Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 28 december 2023

Öhrmans Konditori & Café, Pudel, The Poodles och Bernth

Av Malin wiper - 28 december 2023 16:00


 

När min son var till oss så åt vi hos oss och fikade dan före julafton. På julafton var vi ute på stan och vi skulle fika men min son bjöd oss istället på sushi hos Öhrmans Konditori & Café. Vi som hade tänkt bjuda på lax och lite annat när vi kom hem igen. Det kändes ändå skönt för då kunde vi äta lite godis, kaffebröd och annat på eftermiddagen då vi kollade på film. Det var generöst av honom. Förut var Öhrmans  bara café men när dom fick nya ägare så började dom med både sushi och lite annan mat. Det fanns ett Öhrmans inne i centrum också men det gick i konkurs i och med covid


 

Min son och jag valde sushi med bara avokado och lax. Det smakade hur gott som helst

 

Klicka här för att se ätpinnar för nybörjare

 

    

Min man valde en gulachsoppa som han tyckte var jättegod

 

                                                 

 

Innan soppan så åt han misosoppa och lite bröd. Jag fick inga bra bilder på oss att visa upp tyvärr. Jag har fotat väldigt lite denna julhelg  motför jag brukade.


 

Sen gick vi omkring lite i Öster Mälarstrand men det var ingen klar himmel utan lite mörkt för att vara mitt på dan


 

Detta är en fin park på sommaren där barn leker och det även finns bänkar, stolar, gula parasoller i trämaterial


 

Nästan helt tomt i småbåtshamnen


   

Inne i centrum vid skridskobanan såg jag denna syn i form av en pudel med sin husse. Pudeln stod på två ben och kollade dom som åkte skridskor. Nu var det både barn och vuxna som åkte på skridskobanan

 

Välkommen till citys nya isbana som är öppen för allmänhetens åkning. Den är öppen dygnet runt och har belysning. Här gäller spel utan klubba och puck eller boll.


 

Här har pudeln vänt sig om så jag kunde fota den i snödrivan.

 

           

The Poodles med Leaving the past to pass


 

Så här översnöade är cyklar som står kvar ute nu


 

Här gick vi in på Biltema för min son skulle kolla efter stora förvaringslådor som han skulle förvara instrument i. Han fick tag på två stora med lock till rimligt pris

 

               

Den 16 oktober 2020 då vi bodde i Hallstahammar så åkte vi omkring i det område vi bor i nu och även 3 km bort där jag fotade dessa gatulampor som var väldigt annorlunda än vanlig gatubelysning. Då visste vi inte att vi skulle så småningom flytta till Västerås och inte så långt därifrån. Vi åkte även omkring och kollade i det område vi bor i nu så det känns verkligen märkligt att vi nu bor här. Vi trivs jättebra

 

Klicka på bilderna så blir dom större

 

 

Så här fint var det när man stod på en bro där man blickar ut över Svartån. Jag har fotat detta under alla årstider förut

 

                                

 

Det var jobbigt att ta sig ner till centrum i dag för som vanligt var det dåligt plogat. Det blir så ojämt och knöligt på trottoarerna men när det sen dyker upp  nån bred trottoar som är plogad så njuter man. Jag som brukar älska snö är inte så glad i år för det säller till det när man skall promenera nästan varje dag. Vi har ju inget apotek längre här så vi måste in till centrum för att handla. För det mesta så skickar vi efter över nätet men ibland måste man ha nåt snabbt och då går det ju inte. På lördag kommer min mans bror till oss på lunch och den 2 januari har vi bjudit in en granne på kaffe. Nu skall vi bara slöa och se nån serie eller film. I morgon skall jag baka lite så vi har att bjuda på. Ha nu en skön torsdag kära besökare

 

        

En musiker som borrat flera hål i sin gitarr. Sen spelar han så man får höra hur det låter. Gitarristen heter Bernth eller studion


 

#Öhrmans #sushi #gulaschsoppa #Mälarstrand #park #pudel #Poodles #Svartån #Bernth

 
 
Äventyret framtiden

Äventyret framtiden

29 december 2023 08:04

Ni har verkligen vinter nu så det heter duga. Den blir lång i år verkar det som. Vackra foton som vanligt hittar man här inne hos dig Malin!
Sushin ser god ut, pudeln ser gullig ut...Tack för trevligt inlägg igen!
Mellandagskram!

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

29 december 2023 09:47

Ja du och i dag är det ännu vitare efter snöfall i går kväll. Det är ju väldigt vackert men svårt att ta sig fram i och med att det snöröjs så lite.

Vad kul att du gillar mina bilder. Tack snälla du.

Pudeln var verkligen fin och lite annorlunda än jag sett förut.

Varsågod gulliga du ;)

Mellandagskram tillbaka

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards