Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2011

Av Malin wiper - 25 april 2011 18:14

 

I dag ytterligare en båt nere vid ån och det känns inspirerande och somrigt...  Jag har varit ute jättemycket i dag och även suttit och påtat lite under partytältet på eftermiddagen. Träden börjar grönska nu och jag känner att jag börjar bli lite känslig så det är bara att knalla ner till apoteket i morgon och köpa lite tabletter för pollenallergi. Jag brukar köra med frystorkade "Claretyn" som funkar bra för mig.

  

Här sitter jag med min påtbräda och hann göra några varv innan jag kände av nacken.

  

Det är så otroligt vackert ute nu och det är sällan jag fotar åt det andra hållet av ån och det ser ut så här. Bakom bryggan är det en liten udde där änder och andra fåglar brukar häcka.

       

  

På andra sidan ån hänger tvätt och det ser så underbart ut när den rörde sig i vinden.

 

 

  

Bakom huset har vi fullt med Kirskål som numera är ogräs men jag tycker dom är jättefina och har tagit in några och satt i en kopp.

  

Våra grannar tvärs över har två små fina flickor som satt och sålde saft och kex utanför deras hus...  Det tycker jag var driftigt och påhittigt av dom. Vi föll som käglor och köpte varsitt glas päronsaft som var jättegott. Vi fick till och med sugrör så man kände sig som ett barn igen...  Sen köpte vi två  Mariekex också som får mig att kastas tillbaka till barndomen då jag ofta åt Mariekex och mjölk...  . Det var ett roligt inslag och kul att det händer nåt på gatan. Vi fick även en pratstund med dom trevliga och snälla föräldrarna också

  

Detta är sugrör i neon som jag hittade här

  

  

En godisskål som jag köpt på Butik Ingelund för ett bra tag sen men dom finns kvar fortfarande och nu i två modeller. Den är fjäderlätt så man tror att den är i plast men skålen är i tunt glas. Har fyllt den med lite godis som jag skulle bjuda på i dag men då får det blir en annan gång. Vi går nu på halv kur för att gå ner i vikt. Istället för middag på kvällen så äter vi "Allévo" måltidsersättning. Vi har köpt både barer, pulver och drinkar i olika smaker. Det är den enda sorten magen tål förutom Cambridgekuren men den är så dyr. Klicka här för att komma in på Allévos hemsida. Jag klarar inte av att gå på hel kur för då blir jag deppad. Nu är det dag 3 och det har gått rätt bra. Är inte ens sugen på godiset och det är ovanligt för att vara mig.

  Jag tycker bäst om den med blåbär och yoghurtöverdrag.

  

Ha en fin kväll och tack för era kommentarer. Jag kommer in till er i morgon och kollar vad ni haft för er...  
 

 


Praktiska och roliga solglasögon som går att fälla ihop och soppa in i en förpackning. Klicka här för att komma in på sidan där dom finns.

 

  

Av Malin wiper - 25 april 2011 11:01

 


  I dag blev det förmiddagsfika nere vid ån igen...  Det är lite lutande så ibland håller man på att falla ur stolen...  och benen på stolarna tränger sig ner i jorden så det är inget lyx precis men underbart ändå att kunna sitta därnere ibland. Som jag sa förra året så har vi inte strandtomt men "strandnära tomt" så vem som helst kan gå ner och sätta sig och mysa vid ån. Vi har ingen ensamrätt men tog oss ändå friheten att sätta möbler där. Vill nån slå sig ner där en stund så går det jättebra.

 

   

 

  Häromdan såg jag en häftig Limousin. Företaget heter HagaLimo.se Klicka här för att komma in på Haga Limos hemsida. Vi skulle få besök på kaffe i dag så vi hade fixat lite gott kaffebröd och smörgåsar. Tyvärr så ringde dom och avbokade så det blev bara vi två. I dag är nog den varmaste dagen hittills med sina 20 grader i skuggan.

 

    

 

 

     


     Klicka här för att komma in på nya Ace of Bases hemsida. Den här låten heter Southern California. Det är en megaregion eller megapolitan område i den södra delen av den amerikanska delstaten Kalifornien. Klicka här för att läsa mer om Southern California


 


       


Flaggan kommer från Animation library       

 

Av Malin wiper - 25 april 2011 09:27

 

Den vackra animerade bilden ovan kommer från Vickes animeringar


Jag har tyvärr inte tid att blogga så mycket i dag utan håller på att röja och städa. Resten av tiden går åt till att mysa i trädgården. Jag får besöka era bloggar lite senare.

 

  Ha nu en fin och härlig annandag Påsk....  Klicka här för att komma in på Georgie Fames hemsida. Jag lyssnade mycket på honom förr men hade nästan glömt bort honom när jag dök på honom på Youtube när jag letade efter nåt annat. 

 

Från wikipedia:

 

   


Georgie Fame, född Clive Powell 26 juni 1943 i Leigh, Lancashire, är en brittisk sångare, organist, pianist, låtskrivare och textförfattare. Ända sedan Fame inledde sin solokarriär har han blandat rhythm and blues, pop och evergreens med mainstream-jazz och därigenom skapat en högst personlig stil. Fame har också fått entusiastiska recensioner för sina textsatta jazzsolon, som bygger på improvisationer av musiker som trumpetaren Chet Baker och saxofonisten Lester Young.


      

 

Av Malin wiper - 24 april 2011 18:50

 


Jag är med i en tävling hos anitabirgitta om ett presentkort. Klicka här för att komma in på tävlingsinlägget om du också vill vara med. Tävlingen avslutas 25/4 18.00


Klicka här för att läsa hela hennes blogg


 

Av Malin wiper - 24 april 2011 15:55

   


  I förmiddags blev det en långfika nere vid ån igen. Det är varmare där då men sen blir det hetare uppe på gården. Vi har inte den riktiga sommarvärmen än utan det är mest varmt i solen. För mig passar det ypperligt som inte är nån soldyrkare.

 

   

 

Den 24/4 förra åren var jag i stadsparken och fotad fåglar i deras damm och bara gick omkring och myste. Hann även med ser jag att fika på Lakatos och gå på second hand. Kul att kolla vad man gjorde förra året samma datum. Det var samma toppenväder som nu.     

 

  

 

Det är lite risigt invid strandkanten för det har flutit lite skräp från andra ställen av ån. Jag har faktiskt badat i ån för några år sedan. 

 

      

 

 

 

          

 

  

 

Här ser man vår fina höga tall på höger sida om huset.

 

    

 

 

 

         

 

  

 

Som vanligt så blev det smörgås med skinka och grönsaker. Men köper man matbrödet på Ritz Konditori så blir man aldrig besviken. God smak, bra råvaror och duktiga bagare.

 

          

 

  

 

Nu är blommorna satta i blomlådorna på vår utbyggnad också. Därinne har vi vår inbyggda altan. Blommorna ser inte mycket ut för världen än men om bara ett tag så prunkar det för fullt. Handelsträdgårdens blommor är av prima kvalitet och håller hela sommaren. 

    

     

  

  

 

På andra sidan ån finns ett fint rött hus och dom har en brygga och brukar hoppa i och bada på sommaren. Just när vi satt och fikade så såg vi en hund av rasen Tax. Jag zoomade in för fullt men fick ingen tydlig bild. Hunden såg ut att vilja hoppa i vattnet...     . Tax är en hundras som kommer från Tyskland. Den avlades fram som grythund och är vanlig som drivande hund. Klicka här för att läsa mer om hundrasen Tax


  

 Vad passar väl inte bättre då än att sätta in en låt med The Beatles som heter "Taxman" 

 

 


Av Malin wiper - 24 april 2011 10:27

 


  Vi var och hälsade på en familj vi känner i går och dom hade köpt ett biljardbord på en auktion billigt. Jag testade själv att spela lite och fick ner några bollar. Förr när jag var mycket ute och dansade så hade dom biljardbord mm på restaurangerna och jag blev rätt bra på detta. Detta bord går att fälla ihop så man kan ställa undan det.

 

    

 

  

 

En sån här klocka har jag sjäv varit på väg att köpa. Vi har varit många järnvägare i vår släkt såsom stinsar, lokförare, tågmästare och sekreterare åt sj chefen. Två av dom lever än.

 

  

 

Klicka här för att kolla vart denna stationsklocka finns

 

  

 

  Deras lilla söta dotter fick ett påskägg av oss och hon blir så glad för allt hon får.

 

  

 

Hon bjöd oss på lite mat och kaffe från sin lilla servis....   Tänk vad mycket fint och kul det finns för barn numera. Fast det var rätt fint med dessa små porslinskaffeserviser förr också som jag själv hade.

 

  

 

Så här kunde en dockservis se ut på 50-talet. Klicka här för att komma in på sidan där jag hittade bilden. Bloggen heter 50-talsjakten och är en höjdare.

 

   

 

Lilla Miss T hade även gjort denna fina påsktavla på sitt dagis. Vad månde bliva...     

 

 

 

  

 

Dom hade en jätterolig och annorlunda tupp på köksbordet...  

 

       

 

  

 

Kolla vilket fint ekipage flickan också äger.

 

  

 

Dom hade såna här små kycklingar i olika färger över hela tv:s överdel och det var lite annorlunda och iögonfallande.

 

Av Malin wiper - 24 april 2011 09:16

 


Klicka här för att kolla vart jag hittat denna bild. Där finns det massor av roliga och vackra ägg


Av Malin wiper - 24 april 2011 08:36

 


Häromdan tänkte jag på både Annalisa Eriksson och Sickan Carlsson och undrade varför man inte hört nåt om dom på länge och sen läser jag på Aftonbladets nätsida att hon gått ur tiden. Hon bodde tydligen på ett äldreboende och fick i alla fall ett långt liv. Hon blev 97 år och hade det inte så lätt på slutet. När jag växte upp så sände dom många gamla långfilmer på tv där hon och andra artister från den tiden medverkade. Det var egentligen mina föräldrars idoler men då hänger man med på ett hörn ändå. Min mamma fyller 88 år i år.

 

       

 

     Hon föddes 1913 på Djurgården i Stockholm och dog 22/4 2011 i Stocholm. Hon var en svensk skådespelerska, dansös och revyartist och ett av dom stora affischnamnen inom svensk film under flera decennier. Främst 1930-, 1940- och 1950-talen. Hon har dansat på både operan och oscarsteatern, spelat revy med Ernst Rolf och Kar de Mumma, samt filmat med såväl Nils Poppe som Ingmar Bergman

 

 

 

     Klicka här för att läsa en blogg med mycket nostalgi i, där även hon förekommer

 

  

 

  Nils Poppe och Annalisa Eriksson

 

  

 

Detta är ett gammalt bokmärke från 50-talet som jag hittade på Tradera det var inte jag som köpte det...  

 

 

 

 

Hon var den saltaste bönan i stan. Tyvärr fanns det inget klipp med bild. I det här sångnumret använde hon sig av en handväska som hon satt gummiband i och på ett visst ställe i sången så släppte hon ner väskan och den flög upp på ett roligt sätt. Västbilden hittade jag på Tradera och det är en 50-talare


    

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards