Öppen Ridå

Alla inlägg under juni 2011

Av Malin wiper - 16 juni 2011 22:13

 


Musiken är skriven av Alexander Desplat. Klicka här för att komma in på hans hemsida.


  

Klicka här för att kolla vart jag hittat slipsen med noter på


Från Wikipedia:


Alexandre Michel Gérard Desplat (född 23 aug 1961) är en fransk film kompositör. Han har fått fyra Oscar nomineringar, fem BAFTA- nomineringar och fem Golden Globe- nomineringar, vann en Golden Globe för sitt arbete med The Painted Veil 2006. År 2011 vann Desplat sin första British Academy Film Award för sin poäng för Konungens tal .  Mellan olika projekt, har Desplat arbetat på en rad framgångsrika Hollywood-filmer som The Queen , The Curious Case of Benjamin Button , New Moon , Fantastic Mr Fox , Harry Potter och dödsrelikerna - Del 1 och Harry Potter och dödsrelikerna - Del 2



Jag blev så trött mitt på dan så jag somnade i flera timmar så nu får vi se om jag kan sova i natt. Jag önskar er alla en god natts sömn...  


Av Malin wiper - 16 juni 2011 21:52

 


Nu har jag äntligen sett filmen King´s Speech som jag skulle ha sett på bio.

The King's Speech handlar om Albert, hertigen av York, av familjen kallad Bertie, som näst efter sin bror var tronarvinge till den brittiska kronan. Det är en verklighetsbaserad film och det gör den intressantare. Filmen är ett drama från 2011 i regi av Tom Hooper. I rollerna ser vi Colin Firth, Geoffrey Rush, Helena Bonham Carter, Thimoty Spall, Michael Gambon, Derek Jakoby mfl.



Handlingen:


Hertigen lider av svår stamning och dålig hälsa och inom kungahuset ifrågasätts hans lämplighet som tronarvinge. Hans problem hålls hemligt för allmänheten, men blottas då Bertie gör sitt första publika framträdande och håller tal inför miljontals radiolyssnare.

När Berties bror Edward avsäger sig tronen blir Bertie 1936 motvilligt kung över det brittiska samväldet och tar sig namnet kung George VI. Under tiden har han träffat talpedagogen Lionel Louge som med sina okonventionella metoder försöker råda bot på kungens stamning. England står inför ett nytt världskrig, och allt ställs på sin spets när Bertie måste göra sitt livs framträdande för att ingjuta mod i nationen


  

Min recension:


Filmen var lite mitt emellan film och teater. Väldigt välspelad av alla skådespelarna men dom som utmärkte sig mest var Colin Firth och Geoffrey Rush. Colin Firth går från klarhet till klarhet och det är kul att se en skådespelare utvecklas så. Erfarne skådisen Geoffrey Rush som terapeuten i filmen har så länge jag sett honom i filmer varit fullfjädrad. Han gjorde här ytterligare en suverän rolltolkning. På slutet av filmen blev man väldigt rörd av den sk enkle mannens vänskap med den blivande kungen som sen blev livslång. Miljöerna i filmen passade som handen i handsken och det var bara att luta sig tillbaka och njuta. Jag har själv haft en kompis i skolan som stammade och det var rätt mycket men ingen hjälp fanns att få på den tiden. Jag själv tänkte inte så mycket på detta för det var bara att ha lite tålamod och hon var en tuff tjej som inte lät detta hindra henne. Hon blev kartritare men dog tyvärr i cancer endast 40 år gammal. Att få återknyta kontakten med skådespelaren Derek Jacobi var också en höjdare, det var ett tag sen jag såg honom i nån film.


Jag ger filmen 4 kungar av 5 möjliga


           



Av Malin wiper - 16 juni 2011 08:04

 


Innan vi åkte till matstället i går så tog vi en sväng med bilen så jag fick fota lite fina hus och miljöer


  


  


  


  


Detta hästhuvud sitter ovanför en Grekisk restaurang.


  


Här ser ni Tokeryds Herrgård. Klicka här för att komma in på deras hemsida


  


 Lite närmare titt. Där serveras mat också.


  


Min man håller ju på att måla alla fönster men även byta ut flera rutor där dom blivit fula och lite spruckna. Han har nu köpt 4 st glasrutor som han bär ut från bilen och dom är köpta på Vaggeryds glasmäster HB. Han sätter in dom själv annars blir det så dyrt. Källarfönstret som var trasig lät vi dom fixa till på glasmästeriet för det var lite mer komplicerat.


I dag tittar solen fram och det verkar bli en toppendag. Min man har fullt upp med både tandläkar och projektet. Jag skall ner till vår Audio video och fota mig för ett nytt körkort. Det går ut redan 26/6 så det är bråttomt. Jag hade lagt undan papperen så jag glömde alldeles bort att jag skulle ha gjort detta för länge sen. Nu blir det risk för att jag blir utan körkort en vecka eller mer....   Nu önskar jag er alla en toppendag...  


  

Segelbåt som fanns på Samhjälpen i Huskvarna där vi var i går också

  

Av Malin wiper - 16 juni 2011 07:50

  


En kramutmärkelse ♥ 


Denna kramutmärkelse har jag fått av min vän Pisan....   

 


I denna utmärkelse ingår att:


Krama den första person du träffar efter att du läst detta.

Skriva en lista på 10 bra saker om dig själv, och lägga ut den i bloggen.

Skicka kramen vidare till 3 vänner.


Den första jag kramat i dag är min man.

Det är svårt att få ihop 10 bra saker om mig själv.

1. Komma i tid

2. Givmild

3. Omtänksam

4. Bra på att köra bil

5. Bra på att fynda

6. Bra på att sy i hobbysyfte

7. Hyfsad amatörfotograf

8. Jag var bra på mina arbeten

9. Bra på att skriva snabbt på tangentbordet

10. Bra på att upptäcka detaljer

Detta var så svårt så min man fick hjälpa mig. Min generation har inte så lätt för att framhäva sig själv. 


Kramen skickar jag vidare till dessa 3 goa bloggvänner

 


Jag har som ni vet svårt att välja ut bloggvänner att skicka till så jag skickar den vidare till alla mina bloggvänner.  Det funkar inte för mig att göra så för det sitter i en massa trauman från skoltiden.


  





Av Malin wiper - 15 juni 2011 17:19

 


Vi slog på stort och gick senare till Café Lakatos och åt detta goda som Maria Lakatos rekommenderade. hon har bakat denna chokladkakan och vi tog lite vaniljglass till. Den var så njutbarat god kakan så vi kunde knappt få fram ett enda ord...  Hon använder bara dom bästa råvarorna  så det blir inte sött och mäktigt utan massor av andra goda smaker och det bara smälter i munnen. Det var små silverhjärtan på varje tårtbit som man även kunde äta upp.


 

Klicka här för att komma in på Café Lakatos facebook  


  

Så här ser det ut på nära håll


  

Hon säljer just nu sommar picnicförpackning med en termos, 4 st termomuggar och 4 st sittunderlägg för 279 kr.


  

Min man får ställa upp på bild just nu för jag är inte presentabel...  


  

Vi fick ett litet guldpaket av Maria Lakatos med varsin stor kvalitetschokladtryffel med oss hem...  


  

Sen åkte vi över bron och jag fick en närmare bild på vårt nya fina kulturhus som ivigs 11/11 2011. Då kommer det att bli världens festligheter i Jönköping med stor invigning och pompa och ståt. Hela byggnaden kommer att lysas upp och det blir skådespel och fyrverkerier mm. tyvärr har dom döpt huset till ett namn som inte passar in alls. "Spiran" det passar bäst på ett riktigt högt hus men detta är kraftfullt och utbrett och borde ha fått ett kraftfullare namn.  


Jag tittar in på era bloggar i morgon för nu finns ingen kraft kvar...  Vi har ute på några fler äventyr också som jag skriver om i morgon. Tack för era gulliga kommentarer som väntade mig här...  


Av Malin wiper - 15 juni 2011 16:18

 


Det blev i alla fall så att vi åkte in till Jönköping eftersom vi var för trötta för att åka ut och leta efter nåt nytt ställe att äta på. Vi kom till den slutsatsen att vi tog ett säkert kort. På Restaurang "åtta glas" blir man aldrig besviken.


Klicka här för att komma in på åtta glas hemsida    


  

Mr T blev bjuden på ett glas öl


Vi började prata lite minnen av sånt som varit våra upplevelser genom åren. Det som utmärker vårt liv är att det varit viktigt att njuta och se oss omkring. Äta gott och åka iväg och ligga på hotell och gå på både musicaler och teater mm. För 11 år sedan när vi bodde i Katrineholm och jobbade för fullt så hade vi råd att unna oss mycket mer. Stockholm blev vår nöjesstad som vi besökte rätt ofta. Det jag saknar nu är att både orka och ha råd att gå på teater och annat lite oftare. Man märker verkligen skillnaden från det liv vi hade förut  nu får vi njuta lite mer i det lilla formatet. För bara 11 år sedan så var det dessutom billigare att gå ut och äta och gå på teater mm. Vi gick igenom minnesvärda saker genom våra 20 år och vi hade en fin stund.


 

Jag blev bjuden på ett glas vitt vin som var hur gott som helst. Tyvärr fick min man ingen bra bild av mig för jag gjorde miner och ser jättetrött ut. Därför satt jag in mig i ett montage.


   

Dom har ett jättefräsch salladsbuffé  


  

Det ser ut som det skulle vara lite på tallriken men det är bara en synvilla för vi blev tvärmätta. Wallenbergaren var så god och även sås och mos. Sen är det en massa tunnskivade rotsaker som smakar toppen. Dom har verkligen bra råvaror i sin mat och lägger upp den smakfullt. Tur att vi kom strax före halv tolv för sen var det kö och smockfullt. Dessutom är alla som serverar jättetrevliga så stämningen är på topp där jämt.

 

Klicka här för ett recept på wallenbergare


  

Det var lite för kallt att sitta på deras fina uteservering.    


  

Vi stod med bilen framför detta fina gamla stenhus.


Här kommer en av min mans favoriter Eva Cassidy som gick bort alldeles för tidigt. Klicka här för att komma in på Eva Cassidys hemsida


Av Malin wiper - 15 juni 2011 08:23

     


Klicka här för att komma in på en häftig sida och läsa om raggare och deras historik


Jag såg ett jätteintressant program i går om Power meet i Västerås. Det handlade om Crusing och raggare nu och då.  Min man har en bror i Västerås så vi måste passa på att åka på den folkfesten nåt år. Det blir nu i juli och det kommer folk från USA också. Klicka här för att se programmet på svt play


 


Klicka här för att läsa om evenemanget som hålls 7-9 juli 2011. Publik och deltagare är både unga och gamla, dessutom en stor publik som bara kollar på bilar och har kul. Det är rena folkfesten och enligt programmet så sköter dom flesta sig exemplariskt. När jag var ung så var det vanligt med raggare som åkte raggarsvängen på stan och då fanns inga gågator. Jag och min kompis Anki var yngre än raggarna så för oss var det lite spännande och farligt att bara kolla på snygga bilar och killar...  Vi var ju bara barn när raggarbilarna först dök upp. Sten Berglind som själv var raggare och skrev just boken "Raggare" var med i programmet och har själv raggarbil och har blivit en kultfigur för både gamla och nya raggare. Han gick omkring på området och alla ville hälsa på honom. Klicka här för att komma in och se hans bok. Klicka här för att läsa lite mer om Power meet som nu är inne på sin 32:a upplaga


  


  Så här ser Sten Berglind ut. Det är hans livsstil fortfarande. Klicka här för att läsa lite mer om honom och boken. I programmet fick man reda på så mycket om raggarkulturen som man inte hade en aning om. Klicka här för att se förberedelserna för årets Power meet i Västerås på svt play. Det var intressant att lyssna på vad Stig hade att berätta och han var så ungdomlig fortfarande.


  

Då var det Brylcreem som gällde för att få den speciella frisyren. Tjejerna hade högt tuperat hår med massor av spray och svart eyliner.


Klicka här för att komma in på Johnny Cash hemsida






Wednesday Myspace Comments

Nu måste jag lägga på ett kol så vi kommer iväg. Hinner inte in på era bloggar förrens senare i dag

Av Malin wiper - 15 juni 2011 08:02


Jag har fått en länk till en häftig sida av min vän Mia. Klicka här för att komma in. Tack snälla du... Det handlar om att plantera blommor i olika häftiga kärl såsom koppar, burkar mm. Nr 9 är det en vän till henne som komponerat.



Jag har själv planterat i kopp flera gånger och här är en av dom. Koppen kommer från Butik Ingelund. Den använder jag just nu till godiskopp. Man dom som finns på länken är verkligen fantasirika.



På vår parkering vid ICA stod denna häftiga Citroeng 2 CV.Det är en personbil tillverkad av den franska biltillverkaren Citroén mellan 1948 och 1990

  



I dag är solen lite frånvarande men det kan ju ändra sig. Vi håller på att göra oss i ordning för att åka ut på lite äventyr men vet inte vart vi vill åka eller har lust med. Tröttheten vill inte riktigt ge sig men man piggnar nog till lite efter vägen. Vi pratade fram och tillbaka i går vad vi ville göra. Vill vi ta ett glas vin så kan vi ju inte ta bilen utan då får vi gå till nån restaurang här i byn eller åka tåg till närmaste stad. Vi kanske bara åker åt ett håll och låter oss överraskas av nåt som dyker upp.



Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards