Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2011

Av Malin wiper - 18 april 2011 09:25

    


Så här ser det ut i min påtbräda nu. Jag fick hjälp av Ankis (mamma byter bo):s mamma som hade sysslat med sånt här själv. När jag kom hem så fortsatte jag lite och fick in greppet helt så nu går det som en dans.


  


Nu hänger det så här mycket under. Det ser lite glest och konstigt ut längst ner men det kan man tydligen fixa efterråt. Det är inte alls nåt svårt nu och det är en skåra mitt fram på plastpiggarna som underlättar när man lyfter undre maskan över den övre. Eftersom man mest rör händer och handleder så kände jag inget i nacken efterråt men efter att ha hållit på en stund hemma också så fick jag lägga av när jag började bli lite yr. Blev lite besatt...  


   

Här står Mimmi och fixar med lite papper i en låda.


   

Det fanns lite uppstickade barnkläder i en korg hos Mimmis. Kolla in vilken söt väst...  


   

Den här färgen är ju superfin


  


Här en söt stickad flickklänning. Garnet finns i dessa färgskalor. Garnet heter "Järbo garn"Klicka här för att komma in på Järbo garn   


  

En söt barnmössa 


  

På bordet låg denna bok som en man har skrivit. Han heter Johan Bursell. Klicka här för att komma in på Johan Bursells virksida. Jättekul att det blir fler och fler män som virkar och stickar. Det är ett hantverk som passar alla. Kom ihåg när jag växte upp att min pappa satt och sydde ryamattor som var populära då. Nu är dom visst tillbaka igen.


Så här ser Johan Bursell ut. Klicka här för att komma in på hans blogg.


  


Såg denna fina somriga gardinkappa som jag själv blev lite sugen på men har ingenstans där den passar tyvärr


   

Här har dom ett eco garn i olika fina nyanser.


   

Så här ser etiketten ut. Marks & Kattens fanns när jag var ung också. 


  

Efter 2 timmar var det roliga slut och vi är på väg hem men som ni ser så dröjer vi oss kvar lite. Jag glömde att be nån fota mig också men det glömmer jag alltid.


  

Utsidan av Mimmis pryddes av två krukor med påskris


  


Jag trodde att jag såg dubbelt. Helenas väninna hade köpt samma häftiga cykel som henne.


Tack snälla Mimmi och Helena som satt igång detta stickcafé för att vi skall kunna träffas och umgås under trevliga förhållanden. Med er glädje och entusiasm blir det fullfjädrat...   



Av Malin wiper - 18 april 2011 07:34

    

Kvinnan som satt på min högra sida brukar läsa min blogg och det känns jättekul. Hon var hur trevlig som helst. Hon var också ett proffs på att både sticka och virka. Kolla dessa läckra tofflor som hon designat själv och virkat så skickligt.


   

Här en bild från sidan för att visa hur annorlunda dom är. Hon hade en stickning också i en grön snygg färg. Det skulle visst bli en kofta.


   

Här står Helena bredvid några andra stickfantaster.


   

Tjejen på förra bilden gör denna sjal som var jätteorginell i ett tunnt skirt garn och det hängde som stickade bladrankor nerför sjalen. Det såg jättesvårt ut.


   

Här en kvinna som stickar en tröja till en man. Den ser så västickad ut i ett grått fint garn och som kedjor i.


  


Hon som stickade detta fina har jag träffat två gånger förut och hon är jättebra på att sy också. Hon sa att mönstret blir så här automatiskt av garnet.


  


Bredvid henne satt det en som stickade detta färgstarka i randigt som också var supersnyggt. Kom inte ihåg vad hon sa att det skulle bli man jag tro en jumper.


 


Sen blev det dags för kaffe och Mimmi kom ut med jättefina koppar och gott kaffebröd. 


  

Här sitter Helena och syr efterstygn på en uppritad duk. Jag blev själv sugen att sy en sån duk till vårt rumsbord för det var så pass stort mönster. Helena drog ut en massa lådor med dukar i alla former och mönster som jag fick titta på. 


  

Jag valde att sy detta mönster med kaffekoppar och med text som Café e au late. Sen såg vi ut dessa garner som jag tror blir jättefina på duken.


  

Sen fanns det denna i blommönster. Kvaliten på dukarna är jättefina. 


  

Ytterligare ett mönster. 


  

Här en med mönster av vinglas, vinflaska och vindruvor. Den är lite mer naturfärgad. Det fanns verkligen mycket att välja på.


 


Fortsättning följer......................... 


Klicka här för att komma in på The Beatles hemsida 


Av Malin wiper - 17 april 2011 23:01

               

   

Det var så himla kul och givande på Mimmis stickcafé i går så jag kände mig riktigt upprymd när jag kom hem. Alla som kommer dit är toppen och lättsamma att prata och umgås med. Sen är Mimmi och Helena jättegulliga och hjälpsamma. Dom får oss verkligen att trivas.


   

Här har alla samlats och börjat med sina handarbeten. Dom som var där nu var helt främmande för mig utom en som jag träffade förra gången.


                          

Vi hade en kändis med också...  . Den här tjejen som heter Anki var med i ett avsnitt av serien "Mamma byter bo" som går på tv 4 just nu. Hon är 5-barnsmamma och man fattar inte hur hon hinner med både familj och att ha hobbyarbeten. Klänningen har hon virkat själv. Hon var en härlig cool tjej som bjöd på sig själv. 


Mamma byter bo är en serie som går i TV4. Den handlar om familjer med barn som byter mammor. Mammorna får lära sig följa reglerna i det nya hushållet och till sist försöka ändra dessa till något bättre. Programmet är baserat på det amerikanska formatet Wife Swap


                               

Den här klänningen har hon virkat


                              

Dessa babyskor har hon virkat också.


                       

Inte nog med det utan dessa fräcka benvärmare har hon stickat och satt sin egen prägel på

  

                 

Här är Ankis mamma som också var duktig på både stickning, virkning, vävning mm. Hon satt bredvid mig och vi samtalade lite och hon var supertrevlig. Här håller hon på att sticka en lång poncho med rundstickor. 

                         

Här är en av hennes skapelser som hon gör i olika färger och mönster. Jag frågade om jag kunde få beställa en av henne och det gick bra...  Jag skall bara se ut ett garn så kan hon göra den när hon får tid över.


                          

Hennes dotter Anki höll på med denna virkning som jag tror skall bli en barnklänning.            


Klicka här för att komma in på en stick- och virksida där denna poncho finns.


Fortsättning följer............

Av Malin wiper - 17 april 2011 13:27

 


Snart är det dags att ge sig av till Mimmis stickcafé. Jag skall hämta upp en vän från min gamla promenadgrupp som också går dit. Denna påtbräda som jag köpt hos Mimmis skall vara bättre att sticka i än vanlig stickning när man har rygg och nackbesvär. Nu har jag lagt upp två varv med masker men sen fattar jag ingenting...  Trots att det är en beskrivning så blir jag alldeles snurrig. Man skall dra den undre maskan över den andra och och sen lägga upp ett varv till och när man hållit på tillräcklingt länge så skall det stickade komma ut i mitten neråt...  Jag skall be om hjälp så jag kommer igång ordentligt.


  Detta är en extra beskrivning med bilder. Jag kommer att göra en tunn silkig halsduk.


  


  


Här en annan sorts påtbräda för virkning. Klicka här för att gå in på virkmammans blogg för att kolla vad hon gör med sin påtbräda. 


 


Så här ser årets majblommor ut. Vi köpte dom av en ungdom som ringde på och man måste beställa. Annars brukar dom sälja vid dörren så det var lite annorlunda. Sen kom ytterligare 4 ungdomar och ringde på men vi kan ju inte köpa av alla...  än om man hade velat. 




Ha en fin eftermiddag...   


Av Malin wiper - 17 april 2011 09:10

    

 

Klicka här för att komma in på en Julie London "Fansite". Jag hade aldrig hört talas om Julie London innan jag började blogga men är man ute på Youtube ofta så dyker det upp sånt som man aldrig hört och sett. Jag gillar hennes röst och det finns många musikklipp av henne på Youtube. Sen ser man på hennes kläder att dom är aktuella igen och många ungdomar går omkring med såna klänningar och även frisyrer. Hon föddes 1926 och dog 2000 och var en amerikansk sångerska och skådespelerska.


 

Klicka här för att komma in på sidan där jag hittade denna mönsterbild. Det är ju inte klokt vad många moden man själv gått igenom. Ett tag på 60-talet skulle man ha skumgummiunderkjolar under klänningen eller kjolen så den stod ut riktigt.  Jag kom ihåg att dom gick sönder ibland för det var inte så kraftigt skumgummi.  Jag har en bild i nåt album där jag har en klänning på mig och en sån underkjol under men albumen är nedpackade på vinden så jag får leta när vi röjer.

Klicka här för att få texten till denna låt. Klicka här för att komma in på en sida med gammal telefoni



 


Klicka här för att komma in på en vintagesida där jag hittade bilden ovan


Av Malin wiper - 17 april 2011 08:59

 


God morgon! Hoppas ni sovit gott. I dag är vi uppe tidigare och jag skall sy in en jeansskjorta som jag köpte på Åhlens för ett tag sen. Den hade kostat 345kr sen var den nedsatt till 199kr och när jag köpte den kostade den bara 99kr så ibland har man tur. Tyvärr var den lite för stor som numera är ovanligt så jag måste sy in den lite. Man ångrar nu att man inte sparat alla jeansskjortor och jackor man köpt genom åren. Fast jag hade inte kunna ha dom nu ändå eftersom jag var så smal förut. Dom jeansskjortor man ser ute  ser ju snarlika ut dom som fanns långt tillbaka.

 

  

 

Min man lagade maten i går och det blev tunnskivad kassler med hans egen komponerade sås. Till detta en kokt grönsakspytt. Han improviserar ofta men jag själkv är rätt receptbunden. Det ser lite lite ut på min tallrik men jag äter små portioner men oftare. När jag hämtade ner mina sommarjackor och kläder från vinden så såg jag att jag lagt på mig flera kilon  sen förra sommaren och det var ingen höjdare. Jag har sånt sug hela tiden så det är inte lätt. 

  

  

 

Han la kasslern under såsen och satt in ett tag i ugnen. Ovanpå är det tunnskivad paprika och purjolök och som kryddning Sambal Oleak, och en paprikablandning på burk som även innehöll aivar. Det var jättegott.

 

  

 

  

 

Detta fina arrangemang såg jag när jag promenerade i går. Dom hade ställt ut en "Singer" Trampsymaskin framför huset med lite dekorationer på och det såg så läckert och fint ut.

 

  

 

Klicka här för att kolla vart jag hittade bilden på denna gamla trampsymaskin. Den gick för endast 150kr på Auktionshuset.

 

  

 

  

 

Jag tittade in bakom grinden och såg denna buske som dom satt både fjädrar och påskägg i och det var också så mysigt.   

 


 

Av Malin wiper - 16 april 2011 14:51

 


Vem kan detta vara tro?...  Här följer lite bilder från vår strandpromenad i går.

 

  

 

 

 

  

 

  Det finns hur många bryggor som helst utefter strandpromenaden.

 

  

 

  

 

  Till och med dom dom som drabbats av tidens tand är vackra på sitt sätt.

 

  

 

  

 

      

 

  

 

  

 

  

 


 


            


 


Här gäller det att ha vadarstövlar för att kunna njuta på bryggan...

 

  

Vadarstövel med hel dräkt...  


 


 


Vattenfyllda båtar gör att plasten blir mättad med fukt.

 

  

 

Klicka här för att kolla på båtar

 

    


 

 

En tappad upphängd vante på en gren som tyck peka finger åt oss...  

  

 

   

 

Detta är tyvärr en vanlig syn.  Vad är det för mening att först ta upp bajset i en plastpåse och därefter slänga det mitt på vägen?. Visserligen borde det vara uppsatt fler soptunnor för sånt ändamål men har man hund så måste man vara beredd på att ta med sig påsen hem och slänga.

 

Klicka här för att komma in på Chris Reas hemsida 

 

Av Malin wiper - 16 april 2011 10:27

 


På söndag är det stickcafé hos Mimmis Magasin igen och jag känner mig i så pass bra form att jag skall gå dit. Detta inlägg skrev jag i går men det kom inte med då.

 

  

 

Detta är ett jättefint collage som Helena gjorde från förra gången det var stickcafé. Hon är så duktig på att placera ut bilder och sätta lite roliga saker emellan såsom stickor och annat. Var bara lite svårt att fota från fönstret.

 

  

 

Klicka här för att kolla vart jag hittat bilden på denna roliga stickade mössa.  


 


 


Jättekul kudde med kvinnligt motiv. 


 


Dom har temuggar i samma motiv som i kudden

 


 


Färgstarka löpare i olika färgnyanser.

 


 


Fin kombination från "Cult design" lite påskinspirerat. I den stora burken ligger påskgodisägg.

 

            


 

Påskblommor från Akleja Blomsterhandel som ligger vägg i vägg med Mimmis


 


 


Servetter med fina ord.

 

  

 

Grythandskar som även finns i grå nyanser

 

  

Akleja Blomsterhandel


 


Dom har fått in jättefina påskdukar i en lite tjock fin kvalitet. Dom finns i löpare, mindre duk och stor duk

 

 

 

  

 

Här en löpare i svart, vitt och rött.

 

    

 

  

Akleja Blomsterhandel


 

 

I erbjudandet ingår dessa ljuskupor från "Cult design" plus lite fler sorter.

 

Akleja Blomsterhandel 

 

 

      

Här hade jag tur och fick en bild på en humla nästan helt inne i en påsklilja.


          

  


 

Här kommer helt plötsligt min man gående med en liten fraktvagn från Mimmis som han varit och fått uppumpad i däcken.

 

Prydnadsäpple från Akleja Blomsterhandel som stod på ett bord utanför butiken

 

  

Klicka här för att komma in på Tiny Tims hemsida. Det är han som sjunger i klippet. Han föddes 1932, i New York och gick ur tiden 1996, Massachusetts. Han var en lobanesisk/polsk/amerikansk sångar och ukelelespelare samt musikarkivarie mest känd för sin tolkning av sången "Tiptoe Through The Tulips" vilken han sjöng med mycket säregen falsettstämma som ni hör i klippet.



Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards