många ställen. Vi hade velat åka dit för att fota lite bilar men det gick inte att komma fram dit. Att besöka mässan kostade 250 kr och det tycker jag är för mycket för det brukar komma extra kostnader inne på mässorna också. Tyvärr så var det lite halvfarligt i stan i dag för dom körde som dårar och i en rondella så utövade en bil "Burn out" önskade att jag hade kamerna framme för att spela in så hade ni sett hur dramatiskt det såg ut. Hade polisen varit där då så hade personen mist körkortet. Klicka här för att se hur en Burn out ser ut. Fast bil nr 2 i detta klipp står stilla men det gjorde inte den som vi såg utan den hade full fart genom rondellen så vad som helst hade kunnat hända. Klicka här för att se vad som kan hända vid Burn out om man har otur. Jag tyckte det var otäckt och det lät hemskt och det var första gången jag sett nåt sånt


 


 

 


  Efter att vi ätit på Malmborgs Lilla i dag så åkte vi iväg till IKEA. Min mans kontorsstol funkade inte längre så vi har kollat varje gång vi varit ute och nu fick vi napp på deras fyndavdelning där denna stol befann sig. Den hade kostat 1.700 kr och var nu nedsatt till 250 kr p.g.a att det var lite fläckar på stolsdynan men dom kan man tvätta bort. Den passade honom ypperligt och var jättebekväm 


Sen köpte vi varsin trälåda som heter "Pränt" som vi skall ha till minneslådor med minnessaker under vår tid tillsammans och lite andra minnen. Här sätter min man ihop lådorna


Så här ser dom ut, lite tråkiga kanske men det är bara att måla eller sätta nån snygg text med ens namn på eller bara minnen. Min son gjorde en sån låda för ett tag sen med sina finaste minnen under åren. Man kan exempel lägga ner brev, kort små saker man fått som betyder mycket mm

 

Så här fin kan en minneslåda se ut också. Även våra trälådor kan vi dekorera med band och annat. Klicka här för att se vart denna finns. Vi får se hur dom kommer att se ut sen när vi är klara
 


 

Här kommer Melody Gardot med låten "Good Night". Klicka här för att komma in på hennes hemsida




Goodnight Myspace Comments
click to get More Goodnight Comments & Graphics

Av Malin wiper - 7 april 2012 16:30


När vi började vakna till liv i dag vid 11.00-tiden så kände vi att vi måste ändå åka ut i dag och göra nåt så vi hamnade i Jönköping och första anhalten var stamfiket Malmborgs Lilla. Nu var utemöblerna på plats och det var så soligt och fint där men vi frös för mycket så vi gick in och tog oss lite lunch. Jag en räksallad och min man en köttfärspaj men jag fotade inte maten för vi åt samma förra gången. Klicka här för att se vad jag skrev då.


 


Klicka här för att komma in på Malmborgs Lilla på facebook



Victorias svåger var där och hjälpte till men han bor annars i Stockhom. Här ser ni Victoria och svågern som heter Jonas. Jag fick ta en bild på dom bakom disken mot köket och det tackar jag för. Ni är så fina och trevliga. Han är lillebror till hennes man Gustaf. Victoria och Jonas har arbetat ihop på den anrika Restaurangen "Edsbacka krog" i Stockholm.


    



Hon sålde fina påsar med "Påskkaffe" av fin kvalitet så jag köpte dom tre paketen som stod på disken. Bra att ge bort i present.



Fotade även lite frestande Påskbakelser och annat som fanns i disken....  Inte lätt att motstå...  


        



Runda frestande påskbakelser.


                   



En liten godbit som lätt skulle kunna slinka ner....  


                     



Gula dammsugare som även dom fick tandvattnet att rinna...   



Klicka här för att komma in på en sida och se lite skådegodis...   i stickat, virkat och tyg 



I ärlighetens namn skall tilläggas att vi tog en kaka och en kopp kaffe efter maten...   

 


Vi fick med oss ett antal med såna här provsmakningschoklader hem...  Märket är Gardini "Sensuale". Klicka här för att komma in på Gardinis hemsida 

 

Hörde The Rolling Stones med denna låt "Beast of Burden" på WWR i går. Hade nästan glömt bort låten. Den är rätt bra och Mick Jagger är sån bra liveartist. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Lyckostar syrran och svågern som sett dom live.


 

Av Malin wiper - 7 april 2012 10:00


Jag hittade en sån fin bild på en av min mans arbetskamraters facebook.  Den härliga bilden föreställer Thyra som påskkärring....  Det är en kavat  och söt liten flicka som jag gillar väldigt mycket. Det är henne vi varit tomtefar och tomtemor till och delat ut julklappar två jular. Man blir så glad när man ser en sån bild.


          


  


Kan inte låta bli att tänka på sagan av Elsa Beskow: Tant grön. tant brun och tant gredelin.  Dom är figurer i sagoböckerna och publicerades under perioden  1918 till 1947. Förutom tanterna så fanns Farbror blå, barnen Petter och Lotta samt pudeln Prick och katten Esmeralda. Förebilder till dessa figurer var Elsa Beskows mostrar och morbror som var ogifta och bodde tillsammans

 

Klicka här för att se vart boken kan köpas. Klicka här för att läsa om Elsa Beskow


 


Här en liten titt på figurerna

  

Av Malin wiper - 7 april 2012 09:30

<
flowers
click to get Orkut Myspace flowers Comments & Graphics


  God Morgon! Vi kom upp lite för sent i dag eftersom vi hade tänkt åkt tidigt till Skene, Kinna men vi har ju ytterligare två dagar kvar på påsken. Jag har blivit så morgontrött på sista tiden från att ha gått upp tidigt varje morgon. Det är väl en omställning detta med att flytta från hus till lägenhet och än om det känns bra så blir det nog en separationsångest undermedvetet och man bearbetar det i drömmar. Min man var ute och handlade i går och då hyrde han tre filmer som vi håller på att beta igenom. Jag fick en kommentar en dag om just detta med film och då kollade jag bakåt i bloggen och ser att jag mest tipsar om thrillers, drama, science ficktion och inte så ofta om komedier. Det är nog för att jag inte tycker att det görs tillräckligt med bra komedier men det finns pärlor såsom "Notting Hill" och några andra. Jag gillar inte snubbelkomedier utan helst lite må brafilm i så fall. Jag skall hyra lite komedier nästa gång för att se om det finns nån bra just nu. Sen gillar jag ju spännande filmer och dramer.



När jag tittade ut så tänkte jag: Nu kommer nog tomten snart....  Det är verkligen ett typiskt aprilväder och inget annat att vänta. Vi har 3 minusgrader och det ser stilla och vackert ut än om jag som gillar vintern nu börjar bli lite trött på vädret.  Det är bara till att sopa av bilen igen och vad tur att vinterdäcken sitter kvar...  . Nu kommer solen fram så snön är nog snart borta. Min man stökar i köket med sen morgonfika till oss båda så vi kan sitta och mysa ett tag. 


                               


   

Vi var även utanför stan i naturen när vi var till Kristianstad. Här ser man vägen till Kanalhuset där Linnéleden börjar.


                            


 

Man går till Kanalhuset och där finns det uppgifter om området och dess omnejd. Man får även annan information om djurliv mm. Man kan gå upp för en trapp på hustaket och få en härlig utsikt över Helgeån och sjön



  Här börjar Linnéleden som är flera kilometer lång att gå

Klicka här för att komma in på en sida och läsa om Linnéleden


Klicka här för att komma in på sidan där jag hittade denna bild på Carl Von Linné 

 

Det finns ställen som här utefter leden där man kan sätta sig på en bänk och vila lite 

 

 

   


Klicka här för att läsa om naturreservatet Årummet i Kristianstad


Hoppas ni har en härlig påskafton att se fram emot. Sköt om er...  

 

 

Här kommer Elton Johns song "Your Song" i en annan version med Ellie Goulding. Klicka här för att komma in på hennes hemsida

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards