Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 12 september 2011

Fosterhemsbarnen!

Av Malin wiper - 12 september 2011 11:00

  

Jag tycker så synd om alla dessa fosterhemsbarn som inte fick sin ersättning för sitt lidande som dom fick utstå som barn. Det är skandal att inte samhället tar sitt ansvar och ersätter dom. 250.000 är ingen summa att tala om men ett litet plåster på såren. Tyvärr så fortsätter dessa skandaler  och barn placeras i olämpliga hem och ingen kommer och gör hembesök för att kolla att barnen har det bra. Det pratas så mycket om att barnen är vår framtid som vi skall värna om. Pyttsan! säger jag...  .  Nu har dom ju dessutom tagit bort dom flesta psykologerna i skolan så barnen har ingen att gå och prata med... .  En cermoni med offentlig ursäkt är som en spark i magen... . Maria Larsson bara mal på i samma spår och bryr sig inte ett dyft.  Hoppas inte detta är sista ordet utan att kampen  fortsätter. 

Klicka här för att läsa om detta med den uteblivna ersättningen. Jag har fått en annan aspekt på det hela genom en kommentar. Naturligtvis så skall inte barn som far illa hemma måsta bo där utan då skall bra fosterhem kunna erbjudas. Pengar kan naturligtvis inte ersätta ett lidande men det verkar vara ett bra påtryckningsmedel för att få myndigheter att vakna. Jag menar inte heller att alla fosterhem är dåliga. 



 
 
ansepanse

ansepanse

12 september 2011 11:08

jo det är skandal och hoppas att det blir ändring så att de får ersättning, det är så många fosterbarn som far illa även idag, det är ledsamt
Beatles har jag alltid gillat
Sv: du får leta efter sena sportsändningar i tv och sätta dig där då somnar du säkert pang bom
kramar och en fin dag till dig

http://kinaguld.blogg.se

Malin wiper

12 september 2011 11:51

Verkligen!. Ja du det är hemskt att detta fortgår fortfarande. Kul att du gillar The Beatles också.

Tack för sömntipset ;))

Ha en fin dag
kramar

 
Ninz

Ninz

12 september 2011 11:46

Håller mé :) :)
Sv; Gulligaste du, tack!
Kramar om :D

http://ninz.bloggagratis.se

Malin wiper

12 september 2011 11:50

Ja du bara tanken är hemsk, hur dom har fått lida. Gulligaste du också

Ha en fin dag
kramar

 
Paula

Paula

12 september 2011 12:30

Så länge jag var i fosterhem så hade jag det bra, men när jag var 11 år gammal så fick jag plötsligt flytta till min biologiska mamma. Det var DÅ mitt helvete började. Men att det kan vara så blir inte uppmärksammat. ALLA barn borde väl vara samhällets ansvar? Hela den här debatten känns väldigt jobbig för mej. Tycker inte att pengar på något sätt kan "ersätta" att man haft det svårt som barn. Jag förstår om ingen håller med mej, men det är så här jag själv har upplevt det.
Ha en bra dag, vännen!
Kram!

http://bloggerskan-paula.blogspot.com

Malin wiper

12 september 2011 13:13

Jag förstår att du tycker så men det enda sättet man tydligen kan få myndigheter att först att man måste ta barn på allvar är att göra det dyrt för dom att göra fel. Det är inget fel med fosterhem. Felet är när dom inte bevakar barnens intressen och ser till att barnen inte far illa. Barnen skall naturligtvis inte få vara hemma när det är såna förhållanden som du råkat ut för. Känner verkligen med dig. Tack för din kommentar som gav en annan sida av saken.

Ha en bra dag själv vännen

Varm kram

 
Pisan

Pisan

12 september 2011 12:35

Håller med dig till fullo! Det är STOR skandal!!!! Hoppas du har en bra måndag. Kramar till er båda! ♥♥♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Malin wiper

12 september 2011 13:15

Det är det verkligen

Ha en fin måndag själv

 
Hebbe

Hebbe

12 september 2011 12:55

Hej du..Ja det som verkade så bra när det startade,utredningen om dessa fosterhemsbarn,,slutar med att en inteligensbefriad minister vill be om ursäkt,,Nej låt kampen gå vidare..Haé Kram.

http://farfar0hebbe.wordpress.com

Malin wiper

12 september 2011 13:14

Ja du det verkar inte bli nån rätsida på detta. Håller med dig i det du säger

Ha en fin dag
kramar

 
Ingen bild

Marianne

12 september 2011 20:29

Hej! Måste få kommentera Paula.Håller fullständigt med dig.Pengar kan inte ersätta ett barns svårigheter som barn.Jag är själv fosterbarn men inte med dåliga förhållande.Skulle man då också få ersättning för man förlorat och aldrig upplevt några äkta blodsband.Finns inga pengar i världen som kan ersätta varken det ena eller det andra.Det som alla dessa barn saknat är kärleken och den går inte att ersätta med något annat än kärlek.Hur ska man kunna bedömma fallen.Det finns oftast inga dokumenterade händelser om man går tillbaka till bara 50-talet.Kan inte förstå att 250000 kan ersätta ett helt liv.Man måste ta tag i sitt liv och leva i nuet.Jag vet att det kan låta hårt men det bästa man kan skaffa sig är viljestyrka och lära sig leva ett liv i kärlek.
Kram på Er

Malin wiper

12 september 2011 22:07

Jag har skrivit ett nytt inlägg ang detta Marianne.

kram på er också

 
Inger Maryissa

Inger Maryissa

12 september 2011 21:32

Ja, det är så tragiskt det som många fosterhemsbarn förr utsattes för
tycker också att de borde få ersättning för sitt lidande och för det de fick utstå
Visserligen pengar inte läker såren,
men ändå det blir en bekräftelse på att det svåra de har varit med om tas på allvar
För svåra upplevelser i barndomen sätter spår i livet på många olika sätt och påverkar livet.
Säkert det händer idag också att barn placeras i olämpliga hem,
och att barn måste flytta från hem till hem
Vilka sår sådant sätter i själen...
det måste kännas som om ingen vill ha dem...och en stor otrygghet
men förhoppningsvis nu de flesta fosterhem är bra.
kram

http://ingermaryissa1.blogg.se

Malin wiper

12 september 2011 22:09

Ja du det är ju inte mer än rätt än om allt inte blir bra för det. Håller med dig helt i det du skriver. Hur man har det i barndomen kan påverka hela ens liv. Ja det naturligtvis jättebra fosterhem också

kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Måndag 13 maj 07:30

    Nu har skulpturen Aseaströmmen kommit tillbaka på Stora torget efter flera års renovering. Den har verkligen varit saknad. Fundamentet som skulpturen står på är nytt men ser likadant ut som det gamla. Fågelskulpturen som har suttit längst fr...

Av Malin wiper - Söndag 12 maj 15:27


llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
lllllllllllll     ...

Av Malin wiper - Söndag 12 maj 08:15

    I fredags promenerade vi lite överallt men bland annat i Vasaparken där dom har en liten vattenoas för fåglar. Där såg jag denna ringduva på stenkanten mot vattnet     Här har en annan ringduva satt sig på en sten ute i vattnet. Det s...

Av Malin wiper - Lördag 11 maj 07:15

    Häromdan på vår promenad så såg vi denna Cadillac De Ville från 1967. Han som äger den kände igen oss för vi har fotat en av hans bilar förut,  så han stannade till och det uppskattas. Det är så härligt att dom snygga veteranbilarna börjar k...

Av Malin wiper - Fredag 10 maj 08:45

    Här kommer lite fler båtar jag fotade när vi skjutsade hem min son till Enköping i söndags den 5 maj. Detta är en liten småbåtshamn                        Jag hade ett filmklipp inne i går med en blå figur som jag inte visste vad det ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5 15.00

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards