Öppen Ridå

Alla inlägg den 7 januari 2022

Av Malin wiper - 7 januari 2022 17:30


 

Vi blev så uttråkade så vi hyrde elbilen och åkte in till Västerås. Det första vi gjorde var att gå in på Läkarmissionens second hand innan det kom massor av folk. Jag hittade denna vinyl LP skiva för 20 kr med Benny Andersson som heter november 1989 och den var inte mycket spelad. Det som var så intressant var att konstnären Marie-Louise Ekman formgivit fodralet. Vi funderar på att så småningom köpa en liten skivspelare eftersom vi har en hel del vinylskivor nu. Dom kostar inte så mycket på second hand. Nu har vi munskydd på oss varje gång vi går in på en butik igen. 

 

                                  

Jula

 

Här ser ni där hon signerat skivan längst ner till höger. Marie-Louise Ekman är en svensk konstnär och filmare. Hon var årn 2009-2014 chef på kungliga Dramatiska teatern. Hon var gift med skådespelaren Gösta Ekman från 1989 till hans död 2017 

 

        

Här kommer en låt som finns på skivan och den heter Tröstevisa men dom andra låtarna är jag inte så förtjust i utan jag köpte skivan för fodralets skull. Han har massor av musiker med sig på denna skiva som även innehåller sång med kör mm

 

                               

Clipart Library

 

Jag såg en jättefin och stor snögubbe i dag nere vid Mälarstranden


 

Nu är det många som är ute på isen och en del åker skridskor, andra åker skidor och en del bara är ute på sjön för att promenera. Jag såg en del hundar också

 

                                                 

Clipart Library

   

I Västerås hamn där det finns många restauranger såg det ut så här framför en av dom. Där vill man inte sitta och äta nu.  . Antar att dessa bord och stolar står emot både kyla, regn och snö


 

Dessa stora motorfartyg har jag fotat en del gånger genom dom 5 år vi bott här. 


 

En stor motorbåt låg i hamnen 


 

När vi promenerade rakt fram mot ett stort trädäck där det även finns en liten scen så såg jag denna syn. Det är en färga som heter Dunder Stockholm och den har jag inte sett där förut


 

Här fick jag en bild framifrån. M/S Dunder är en tidigare svensk färja och numera arbetsfartyg. Hon levererades 1958 till Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen i Stockholm och fick namnet M/S Fäja 61/221. Hon hade 14 systerfartyg i samma färjerederi. Dunder byggdes av Bröderna Larssons varv och mekaniska verkstad i Kristinehamn. Hon är 28 meter lång och 8.12 meter bred och sattes först in på Svanesundsleden mellan Svanesund och Kolhättan i Bohuslän. Hon såldes 1967, döptes om till Dunder och har sedan dess varit ett arbetsfartyg i Stockholms skärgård och i Stockholm 

 

 

Det har varit upp till 16 grader kallt i dag men vindstilla och då blir det inte lika kyligt. Vi kunde bara promenera drygt 3 km innan vi frös för mycket. Nu skall jag bara kolla på en film och sitta i soffan och mysa. Hoppas ni haft en fin fredag och har en härlig kväll att se fram emot. 

 

       

Ringo Starr med It Don't come easy 

 

#Benny #Marie-Louise #snögubbe #isen #hamn #motorfartyg #Dunder #Ringo

Av Malin wiper - 7 januari 2022 08:00


 

Sist vi var till Västerås så stod denna säng på ett torg. I sängen låg det både granris och mossa. Jag fick ett dejavu att jag fotat den en gång förut. Den var omgiven med massor av granris i höga betongkrukor


 

Jag fotade den från flera håll


  

På sänggaveln hängde en krans med en julkula i mitten


          

Galenskaparna och After Shave med Säng säng säng


   

Under en mistel i Västerås. 

 

                                               

 Clipart Library

 

Framför ett källarfönster på ett gammalt stenhus såg jag detta fina smidesverk


 

Detta är en jättefin ventil på ett gammalt stenhus, så små använder man inte längre. Kul att den fått sitta kvar som ett smycke


 

Jag älskar pelare av alla de slag. 


 

På en av gårdarna i vårt område har dom fått så här fint med bänkar, bord och stolar. Så vill vi också ha det på vår gård. Det går säkert att sitta där när det regnar också


 

En lysande gul handske låg där så ensam på en trottoar


 

Jag såg att nåt glänste i snön och det var en CD-skiva och den sparkade jag bort för man kan halka på en sån       


 

På en gräsmatta låg en motorvärmarsladd, det är det inte utan ett vanligt cykellås. Det uppmärksammade mig Smålandsjenny på. Det blev en miss för nu ser jag ju det men jag blir lite stressad ibland när jag bloggar och det kör ihop sig. Ny dag men samma läge så det är bara att göra det bästa av situationen. Vi har 13 grader kallt i dag så nu är det riktig vinter. Ha det så bra ni kan och var rädda om er

 

                                                     

 

 Här kommer nåt tokigt som jag diktade ihop för att skoja till det lite:

 

Kom låt oss fly till en bortom coronatid. Kom och låt tyget fladdra i den kalla vinden, Kom låt oss älska i den tilltygade tillvaron. Kom låt oss stå ut i den handspritdoftande luften. Sänk pressen och håll ut och andas in tills lungorna får tillbaka sitt syre. 


       

We have all the time In the world med Louie Armstrong. Här har här har Daz P gjort ett snyggt filmklipp av låten. John Barry och Hal David har skrivit låten. Den är ett soundtrack från filmen 007 At her Majestys Secret Service

 

                          


Clipart Library                

 

 #säng #Galenskaparna #diktade #mistel

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards