Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 10 januari 2024

Elektra Bio, Dag Hammarskjöld film och Billy Swan

Av Malin wiper - Onsdag 10 jan 15:15

 

I går var vi till Kopparlunden och såg en film på Eletra Bio


 

Här ser man Lilla Entrén som vi gick in i. Dom visar ständigt olika filmer och det har dom hållit på med i 35 år nu, från 1988-2023. Det var verkligen på tiden att vi besökte denna biograf som ligger i huset Culturen (kulturhus) där det även finns Kopparlundens gymnasieskola. Sen har dom både café och matställe där plus teater, utställningar och uthyrning lokaler och mycket mer


 

Här en del av hur det ser ut inomhus och det är stort, långt och högt i tak. Jag har både fotat och skrivit om Culturen förut men det var ett tag sen. Tyvärr så fungerar inte min kamera längre till 100% för jag har tappat den i golvet 3 gånger och den är så ny så den är inte en betald än, så det känns inget vidare


 

Vi beställde biljetter över nätet och här hämtar min man ut dom. Det kostar 100 kr för äldre och 120 för yngre. Det är så härligt att det finns lite biografer kvar fortfarande även om dom inte är så många som förr. Kom ihåg när jag växte upp i Sundsvall och vi hade massor av biografer och dom var så snygga invändigt. 


 

Här går man in till höger som är box 2 och det finns 4 st biosalonger till


 

Så här ser den lilla biosalongen ut och den blev nästa full när filmen började. Biotolarna var ingen höjdare för dåliga ryggar, dom var låga  obekväma så vi blev tvungna att avstå bion men när vi kom ut ur biografen så sa han som tog biljetterna att det fanns bekväma stolar och dom stod innan man kom in till biografen. Då fick vi sitta på dom framför första bänkraden. Det räddade oss så vi kunde kolla hela filmen och det kändes toppen

 

                           

 

Vi såg filmen Dag Hammarskjöld ett drama, thriller från 2023 i regi av Per Fly. I rollerna ser vi Mikael Persbrandt, Francis Chouler, Cian Barry, Hakeem Kae-Kazim, Colin Salmon, Richard Brake, Sara Soulié, Celine Tshika, Adam Neill mfl

 

          

Filmen kretsar kring Hammarskjölds sista nio månader i livet, och beskrivs som en politisk thriller, samtidigt är det ett personporträtt av människan Dag Hammarskjöld. Vill ni läsa lite mer om filmen så klicka här 

 

  

Jag tyckte filmen var rätt storslagen med mäktiga scener, väldigt tidsenligt och påkostat. Snyggt ljud som gjorde händelserna ännu mer dramatiska. Dom hade även haft en bra casting så skådespelarna passade så väl in i sina rollkaraktärer och gjorde det bästa av sina roller. Jag har ju inte varit ett fan av Mikael Persbrandt men här gör han en toppenroll och man får se en mjukare sida. När jag växte upp så satt man med sina föräldrar och kollade på tv när Dag Hammarskjöld var i farten som FN:s Generalsekreterare och när han blev mördad så var det fullt pådrag på tv. Jag vill inte skriva mer om ni skall se filmen. Jag tycker denna film skall ses på bio eller om man har en stor tv eller filmduk hemma 

 

Jag ger filmen 4 apor av 5 möjliga i betyg, därför att Dag hade en apa som husdjur.

 

        


 

Här en scen från Hammarskjölds hans kontor i filmen. Det var en väldigt passande färg i filmen som tilltalade mig i alla fall


        

Trailern till filmen

                    

I dag var det toppenväder med minus 1,5 grad och väldigt soligt och vindstilla. Vi promenerade inte en mil i dag som i går men vi kom upp i 6 km. Vi sov båda så dåligt i natt så vi nöjde oss med detta. Nu har jag bara att önska er en fortsatt fin dag kära besökare

 

        

Jag dök på en gammal låt från 1980-talet med Billy Swan och låten I Can Help 

 

#Kopparlunden #Elektra #Hammarskjöld #Billy 

 
 
Ingen bild

syrran

Torsdag 11 jan 08:35

Kommer definitivt att se filmen, den verkar väldigt bra så tack för tipset!
Tråkigt med din kamera men tog du inte extra försäkring på den? I så fall borde den gälla för sådant. Annars brukar det finnas Allriskförsäkring i hemförsäkringen som kan fungera. Hoppas det löser sig! Du får sätta ett handledsband på kameran så du inte kan tappa den :-)
Ha en bra dag!
kram från M

Malin wiper

Torsdag 11 jan 08:42

Varsågod!. Mr T ville bara ge den en fyra men jag såg helheten i hur dom gjort filmen också.

Jag tog extra försäkring så jag skall ta fram papperen och se om den gäller fortfarande. Tack för tipset om Allriskförsäkring mm

Ja du det finns ju faktiskt såna där armledsremmar ;)

Ha en fin dag själv
Kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards