Öppen Ridå

Alla inlägg den 24 januari 2022

Av Malin wiper - 24 januari 2022 16:30

 

Sånt här väder var det i dag med 6 varmgrader och snösmältning. Eftersom det blåser så kändes det lite kallare.

 

 

I den stora parkoasen fick man lite vårkänslor i januare

 

 

Vi gick igenom ett bostadsområde som fått en ny lekpark som såg så fin ut. Här ser man den fina nya sandlådan och den snygga gungställningen som än inte fått några gungor

 

                                        

Butik Älva                      

      

Eva Dahlgren med låten Gunga mig

 

                           

Wickey

 

En katt i form av nån slags gungkatt men jag vet inte vad dom går under för namn numera

 

 

En uppdaterad version av en gungbräda. Vet inte heller vad en sån går under för namn. Ni som tittar in kanske vet detta?.  

                

 

Även en fin hörna framför lekparken med bänkar och bord fanns det också. Dom är fastgjutna

 

 

Vi promenerade även förbi där dom brukar ställa ut installationer. Nu fanns bara en cykel med en mansdocka. 

 

 

Klädseln på nära håll med en jacka, mössa och halsduk över ansiktet. Det är så roligt att dom fortsätter med dessa roliga installationer

 

 

Nåt som var mindre roligt var detta. En busskur där det låt en hög med munskydd och bredvid en plastflaska som innehållit nån dryck

 

 

Inte nog med det utan framför busskuren låg det en till hög med munskydd

 

  

På andra sidan bänken i busskuren såg det ut så här. Fult onödigt klotter som sen kostar att ta bort. 

 

 

Såg denna installation på en gård och det såg jättekul ut. Ett par ben i röda byxor och vitt skärp som fungerar som blomkruka

 

 

Promenaden i går blev ju över en mil och det var inte så långt ifrån i dag heller. Vi promenerade sammanlagt 9,29 km men det blåste så vi var lite trötta då vi kom hem. Det blev sammanlagt 13.866 steg. Det räckte inte till en gulkrona men en guldstjärna. Hoppas ni haft en fin måndag hittills och nu önskar jag er en fin eftermiddag och kväll

 

                                               


Clipart Library 

      

Bobby Blue Bland med Walking, Talking & Singing the Blues. Han var en amerikansk bluessångare från Memphis , Tennessee. Han dog 2013 i en ålder av 83 år. En härlig blueslåt och bra bluessångare

 

#Parkoasen #lekpark #Eva #gungbräda #bänkar #installationer #busskur #munskydd #ben #promenerade #Bobby

Av Malin wiper - 24 januari 2022 12:00

    Gifer

Min man och jag möttes i Hällefors på en avtalskurs inom Metall. Vi hade bägge två kommit hit efter en AMU-kurs. Min man hade utbildats sig till Styr & Reglermekaniker i Trollhättan och jag hade gått en verkstadsmekanisk utbildning (Svarv och fräs). I Hällefors arbetade vi i 2 år Ovako Steel. När man lade ner stålverket och sålde det till Kina så fick vi möjlighet att studera i Katrineholm. Min man läste till VVS-tekniker och jag fick en CNC-utbildning på AMU. Jag var första kvinnan på den utbildningen. Vi började arbeta på SKF i Katrineholm 1995. Bägge två arbetade vi med olika typer av svarvar. År 2000 flyttade vi till Vaggeryd i Småland för att arbeta på Uppåkra Mekaniska Verkstad som tillverkade delar till framförallt bilindustrin. Här arbetade vi till hälsoskäl tvingade oss att sluta.

 

    

Hammare i aluminium som jag svarvade på AMU

 

Ända sedan tiden på SKF i Katrineholm har företagen utbildat oss i kvalitetssäkringssystemet ISO 9001 som är ett ledningssystem som i grunden går ut på att man skall göra ständiga förbättringar i produktion, kommunikation, och ledning inom ett företag. Alla från företagsledningen ned till människorna i produktionen deltar i utbildningen på arbetstid. En bonus utöver utbildningen var att man träffade människor från alla delar av företaget och fick fler kanaler att förmedla sina synpunkter på problem som uppstod.

 

          

Så här ser den ut då jag har skruvat loss delarna 

 

När man arbetar inom verkstadsindustrin blir man mycket medveten om hur företagets drift och ledning påverkar ens egen värld. Vi vet att utan bra vinst och klok styrning finns det ingen arbetsplats. 2009 tappade Uppåkra närmare 60 % av sin orderstock och blev tvungen att göra drastiska nedskärningar. Vi var många som fick gå men företaget överlevde och går idag starkt. Tack vare att vi levde i det område i Småland som innehåller Gnosjö,Gislaved, Värnamo och Vaggeryd så lyckades man hålla nere arbetslösheten och kom snabbt tillbaka när konjunkturen vände uppåt. Idag 13 år senare ser vi hur Covid 19 krossar företag och undrar hur och vem som skall plocka upp bitarna för att bygga upp det trygga samhälle vi vill ha. 

 

Detta är ett samarbete med Canea

 

     

Jerry Williams med Working Class Hero. Vad man saknar Jerry. Vi har nu avklarat vår första promenad så blev på 4,19 km men det är jag inte nöjd med så det blir en eller 2 promenader till i dag. Ha nu en fin början på den nya veckan. Sköt om er mina kära besökare 

 

                                                 


Clipart Library 


#Verkstadsindustrin #ISO #Jerry

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards