Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 15 juni 2011

Sten Berglind och power meet!

Av Malin wiper - 15 juni 2011 08:23

     


Klicka här för att komma in på en häftig sida och läsa om raggare och deras historik


Jag såg ett jätteintressant program i går om Power meet i Västerås. Det handlade om Crusing och raggare nu och då.  Min man har en bror i Västerås så vi måste passa på att åka på den folkfesten nåt år. Det blir nu i juli och det kommer folk från USA också. Klicka här för att se programmet på svt play


 


Klicka här för att läsa om evenemanget som hålls 7-9 juli 2011. Publik och deltagare är både unga och gamla, dessutom en stor publik som bara kollar på bilar och har kul. Det är rena folkfesten och enligt programmet så sköter dom flesta sig exemplariskt. När jag var ung så var det vanligt med raggare som åkte raggarsvängen på stan och då fanns inga gågator. Jag och min kompis Anki var yngre än raggarna så för oss var det lite spännande och farligt att bara kolla på snygga bilar och killar...  Vi var ju bara barn när raggarbilarna först dök upp. Sten Berglind som själv var raggare och skrev just boken "Raggare" var med i programmet och har själv raggarbil och har blivit en kultfigur för både gamla och nya raggare. Han gick omkring på området och alla ville hälsa på honom. Klicka här för att komma in och se hans bok. Klicka här för att läsa lite mer om Power meet som nu är inne på sin 32:a upplaga


  


  Så här ser Sten Berglind ut. Det är hans livsstil fortfarande. Klicka här för att läsa lite mer om honom och boken. I programmet fick man reda på så mycket om raggarkulturen som man inte hade en aning om. Klicka här för att se förberedelserna för årets Power meet i Västerås på svt play. Det var intressant att lyssna på vad Stig hade att berätta och han var så ungdomlig fortfarande.


  

Då var det Brylcreem som gällde för att få den speciella frisyren. Tjejerna hade högt tuperat hår med massor av spray och svart eyliner.


Klicka här för att komma in på Johnny Cash hemsida






Wednesday Myspace Comments

Nu måste jag lägga på ett kol så vi kommer iväg. Hinner inte in på era bloggar förrens senare i dag

 
 
Stevie

Stevie

15 juni 2011 10:08

Har aldrig gillat Johnny Kontant,
men har ändå hans Julskiva!
:)

http://esthonianangel.blogspot.com

Malin wiper

15 juni 2011 16:09

Jag har alltid gillat honom ;)

Ha en fin kväll
kram

 
Maya

Maya

15 juni 2011 12:50

Jamen titta...på Power Meet har jag varit på två gånger med min bror och hans fru. Ena gången hade vi hans Cadillac De Ville Cab med dit. Vi hyrde stuga vid vattnet, mycket fint där. Kul med marknader, shower och bilar. Sevärt resmål.

NU hinner jag äntligen bloggsurfa litegrann. Har ju varit mycket med jobb och värk, sen var jag ju rätt sjuk ett tag med svåra ansiktssmärtor men börjar kanske bli lite bättre nu. Hoppas jag. Är fasligt trött så jag försöker vila då jag kan.

Och DU då? Hur mår DU? Och Din man? Hoppas allt är bra med Er!

Kramar i massor

http://maypel.wordpress.com

Malin wiper

15 juni 2011 16:04

Lyckost som varit på Power meet. Då förstår jag att ni njöt av allt som hände där. Kul att få glida omkring i en Cadillac

Vad tråkigt att du haft det så besvärligt och ont. Skönt att du börjar bli lite bättre.

Vi är så in i bomben trötta så vi funkar inte så bra men det går väl över.

kramar i massor till dig också

 
ansepanse

ansepanse

15 juni 2011 13:12

nog är det något extra med de där raggaråken, nu vårdas ju sådana bilar ömt
bamsekramar

http://kinaguld.blogg.se

Malin wiper

15 juni 2011 16:01

Ja du dom är som smycken. Kul att det finns dom som tar hand om dom så dom blir bevarade till framtiden

Ha en fin dag
kramar

 
Pisan

Pisan

15 juni 2011 15:22

Det finns nåt till dig på min blogg :-)

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Malin wiper

15 juni 2011 16:00

Då får jag gå och kolla ;)

kram

 
Hasse

Hasse

15 juni 2011 19:22

Hej!
Vi på Vår Radio 93,7 MHz i Västerås skulle vilja att Sten kommer till våran studio under Power Meet.
Vi var officiell Power Meet radio och kommer troligtvis att bli det även i år.
Boka tiden med våran producent Sandra Acar på telefon nr 021-470 75 37 ellr mail sandra.acar@abf.se.
Jag hoppas att det funkar den här vägen?

http://hhtp://www. fmiv,nu

Malin wiper

15 juni 2011 21:12

Hej Hasse! Det har nog blivit nåt missförstånd. Jag skrev bara ett inlägg om detta med Power meet för jag såg en sån bra dokumentär i går ang.detta Jag känner inte Sten utan skrev bara om honom ;)

Jag får ta och mejla dig

Ha en fin kväll

 
Ingen bild

Snuffe

15 juni 2011 22:50

Lite tråkigt bara, att Sten utger sig för att ha varit raggare. Han var aldrig med i vårt gäng som höll till bl a vid IC på Pilgatan i Västerås. Märk en sak till: Stig har aldrig skrivit om egna upplevelser vad gäller raggarlivet. Han har bara relaterat till andra källor i sina böcker.

Malin wiper

16 juni 2011 08:33

Tack för din information. Jag har inte läst boken eftersom jag bara såg dokumentären och visste inget om den Sten förut. Tyckte bara att det var kul att se från Power meet. Det viktiga är att han skrivit en bok. Har han påstått att han varit med nånstans. Han säger att han alltid varit raggare.

Ha en fin dag
Mvh
wiper

 
Ingen bild

anki i ljustorp

16 juni 2011 21:52

Tjenare Man blir nostalgisk när man ser alla jänkare Var i Härnesand i helgen och det var crusing där. Så många fina bilar på samma gång.Jag var raggarbrud en gång i tiden .Det var tider det!!

Malin wiper

16 juni 2011 22:08

Men hallå tjejen ;) Vad kul att det var crusing i Härnösand i helgen och att ni var där. Jag var ju också lite raggarbrud när vi var ute och kollade bilar och killar. Vi åkte ju bara med dom som vi kände och inte behövde vara rädda för ;)Ja du man längtar nästan tillbaka

Hoppas allt är väl med er alla
kramar

 
Ingen bild

Rolf

18 juni 2011 18:30

Intressant program! Vet någon hur man får tag i filmen: Vänd dem inte ryggen%

Malin wiper

18 juni 2011 18:57

Hej Rolf!

Jag har aldrig hört talas om den filmen så jag blev väldigt nyfiken ;) Den vill jag se själv. Jag återkommer när jag undersökt detta.

Kul att du tittade in
Mvh
Malin

 
Ingen bild

Jodi

16 april 2013 08:41

Just i Härnösand finns the real deal som bygger bilar själv då Sten gör inget åt sina bilar och har skrivit böcker om sitt eget mekande och raggarliv och som sedan många år skriver kåseri i Classic Bilsport. Fruktansvärt roliga historier. Han heter Lars-Åke Krantz och är en större superkändis i raggarkretsarna.

Malin wiper

16 april 2013 09:35

Kul att du tittade in och berättade detta för mig. Känner för att berätta om detta i ett inlägg och skriver då att du tipsade. Det blir inte förrens om några dagar för jag har fullt upp just nu.

Nu har jag kollat upp och det finns mycket skrivet av honom. Sparar ner sajter tills inlägget. Tusen tack

Ha en fin tisdag
Mvh
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards