Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 7 december 2012

Vaniljhorn!

Av Malin wiper - 7 december 2012 19:30

        

Jag har bakat vaniljhorn i dag och det är första gången. Det skulle jag inte ha gett mig på men det får ni se lite längre ner i inlägget. Receptet kommer från en som heter Lisa på sajten "Tasteline" som jag själv varit med i för många år sedan.   


  

Degen blev jättebra och jag använde riktigt smör.   


  

Sen skulle degen in i kylskåpet i 20 minuter och efter det delas upp i 35 bitar. Då fick min man ta över för det började snurra i huvudet...  


       

Jag borde ha kollat hur kakorna skulle se ut innan jag började rulla ut dom...  Nu blev dom som hästskor och urfula. Fast jag tänkte att bara dom blir goda så.     


  

Innan dom blev kalla skulle man doppa dom i socker. Naturligtvis gick dom flesta av på mitten och misslyckandet var ett faktum. Felet jag gjorde var att rulla ut dom för tunna. Dom skall vara tjockare så dom inte går sönder.  Nu skall jag bara baka säkra kort som jag vet blir lyckade. Skall testa att göra dom en gång till efter nyår, och då på rätt sätt. Jag får väl ge dom misslyckade till fåglarna nere vid Ingelund...  


  

Så här tjocka och fina skall dom se ut. Klicka här för att se vart jag hittade bilden. Jag har ju ätit såna flera gånger hos Malmborgs lilla så jag borde veta bättre. Varken min man eller jag kan ju smaka på kakorna men dom luktar gott i alla fall...  I kväll skall vi bara ta det lugnt och se på tv och nån film.  På söndag är det Julmarknad här i samhället och då går folk man ur huse (gammalt uttryck).  Det skall bli kul att gå på i år när det är så pass mycket snö så det känns lite juligt.

 



Tina Turner med "Funny how time slips away". Klicka här för att komma in på hennes hemsida

 


  

Han som myntade det citatet hette Thomas Thorild och han föddes 18/5 1759 i Svarteborg i Bohuslän. Han dog 1/10 1808 i Greifswald. Han var en svensk författare, poet, filosof, från 1795 professor och bibliotekarie vid Greifswalds universitet. Jag själv använder det intrycket ofta. Uttrycket har även använts i "Vi på Saltkråkan"

 
 
Annelie

Annelie

7 december 2012 23:33

Jag tycker dina kakor ser goda ut,, så ge inte bort de till fåglarna,, de duger säker gött och väl att bjuda på.

Jag tänkte också jag eller vi ska baka någon dag,, nästa söndag har jag tänkt vi ska göra lite bullar på en halvliter (får inte plats för mer i frysen) och en kaksort,, sen får det räcka.

TREVLIG HELG.. // Kramen Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

8 december 2012 08:49

Tack snälla du men det blev helt galet och jag hade dessutom för kallt smör och det gör att dom blev lite torra också. Sånt händer.


Trevlig helg själv
kramar

 
skrivmoster

skrivmoster

8 december 2012 09:28

När man testar ett nytt recept får man ta det som en test .. inte som när man är van vid det. Så nu vet du hur det ska vara. Du är inte unik - vi har alla råkat ut för samma sak. De ser goda ut i alla fall. Är ni så stenhårda att ni inte ens smakar en bit? Oj!!

Önskar er en fin helg! Nu ska jag inte blogga mera utan ta en frihelg och göra annat. Bl.a.a äta lutfisk med syster och svåger.
Kram på er!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Malin wiper

8 december 2012 09:38

Man lär av sina misstag och nästa gån blir dom nog bra. Jag hade dessutom för kallt smör. Vi tar inget sött alls men vikten går lååååååååååångsamt ner ;)) för vi borde röra oss ännu mer.

Dom luktade gott i alla fall.

Vad härligt att du skall äta lutfisk, nu blev jag sugen för min man gör en fantastiskt god sås till lutfisk.

Ha en fin och njutbara dag
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards