Öppen Ridå

Alla inlägg den 26 september 2021

Av Malin wiper - 26 september 2021 16:45


   

I lördags då vi promenerade omkring i Kungsör så gick vi förbi Thor Modéens Teatern. Det är numera en biograf. Vi har varit till Kungsör ett anta gånger sen vi flyttade hit och även före

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2012 då vi var till Kungsör. 

 

                                                        

Vida XL 

         

Framför biografen finns ett torg där det står en staty i form av Thor Modéen. Jag ställde mig bredvid honom och min man fick fota. Jag gjorde en svart/vit bild för många filmer var i svar/vit på den tiden. Statyn restes i samband med med 100-årsminnet av hans födelse. Skulptörerna är Birgitta Stenberg & Erik Stenberg. Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2012 då vi var till Kungsör och fotade oss med Thor och jag skrev lite mer mer då

 

                          

 

Thor Modéen var en svensk skådespelare och komiker och han föddes i Kungsör 22 januari 1898. Han dog 28 maj 1950 i en ålder av endast 52 år. 

 

      

Ett minnesklipp över Thor Modéen. Klicka här för att läsa lite mer om Thor Modéen

 

                                 

Clipart Library

 

Här kommer lite bilder jag tog i lördags. 


 

En häst som tittade lite snett på mig när jag vevade ner bilruntan


    

Solen sken så skarpt så man ser inte så tydligt hur denna häftiga grind ser ut. Den är sammanfogad med verktyg, våffeljärn och lite annat. Det var verkligen fantasifullt gjort i smide


 

En gammal traktor av märket Valmet


 

Detta har jag fotat förut i Kungsör och skrivit om men jag hittar inte inlägget eller nåt på google. Vi har promenerat 3 km på förmiddagen men det är för lite så vi går ut en gång till. Det är rätt vindstilla i dag så det känns mycket varmare. Hoppas ni har det bra. Sköt om er

 

     

Somewhere over the rainbow med Israel Kamakawiwo'Ole. Vi tänker på er och sorgen som drabbat så hårt. Stor varm kram från oss

 

                             

 

 

#Kungsör #Thor #Staty #Häst #Grind #Israel

Av Malin wiper - 26 september 2021 09:30

  

Vi skulle ner till centrum i går för det var lite festligheter men jag kände mig inte i den formen att gå ut bland en massa folk och därför hyrde elbilen istället i sista minuten. Sen åkte vi omkring på små vägar och såg oss omkring. Åkte förbi detta gamla röda trähus som såg ut att ha varit hur fint som helst men nu började det förfalla tyvärr. Vi fick upp till 17 grader varmt i går och solen var framme hela dan. När jag känner som jag kände i morse så är det ingen idé för mig att vara i folksamlingar. Jag brukar kalla mig själv för en social ensamvarg (både social och ensamvarg)

 

                                                   


Clipart Library 

 

Vi hamnade sen i Kungsör och där såg jag denna Pontiac LeMans från 1966. Ägaren av bilen dök upp och han sa att bilen var helt i orginal

 

                                   

Pontiac signs Clipart Library 

  

Bilen från sidan

 

     

Här ett klipp på en Pontiac Lemans som ser likadan ut som bilen jag fotade. Alltså i orginalskick


 

Här ser man att det står Lemans 

   

Efter det dök en CHEVROLET Bel Air från 1956 upp. Träffade ägaren som precis parkerade bilen på en gata inne i Kungsör. Som ni ser så var det inte lätt att fota med halva gatan i skugga och resten i sol. Jag har fotat denna bil förut ett antal gånger i Hallstahammar

 

Klicka här för att se när vi var till Mels Garage i januari och där ser man en svart Bel Air. Klicka här för att se en Bel Air från 1957. Klicka här för att se en annan röd Bel Air som jag fotade 2017

 

 

Den glänste så man nästan blev bländad, så tjusig

 

                                      

Chevrolet Bel Air clock from AutoPro 

 

När solen skiner så mycket så är det bättre att ta lite detaljbilder

 

   

 

Två gula bänkar mellan nån slags fläkt

 

 

I centrum såg jag även denna motorcykel med sidovagn. Det är en MT9 från1963. Jag hade önskat att jag kunnat gå ut på gatan och fota den så jag slapp det ljusa solpartiet men jag fick beskära bilden rätt rejält istället

 

 

Här ser man motorcykeln framifrån och i den låg en skinnjacka

 

  

När vi kom hem igen så såg jag en gammal fin röd Saab som stod på en parkering. Som ni ser så var det svårt att fota i och med solen i bakgrunden. Det var en SAAB 96 DE LUXE från 1962 och otroligt välskött

 

                    

        Autoparts 

          

Här kommer en popgrupp från det glada 1960-talet. Gruppen heter Dave Clark Five och låten Glad all over. The Dave Clark Five var en brittisk rock och popgrupp som bildades 1961 i stadsdelen Toeenham i London. Gruppen var med i begynnelsen av The British invasion och en av de första brittiska grupperna som slog igenom stort i USA. Dom hade rekord i uppträdande hos den amerikanska tv-showen Ed Sullivan Show, det blev 18 gånger. Gruppen invaldes i Rock and Roll Hall of Fame 2008. The Dave Clark Five var aktiva från 1957 till 1970

 

                               

Det blir lika fint väder i dag ser det ut som och nu skall jag in i duschen och sen ut på en långpromenad med min man. Det kommer lite mer från vår utfärd och sen har jag lite mer att skriva om Stilmark. Ha nu en jätteskön och även vilsam söndag 

 

#Elbilen #Pontiac #Chevrolet #Bänkar #MT9 #Saab #Dave

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards