Öppen Ridå

Alla inlägg den 8 maj 2022

Av Malin wiper - 8 maj 2022 16:30


När vi var till Västerås sist så tog vi som vanligt en fika på Bread & Sweets by Jennie. Dom har en supergod budapestbakelse sen förut men nu har dom även en Pistagebudapest som en kund där sa till oss var magiskt god


   

Min man tog en sån och höll med kunden för den var minst lika god som deras vanliga budapestbakelse. Allt är gott men man får en eller flera favoriter där


 

Jag som aldrig förut varit så förtjust i prinsessbakelser för dom har varit så söta är nu ett fan av dessa bakelser som ser ut som minitårtor. allt från grädde, sylt till marsipan är lyxigt njutbart för gommen. Gör man allt från grunden och har bästa råvaror så blir inte bakverken sliskigt söta utan lagomt och smakrikt, som sammet mot tungan


 

Jag har aldrig varit förtjust i wienerbröd men dessa ser helt fantastiska ut så ett sånt måste jag prova nån gång. Vilken snygg form och man får inte den där känslan av sliskiga wienerbröd utan lite mer skorpa och finare vaniljkräm. Nu blev jag sugen..  


 

Nu hade dom en ny chokladtryffel som heter Björklunds Espresso. Cafét har även Björklunds kaffe som är en av dom godaste kaffesorterna. 

 

                   

Espresso cup från baristashopen  

 

När vi åkte hem så blev det på små landsvägar och där finns idyllen kvar som gör att man slappnar av och bara njuter av naturen och fina gamla hus


 

Här hade vi en cyklist framför bilen och hon hade en otrolig kondition för hon verkade outtröttlig. 

 

       

Erika Jonsson med Avlångt Land. Klicka här för att läsa om henne 

 

 

Här bor dom idylliskt

 

  

En skylt jag fotade som hängde på ett gammalt rött hus med vita knutar. Släpvagnsservice

 

 

Ytterligare en skylt jag såg på landsbygden. 

 

 

Tyvärr så missade vi kosläpp i år igen. Nästa år måste vi försöka komma ihåg att besöka nåt ställe på landet där dom har kosläpp. Jag är ju själv väldigt förtjust i kor och har så varit så länge jag kan minnas. Här en kofamilj jag fotade i maj 2021

 

Promenaden i dag blev 6 km och nu har vi 12 grader varmt och strålande solsken. 


 

Med denna blomma som jag fotade från en kruka utanför vårt ICA Matkassen önskar jag er en fortsatt fin dag. Tyvärr blev vi tvungna av en anledning att ställa in teaterbesöket. Vi får se fram emot en annan föreställning. 

 

       

Leo Rojas med Farewell                   

                     


 

#Bread #Pistagebudapest #wienerbröd #chokladtryffel #landsvägar #Erika #skylt #kor #Matkassen #Leo

Av Malin wiper - 8 maj 2022 09:15


           

 

Jag såg en film för några dagar sen som heter The man who sold his skin. Jag såg den på Svt play och det är en Tunisisk-Svensk långfilm från 2020. Det är ett drama i regi av Kaouther Ben Hania. I huvudrollerna ser vi: Yahya Mahayni, Dea Liane, Koen De Bouw, Darine Al Joundi, Christian Vadim, Monica Bellucci

 

Handlingen

 

Sam Ali har flytt från kriget i Syrien till Libanon, men ser ingen framtid där. Han drömmer om ett liv i Europa tillsammans med sitt livs stora kärlek Abeer. Plötsligt får han ett oväntat erbjudande. En av världens stora samtida konstnärer vill ställa ut honom som ett levande konstverk- men passet intatuerat på ryggen. En biljett till frihet? Eller tvärtom?

 

                                                                     

 

Recension

 

Jag började kolla på filmen utan nån förhoppning men sen kunde jag inte sluta än om den började kännas lite krypande och man började ana vad som komma skulle. Skådespelet var på topp och bäst var Yahya Mahayni som verkligen gick in i sin rollkaraktär. Nu kan jag ju inte berätta själva poängen som kommer senare i filmen för då är allt förstört men jag kan säga som så att när nåt har fått gå för långt så får det konsekvenser och konsten har ju redan spårat ur några gånger. Det är en mörk satir om konstvärlden med skurkaktiga diplomater och skrupelfria konstsamlare. Det låter hemskt men filmen var verkligen sevärd och man fick en känsla av att vad som helst kan bli verklighet hur galet det än är. Filmen var fantastiskt bra gjord med en magisk ljussättning  som man inte kunde värja sig mot. Sen hade den ett budskap till människan. Vi börjar ju redan gå över gränser när det gäller dokusåpor. 

 

Jag ger filmen 4 passpoart i betyg av 5 möjliga

 

       

Clipart Library  

      

Trailern till filmen. Ha nu en skön söndag i vårt soliga landskap

 

                              

Prestige

#Man #Kaouther # #Trailern

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards