Öppen Ridå

Alla inlägg den 8 oktober 2012

Av Malin wiper - 8 oktober 2012 20:00

         


Jag var in på vår blomsterbutik Acleja för att köpa 2 nya blommor för några dagar sen  och utanför stod denna skylt...  Påhittigt så det förslår. Inte kunde jag låta bli att fotografera lite nytt därinne heller.             


 

Dessa blommor sitter i en avlång kruka som är av nåt slags papper och har nåt slags mjuka handtag som ser ut som läder. Det verkar vara nåt slags ekologiskt som är återvinningsbart


 


Dom finns även i en mindre storlek som ni ser här och det står recykled på en etikett  


 

Det finns en hel del såna här buckliga krukor i både vitt och grått

    

Paprikaliknande växter i glaskrukor

    


 

Dessa runda räfflade med fat har jag inte sett förut så dom är nog nyhemkommna            



     


Detta är likadana krukor som jag köpte sist fast mina var i gråbeige. Dessa var ännu snyggare och hade en härlig lilafärg   

    


  



Här en bild på  Christian som driver blomsterhandeln sen 2005. Den har funnits i Vaggeryd sen våren 1954


 


     


    


    


       


Klicka på bilderna så blir dom större


  


Själva köpte vi en sån här blomma "Spansk peppar" både till kontoret och vardagsrummet

Av Malin wiper - 8 oktober 2012 10:00

 


Hörde nåt korkat på nyheterna häromdan och det var att två nationalekonomer kommit på en lösning ang arbetslösheten. Dom tycker att dom som redan är förnedrade och avtagen sin försörjning och går på fas 3 med högst 65% av sin ursprungliga lön skall in och jobba i vård och omsorg. Skulle dom själva vilja arbeta inom vård och omsorg utan utbildning med 65% av lönen och göra allt som dom andra anställda gör med full lön än om dålig den också?. För det första så var det otroligt viktigt när jag arbetade inom vården att man var utbildad  eller innan utbildning ändå få gå på sidan om för att lära sig. Dom menar att man dom i fas 3 skall vara ett komplement till den ordinarie personalen och tror sen att dom skall få ett fast jobb men hur skall dom kunna få det när dom bara drar ner folk inom vård och omsorg? Jag vet ju att dessa personer kommer ändå att arbeta lika mycket som dom andra för det ekonomerna pratar om är bara det dom ser på papper.


 


 




Dom som kommit in på förnedringsfas 3 är hederligt folk som arbetat och skött sig men haft oturen att bli arbetslösa och det kan hända vem som helst men nu har dom skuldbelagt alla sjuka och arbetslösa och tjatar om denna arbetslinje medans dom lägger ner arbetsplats efter arbetsplats och avskedar personal  fast det behövs mer personal. Har man varit med så länge som jag så ser man så tydligt allt galet som händer.  Nationalekonomerna sa dessutom att på det sättet kan man spara pengar till staten, och tro sjutton det när folk då går och sliter som slavar för högst 65% av sin ursprungliga lön...  . Det är skamligt och vart går dom pengarna? det vet man ju redan och det är till dom som redan har. 


 


 




Jag har blivit riktigt ilsken för dom stjäl ju våra surt förvärvade pengar som vi avstått i lön för att få trygghet. Jag hoppas verkligen att folk tänker efter en gång extra innan dom går och röstar. Jag ser ju själv hur neddragningarna har drabbat familjer runt mig som inte får pengarna att räcka till och nu har vi även fått barnfattigdom så vi behöver snart bistånd. Ingen normal ordentlig person är hemma om dom inte är sjuka och få vill vara arbetslösa. Dom som fuskar är ett fåtal och dom kan dom lätt fånga in om dom lägger manken till. Det låter bra men dessa herrar tycker man skall spara pengar till staten till varje pris och till priset av människor som drabbas av detta. Dom menar att dom i fas 3 får en givande sysselsättning och kommer att må så mycket bättre.. Det låter bra i deras öron men dom kan inte ha tänkt längre än näsan räcker. Fast för dom är vi bara små obetydliga myror. Man orkar snart inte kolla på nyheterna.



Klicka här för att läsa om detta i Dagens Nyheter

 



 



 

Professorerna som har dessa åsikter heter Lars Ljungqvist och Thomas J Sargent

Av Malin wiper - 8 oktober 2012 08:00

      

Efter att vi varit inne på Magnisastugan och dess utställning som min man gästbloggade om häromdan så såg vi en Saab 96 V4 från 1967 som stod mellan järnvägsstationen och Magnisastugan (Museieföreningen) 


Klicka här för att komma in på Saabsidan


 

Jag har sett en ännu äldre Saab i Skillingaryd men denna har jag inte dykt på förut. I bakgrunden ser ni min man komma springande från Magnisastugan...   Hans fru hade redan hunnit ut  



 

Den var lite rostig baktill (bruksskick) men annars var den jättefin i lacken och för övrigt. Saab 96 är en svensk personbil som tillverkades av Saab 1960-1980. Den var en vidareutveckling av Saab 93 och hade stora likheter med föregångaren, som i sin tur var en vidareutveckling av Saab 92. Saab 96 hade en större och starkare motor, en ny bakdel med större bakruta, ny instrumentpanel, rymligare bagageutrymme och ett rymligare basäte som gjorde bilen femsitsig


 

Rosorna utanför Magnisastugan är verkligen livskraftiga och ger inte upp i första taget. Dom sätter alltid så fina blommor i rabatterna utanför Magnisastugan 


    

Här kommer min man springande igen...   Han skulle posta 3 vykort till släkten och hade satt frimärken och även skrivit vad han velat ha sagt men när han kom fram till brevlådan vid ICA så såg han att han inte fyllt i varken nam, adress eller postort...  .   Det var bara ta med dom hem igen och börja från början. Stackarn!....     



Ha en fin början på veckan

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards