Öppen Ridå

Alla inlägg den 13 maj 2022

Av Malin wiper - 13 maj 2022 16:00



                                    

Jag vill tipsa om dessa Digestive från Göteborgs kex som är både ekologiska, veganska och dom är även fri från Palmolja. Jag blev väldigt positiv överraskad för dom var mycket godare än dom vanliga digestive i min smak i alla fall. Dom är inte lika söta som dom vanliga digestive men ändå smakrika och dessutom behagliga och spröda men dom smular inte. Jag äter ofta kex med pålägg hemma istället mjukt bröd när vi fikar hemma. 

 

                                             

Vintrotastic

 

Sen vill jag tipsa om ICA:s egna Mimosasallad som är jättegod och frukten i salladen är mjuk och smakrik. Förut var Rydbergs den bästa men nu har dom hårda fruktbitar i sin sallad så jag föredrar ICA:s egna. Denna smakar som man vill att en mimosasallad skall smaka. Vi skall även testa att göra en egen mimosasallad när vi känner för det.  

 

 

Här har jag satt lite jokkmokksskinka på kex och ovanpå mimosasalladen. Kexen under pålägget är Kornmo fullkornskex och dom har jag använt mig av i många år men nu kände jag för lite ombyte

 

 

Min man köpte en burk med ICA:s egna potatissallad klassisk. Jag är känslig för rå lök så jag fick tyvärr avstå. Min man sa att den var en av dom godaste han ätit. Krämig, fyllig, bra konsistens på potatisen och bra kryddad. Den finns en med creme fraiche också och den är minst lika god. 

 

 

Utanför Åsby Floristen ser det vackert ut som vanligt

 

 

En närbild på lite puderrosa rosor

 

 

En tulpan som lyste i solskenet

 

  

En liten fin uteplats

 

 

Jag mötte Lassie kändes det som. Denna fina härliga Collie fotade jag häromdan. Den har jag sett förut och fotat till bloggen. Klicka här för att se när jag fotade den 2019

 

      

Ainbusk Singers med Jag mötte Lassie

 

Promenaden i morse blev 3 km men sen gick vi ut igen efter lunchen och då blev det sammanlagt 6 km. Solen fortsatte att skina och till slut hade vi 15 grader varmt. I dag har vi fortsatt städa köksskåp och rensat. Det är som en tyngd faller från axlarna. Min man skall nu tack och lov ta itu med sitt kontor. Nån dag skall vi ta en promenad igen till Åsby Hem & Trädgård för nu var det ett tag sen sist. Jag har inte ens hunnit sätta in alla bilder från förra gången vi var dit. Hoppas ni får en fin fredag med både njutning och åerhämtning. 

 

 

Vi såg denna båt på vår promenade i går.  


#Digestive #Mimosasallad #potatissallad #Floristen #Ainbusk #båt

Av Malin wiper - 13 maj 2022 09:00



              


 

Sist vi hyrde elbilen så åt vi lunch på Ankar Udden Bistro Restaurang Bar. Min mans bror har tipsat oss om den  och han har ätit där själv flera gånger och blivit jättenöjd. Dessutom ligger restaurangen så fint till vid Mälarens vatten 


Vi satt inomhus trots att det var rätt fint väder men det blåste en del. Dom har ju en stor fin uteservering också. Vi satt i denna färgstarka soffa och ovanför lika färgstarka tavlor. Tyvärr blev inte bilden så bra för det lyste in sol från båda sidor så jag fick försöka få till  den så gott det gick. 


 

Det serverades buffé och den bestod av två avdelningar en med fisk, kött, såser, potatis mm. Den andra var en med sallad och såser. Jag valde inbakad torsk  pasta penne, potatisgratäng, en jättegod sås och grönsaker. Dessutom hade dom olika bröd med tillbehör på ett annat ställe. Det var ingen jättebuffé men det som serverades var av väldigt bra kvalitet och vällagat. Smakerna satt och vi satt och njöt. Potatisgratängen föll mig också verkligen i smaken


 

Här ser ni min mans salladstallrik som han åt före huvudrätten

 

 

Det första min man tog från buffén var dessa köttfärsbiffar och han gillade smaken på dom. Till detta tog han potatisgratäng och den var suveränt god. Smörgås åt han också med en pesto


 

På väggarna hade dom såna här färgstarka tavlor med olika motiv och bakom en grå medaljongtapet. Hela lokalen var jättefin och både ljus och mörk i en fin blandning. Jag kunde inte fota hela stället i och med att det satt folk utspridda och det kom folk in hela tiden

 

        

Walk of the earth med Turn Turn Turn


 

Efter maten behövde jag gå på toaletten och när jag öppnade dörren så hajjade jag till för toalettens tapet var så häftig och skall egentligen ses i verkligheten. Toaletten var som lite rundad och superfräsch. Tapeten gjorde att man hade väntat sig att se en violinist från början av förra seklet stå och spela framför tapeten


 

Så här ser tapeten ut på nära håll och toaletten kändes som att den var högt i tak. Härligt med oväntade saker och sånt behöver vi som överraskar lite.


 

Dom hade massor av fina viner på tre långa vinställ och under ställen var det en vinkylare

                                                             

 

Så här stor och fin är uteserveringen och där satt det en del folk. Nästa gång vi går dit skall vi försöka få med oss min mans bror och då sitta utomhus för då kan jag få lite bättre bilder på maten


 

Här ser man utsikten från uteserveringen mot Mälaren så det var en vidunderlig utsikt. 


   

Efter maten så gick vi över vägen ner till vattnet och där kan man sitta på en brygga och kolla ut för det dyker upp båtar och annat lite emellanåt. Det finns även en cykel och gångväg med massor av bänkar att slå sig ner på när man promenerat en bit


  

Det finns även en annan oas på andra sidan restaurangens ingång. En liten park med två bänkar och en liten skulptur i form av en gorilla med sitt barn. Där kan man också slå sig ner en stund efter att ha ätit eller om man promenerat i omgivningen


         

Nathan Evans med Wellerman (Sea Shanty). Nathan Evans är en skotsk sångare från Airdrie, Skottland. Han är känd för att sjunga sjömansvisor. Evans blev känd 2020 när han lade upp videor där han sjöng just visor om sjö och hav och det i sociala medietjänsten TikTok. År 2021 släppte han en cover- och dansmix av 1800-tals shanty "Wellerman" som nådde toppen av den brittiska singellistan och även listades i flera länder

 

Vi kom upp lite senare i dag men solen skiner men vi har bara 9 grader varmt än så länge. I går hjälptes vi åt att städa några skåp i köket och det känns som en lättnad. Nu har vi lagomt med saker och det vi inte behöver åker till second hand. Nu skall vi bara göra oss i ordning för dagens promenad. Vi tar kanske fika med oss ut och sätter oss antingen vid slussen eller nån annanstans. I går pratade jag med min son rätt länge och vi har alltid nåt att prata om för vi båda gillar ju film, musik och lite annat som vi har gemensamt. Jag har fått lite tips och klipp som kommer in i ett annat inlägg. Hoppas vi kan ses 27 maj som vi planerat. Ha nu en skön fredag mina kära besökare. Lika bra att ta dan som den kommer i och med världsläget som känns oroande. Kram på er

 

                                                


Prestige 

 

#Ankar #köttfärsbiffar #tavlor #Walk #toaletten #tapet #viner #uteserveringen #brygga #park

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards