Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 14 januari 2024

Hyreshöjningar, orättvisor, krigslarmet och Music Travel Love

Av Malin wiper - Söndag 14 jan 10:15


Så här kan man känna sig ibland, lite trasig och sliten men som tur så går det upp och ner så man får ha bra dagar också. Än om vi är ute och promenerar varje dag så blir det sen så man sitter för länge vid datorn. Nu har vi bestämt oss för att promenera minst 2 gånger/dag. Ibland har man försökt begränsa sig men sen faller man tillbaka till timtal av sittande vid datorn. Gör man inte det så hägrar tv rummet där det är så mysigt att sitta med en kopp kaffe. Det känns även så ombonat nu då vi har möblerat klart. 

                 

Helst hade jag även velat gå på gym och det försökte jag med ett tag i Hallstahammar men det blev så tråkigt och ensamt utan min väninna A-G så jag släppte det. Sen har jag kollat runt på gym här men nu är det så dyrt att gå där så pengarna räcker inte till allt. Min man och jag fick en höjning på pensionen med drygt 600 kr/person men det täcker nog bara hyreshöjningen (förhoppningsvis) så det blir inget man kan använda till att gå på konsert eller teater. Förhandlingarna är inte klara än så vi vet inte resultatet men jag misstänker att det blir en kraftig höjning. Det är skrämmande många nu som inte har råd att bo trots att dom arbetar. 

                 

Klicka här för att läsa i Aftonbladet vad som hänt i Mitthem som förut hette Sundsvallshem. Där bodde mina föräldrar och vi två äldsta barn tills jag var ca 9 år gammal, sen flyttade vi till ett annat område. Det känns konstigt att läsa om hur dyrt det är nu att bo där och att dom inte renoverat på många år. Det som var ett sånt fint nybyggt område på slutet av 1940-talet då vi bodde där. På 1970-talet var hyrorna så låga och även priser på restauranger och cafén så man kunde gå ut och roa sig flera dagar i veckan. Vi männsikor  en guldkant på tillvaron för att hålla oss friska både fysiskt och psykiskt.

                                                

Vevradio med solceller 

Nu måste vi även ha datorer, mobiltelefoner, tillbehör och mycket annat för att klara oss i samhället. Sen har vi ett krigshot och alla har inte råd att köpa allt som man behöver för att klara sig. Det blir en stor summa pengar än om man köper det på second hand

 

 

Några ryggsäckar vi såg på Myrornas och man får betala minst 300 kr för en sån ibland mycket mer. Vi hade både ryggsäckar, sovsäckar och annat men det har vi gjort oss av med genom åren

 

       

Här ett klipp där jag filmade från vår balkong i Hallstahammar. Då testade dom krigslarmet

 

Med facit i hand så förstår jag mig inte på denna värld som hade kunnat vara så bra. Det är dom värsta som styr och får mest betalt och inga straff för sånt dom ställer till med. Att vara ordentlig i alla avseende är vad jag sett ingen bra egenskap i denna värld. Nu sätter jag punkt på detta innan jag blir för deppad

 

                   Hoppas ni får en skön och vilsam söndag kära besökare.

 

        

Stand by me med Music Travel Love

 

#trasig #hyreshöjningen #Mitthem #ryggsäckar #krigslarm #Travel

 
 
Micke

Micke

Söndag 14 jan 12:36

Hyreshöjningar är ju tyvärr inget man kommer ifrån men lite väl stora höjningar ibland kan jag känna, känns lite som om de tar chansen nu när de kan skylla på något.

Att preppa inför kristider kostar ju, har själv sen 2016 köpte på mig en del "bra att ha" grejer, lite i taget är min modell, blir ju svindyrt annars.

Ha nu en underbar söndag mitt i allt.

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

Söndag 14 jan 13:51

Fast dom börjar ta lite för mycket nu. Håller med dig om att dom skyller på en massa.

Vad bra och förståndigt att dig/er att ni köpt på er saker genom åren. Vi hade en massa sånt men genom alla flyttar så gjorde vi oss av med sånt, tyvärr

Ha en underbar söndag själv Micke

 
Maria

Maria

Onsdag 17 jan 15:47

Inte hyreshöjningar men ränteändringar på lån (vilket väl är detsamma) ska jag göra i mars. Har lite ont i magen för det, då jag numera är ensamförsörjande och har en del lån på min lilla gård. Månadskostnaden kommer att öka rejält, så jag får väl titta på vad jag kan dra in på.
Förfärligt att vi vanliga dödliga ska betala så höga räntor, och sedan läsa om vilka miljardvinster bankerna gör. Osmakligt, tycker jag.
/Maria

http://www.storlurs.bloggagratis.se

Malin wiper

Onsdag 17 jan 15:51

Hyran går ju upp men vi har inte en massa lån. Jag får också ont i magen av detta. Ja du är man ensamförsörjare så blir det ju värre. Fast vi hade dubbelt så mycket som nu/person då vi arbetade.

Ja du det är dystra tider då man får dra in på mycket, det är bedrövligt.

Det är verkligen som du säger osmakligt när man läser om bankernas miljardvinster.

Ha en skön eftermiddag
Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards