Öppen Ridå

Alla inlägg den 30 oktober 2012

Av Malin wiper - 30 oktober 2012 18:00

  

Jag har sett denna Svenska film "Mörkt Vatten" från 2012 i regi av Rafael Edholm. I rollerna ser vi Helena Af Sandberg, Sverrir Gudnason, Andrzej Chyra mfl. 



Handlingen 

Daniel är en ung och driven fastighetsmäklare med sikte på partnerskap i firman. Tillsammans med chefens fru Marie tar han sig friheten att tillbringa en hemlig och passionerad helg i ett lyxigt skärgårdshus som han fått i uppgift att sälja.

  

Klicka här för att se vad MovieZine skriver om filmen. Jag håller med till punkt och pricka och ger den endast 1 vattendroppe av 5 möjliga för både skådespelet och handlingen var usel.

Av Malin wiper - 30 oktober 2012 12:45

    

Helt plötsligt hittade jag detta tyg som jag fick av min syster när vi bodde i vårt egna hus. jag skulle göra en duk och lite klädnypeklänningar av tyget. Det är flera meter långt och rätt brett och då kom jag på att jag kan ju sy en hissgardin till köket som vi nu håller på att måla och rusta upp lite. Blev jätteglad för det är så mycket utgifter med att börja om och köpa nytt. Fönstren här är ju inte lika som dom vi hade i huset.  Det är ett lite tjockare vävt tyg med mönster av olika kaffekoppar  och texter ex. cappuccino, Mocca mm. Det kommer att passa perfekt och då kan jag vänta ett tag med att köpa nåt ombyte.  Jag hittade lite andra tyger som jag också passat på att köpa när det varit rea så jag skall sy lite klädnypeklänningar. Det är så skönt att rensa ut lite och bara ha kvar det allra nödvändigaste. I går rensade jag i linneskåpet för att få bort gamla handdukar som gjort sitt. Vi har köpt ett gäng nya för ett tag sen på rea.  När man inte har feber så kan man pyssla lite inomhus.

  

Mina två stickade halsdukar är klara nu och det är bara rätstickning. Sen skall dom  sys ihop och vara två varv om halsen. tyvärr måste jag nog sticka om den gröna för den blev mycket kortare eftersom jag har svårt att sticka löst. Som den lila skall den vara. Jag har dragit i den gröna men det hjälper inte. Stickorna till dessa garn är jättetjocka med sina 15 mm så det går fort att sticka och det passar mig.

  

Vi har köpt ett pumpabröd på Ritz Konditori och den var så god så vi köpte fler. Det är pumpafrön i brödet och skorpan på den är inte seg utan så där frasigt god. Smaken har dom verkligen också fått till. 


Av Malin wiper - 30 oktober 2012 08:00

  

Jag har sett filmen "Burning man" som jag inte hört talas om förut. Det är en Australiensisk film drama från 2011 i regi av Jonathan Teplizky. Den har vunnit "Best Music Score" för Lisa Gerrard och bästa redigering för Martin Connor 2011 Filmkritiker Circle of Australia. I rollerna ser vi: Matthew GoodeRachel Griffiths, Bojana Novakovic mfl. 


  

 

Dom två huvudrollsinnehavarna Matthew Goode och  Bojana Novakovic 

  


            


 


Handlingen: 


Det handlar om en engelsk kock som har en fin restaurang på Bondi Beach. Han försöker sätta sitt liv och sin relation med sin son tillbaka på rätt spår igen efter en personlig tragedi. Den tog upp ett allvarligt ämne som cancer och vad som händer med dom drabbade. 



   


Min Recension 


Jag fattade inte nåt i början för det var så rörigt och hoppade fram och tillbaka i dåtid och nutid i ett rasande tempo. Då förstod jag att jag måste koncentrera mig och bara slappna av för jag ville verkligen se klart filmen. Till slut bands handlingen ihop och man började förstå hur den var upplagd och det slutade med att jag satt som förstenad i tårar. Filmen var verkligen annorlunda och bildspråket bra och fängslande. Skådespelarna blev bara bättre och bättre efter att filmen hållit på ett tag och han som har huvudrollen hade en fantastisk inlevelse från mitten av filmen och ända tills slutet. Man trodde i början att den skulle vara ytlig för han var rena sexmissbrukaren men det fick man svar på senare. Allt behövdes för att få en helhet i denna film. Man kan inte bli störd utan måste ha alla sinnen öppna när man ser filmen. 


   

Det var en film som berörde och hade många vändningar och överraskningar. Filmen får av mig 4 eldar av 5 möjliga. 


Må så gott och sköt om er...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards